هشدار بزرگترین نهاد اسلامی انگلیس درباره افزایش اسلام هراسی

رئیس بزرگترین نهاد اسلامی انگلیس نسبت به افزایش جرائم اسلام‌هراسانه در پی کشته‌شدن نماینده مجلس عوام این کشور هشدار داد.

به گزارش مشرق، چهار روز پس از کشته شدن دیوید امس نماینده دست راستی مجلس عوام انگلیس،  شورای مسلمانان انگلیس که حدود ۵۰۰ مسجد در این کشور را تحت پوشش دارد نسبت به حملات نژادپرستانه علیه مساجد،  مراکز اسلامی و مسلمانان این کشور از سوی گروه‌های راست افراطی ابراز نگرانی کرد.

امس جمعه پیش از سوی یک شهروند سومالیایی تبار به نام «علی حربی علی» به ضرب چاقو کشته شد. انگیزه ضارب از این قتل هنوز روشن نیست اما گفته می‌شود که او تحت تاثیر عناصری چون انجم چاودری فعال سیاسی و خطیب تندرو انگلیسی که پیشتر به حمایت از گروه تروریستی داعش متهم بود دست به چنین اقدامی زده است.

شورای مسلمانان انگلیس می‌گوید که جامعه سومالیایی‌های ساکن این کشور از سوی گروه‌های راست افراطی تهدید می‌شوند. زهرا محمد رئیس این نهاد اسلامی به گاردین گفته است که مسلمانان به ویژه زنان محجبه دچار وحشت شده‌اند. او همچنین عنوان کرد که حساب این شورای مسلمانان بریتانیا در فضای مجازی با موجی از حملات نفرت‌انگیز روبرو شده است. این فعال اجتماعی قتل «دیوید امس» را محکوم و تصریح کرد: کسی در جامعه مسلمانان باور نمی‌کند که چطور او به این شکل وحشیانه کشته شد.

در همین حال «کهیئه عالم» رئیس شورای سومالیایی‌های انگلیس گفت سازمان تحت امر او که ۲۰۰ گروه و ۴۰ مسجد را تحت پوشش دارد در روزهای اخیر هدف حملات نژادپرستانه قرار گرفته است. او با بیان اینکه جمعه گذشته یکی از اعضای این سازمان تهدید به قتل شده است نسبت به ادامه این روند ابراز نگرانی کرد.

بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته، ضریب خشونت علیه مسلمانان و حوادث مرتبط با اسلام‌هراسی در بخش‌هایی از انگلیس تا ۸۰ درصد پس از برگزیت افزایش داشته و پلیس نسبت به پیگیری این موارد کوتاهی می‌کند.

یافته‌های دانشگاه «نیوکاسل و نورثامبریا» حاکیست؛ سه چهارم مسلمانان بر این باورند که فضای تنفر علیه آنها در جامعه رو به افزایش بوده و ۶۸ درصد می‌گویند، روزانه شکلی از اسلام هراسی را تجربه کرده‌اند.

در این گزارش به نمونه‌هایی اشاره شده که چگونه مسلمانان در سطح جامعه تحقیر شده و به آنها عبارت‌های توهین‌آمیزی نسبت داده می‌شود. حملات به مساجد و مراکز اسلامی و تخریب ساختمان‌ عبادی از دیگر نمونه‌هایی است که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.  

بیشتر تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، تعداد حملات علیه مسلمانان همواره روند صعودی داشته است. برخی گروه‌های مسلمان در انگلیس بر این باورند که دولت عزم جدی برای برخورد با اسلام‌هراسی ندارد.   

از نگاه کارشناسان، سیاست‌های ضد مهاجرتی در کنار خیزش جریان‌های راست‌ افراطی در شکل‌گیری و تشدید تفکرات اسلام هراسی نقش مؤثری داشته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس