خودزنی به سبک ایرانی‌ها!

تغییرات نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا به دلیل تقویم این رقابت‌ها یکی از دلایلی است که منجر به عدم توفیق آن‌ها در لیگ قهرمانان شده است.

به گزارش مشرق، تقویم شرق آسیایی لیگ قهرمانان مانند شمشیری دو لبه‌ای برای تیم‌های غرب آسیا محسوب می‌شود. معمولا سمت بد این شمشیر دو لبه برای تیم‌های ایرانی است چرا که با توجه به نبود سازمان‌یافتگی و توان مالی لازم در باشگاه‌های ایرانی، آن‌ها نه تنها توان حفظ ستاره‌هایشان را ندارند بلکه ممکن است شاکله‌ اصلی‌شان را هم از دست بدهند.

از طرفی باشگاه‌های کشورهای دیگر به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس از نظر ساختاری حرفه‌ای‌تر از باشگاه‌های ایرانی هستند. همچنین این باشگاه‌ها با منابع بزرگ مالی که در اختیار دارند از فاصله زمانی بین مرحله گروهی و مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا استفاده می‌کنند و تیم‌هایشان را تقویت می‌کنند. الهلال عربستان نمونه شاخصی است که همیشه از فرصت‌ها استفاده کرده و اگر نگوییم برترین تیم آسیاست، قظعا یکی از برترین‌هاست.

در ادامه این گزارش به تغییرات شاخصی که نمایندگان ایران در فاصله میان‌فصلی لیگ قهرمانان آسیا از فصل ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ داشتند و نتایجی که کسب کرده‌اند، اشاره شده است:

لیگ قهرمانان ۲۰۱۷

پرسپولیس: حذف در نیمه‌نهایی مقابل الهلال

خروجی‌: سروش رفیعی، رامین رضاییان

ورودی: شجاع خلیل‌زاده، سیامک نعمتی، گادوین منشا، بشار رسن

شاگردان برانکو در آن فصل به نسبت تقویت شدند و باعث شدند ایران پس از ۴ سال نماینده‌ای در مرحله نیمه‌نهایی داشته باشد. البته محرومیت طارمی و محرومیت پرسپولیس از نقل و انتقالات در آستانه دیدار با الهلال حاشیه بزرگی برای سرخ‌پوشان ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید:

افزایش انتقادها از ستاره میلیاردی الهلال

الهلال با صعود به فینال رکورددار شد

لیگ قهرمانان ۲۰۱۸

استقلال: حذف در یک چهارم نهایی مقابل السد

خروجی: مجید حسینی، امید ابراهیمی، سرور جپارف، امید نورافکن، مامه تیام

ورودی: میثم تیموری، فرشاد محمدی‌مهر، محمد دانشگر، علی کریمی، همام طارق، نویمایر، الحاجی گرو، روح‌الله باقری، مرتضی تبریزی، اللهیار صیادمنش

ورودی‌های پر تعداد استقلال کیفیت خروجی‌های مطرحش را نداشتند و شاگردان شفر نتوانستند کیفیتی را که تا مرحله یک هشتم نهایی داشتند مقابل السد به نمایش بگذارند.

پرسپولیس: نایب قهرمان

خروجی: صادق محرمی، فرشاد احمدزاده، وحید امیری، محسن مسلمان

پرسپولیس به دلیل محرومیت از نقل و انتقالات نتوانست بازیکنی را جایگزین کند اما شاگردان برانکو ایوانکوویچ دست به کار بزرگی زدند و توانستند تا فینال لیگ قهرمانان آسیا پیش بروند.

لیگ قهرمانان ۲۰۱۹

نمایندگان ایران در مرحله گروهی حذف شدند.

لیگ قهرمانان ۲۰۲۰

پرسپولیس: نایب قهرمان

خروجی: علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی، شجاع خلیل‌زاده، علی علیپور

ورودی: حامد لک، عیسی آل‌کثیر، میلاد سرلک

پرسپولیس این فصل لیگ قهرمانان آسیا را خوب شروع نکرد اما با وجود تضعیف نسبی این تیم در دور متمرکز رقابت‌ها، شاگردان یحیی گل‌محمدی عملکرد خوبی از خود نشان دادند و توانستند تا مرحله فینال پیش بروند. حتی محرومیت عیسی آل کثیر مانع کار بزرگ تیم یحیی گل‌محمدی نشد.

لیگ قهرمانان ۲۰۲۱

استقلال: حذف در مرحله یک هشتم نهایی مقابل الهلال

خروجی‌: دیاباته، میلیچ، محمد نادری، مهدی قایدی، مسعود ریگی، داریوش شجاعیان، فرشید اسماعیلی

ورودی: امیرحسین حسین‌زاده، زبیر نیک‌نفس، عارف آقاسی، محمدرضا آزادی، امین قاسمی‌نژاد، جعفر سلمانی

پرسپولیس: حذف در مرحله یک چهارم نهایی مقابل الهلال

خروجی: محمد حسین کنعانی‌زادگان، احمد نوراللهی، شهریار مغانلو

ورودی: رضا اسدی، حامد پاکدل

هم استقلال و هم پرسپولیس مهره‌های کلیدی‌شان را در نقل و انتقالات از دست دادند که این مساله در مورد استقلال بیشتر به چشم آمد. به همین دلیل هر دو تیم مقابل الهلال که به خوبی خودش را تقویت کرده بود شکست خوردند و از دور رقابت‌ها حذف شدند.

عملکرد پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا نشان داده که تیم‌های ایرانی با حداقل ثبات هم قدرت رسیدن به مراحل نهایی لیگ قهرمانان آسیا را دارند. پرسپولیس به جز لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ که یک استثنا محسوب می‌شود، سعی کرده کمترین بازیکن تاثیرگذار را از دست بدهد و جایگزین‌هایی نزدیک به کیفیت بازیکنان جدا شده، جذب کند.

با این حال استقلال تغییرات زیادی داشته که مانع موفقیتش شده است. شاید در برخی فصول آن‌ها بازیکنان پرتعدادی هم جذب کرده باشند اما از دست رفتن شاکله اصلی تیم باعث شده که آن‌ها هیچ‌گاه نتوانند عملکرد خوبی داشته باشند؛ موضوعی که در پرسپولیس رخ نداد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آریا US ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    1 0
    خب معلومه که تیمهای ایرانی ستاره های خود را از دست میدن اما چرا ما یکبار برای همیشه تقویم لیگمان را با کشورهای شرق آسیا منطبق نمی کنیم؟
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    همیشه برعکس تیم های آسیایی ، تیم های ایرانی که به مراحل بالاتر میرن ، بجای تقویت و یارگیری ، بازیکن از دست میدن و نتیجه اش همین میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس