۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را عشایر تامین می‌کنند

رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت : عشایر کشور سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن برابر با ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور را تامین می‌کنند.

به گزارش مشرق، شاهپور علایی مقدم دوشنبه شب در نمایشگاه و جشنواره مبلمان و صنایع دستی روستایی مازندران که به مناسبت روز روستا در ساری برپا شد ، نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز را ۸۸۰ هزار تن اعلام کرد و افزود : عشایر ۳۸درصد دام سبک ، ۳۵ درصد صنایع دستی و ۴۰ درصد فرش دستباف کشور را در اختیار دارند و نقششان در تامین امنیت غذایی کشور پررنگ است.

وی جمعیت عشایری کشور را حدود یک میلیون نفر در قالب ۲۴۶ خانوار برآورد کرد و گفت که این جمعیت در ۵۹ درصد از جغرافیای سرزمینی ایران حضور دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت حمایت دولت از جامعه عشایر کشور تاکید کرد و اظهار داشت : انتظار است دولت از ۱۷ ظرفیت قانونی که در برنامه ششم توسعه برای حمایت از عشایر وجود دارد ، استفاده کند.

وی ظرفیت های تعریف شده برای حمایت از عشایر در برنامه ششم را بی نظیر توصیف کرد و افزود : این در حالی است که در برنامه پنجم توسعه فقط یک ظرفیت قانونی برای حمایت از این قشر وجود داشت.

علایی مقدم رویکرد دولت سیزدهم را حمایت از عشایر معرفی کرد و گفت : پیگیر استفاده از ظرفیت های قانونی برای تقویت معیشت و اقتصاد عشایر هستیم چنان که پارسال با استفاده از ظرفیت های قانونی برنامه ششم خدمات قابل توجهی در حوزه آبرسانی و تامین نهاده به عشایر ارائه شد.

وی همچنین از توجه ویژه به عشایر در قانون بودجه سال جاری خبر داد و افزود : در حالی که بودجه سازمان امور عشایر کشور در سال ۹۶ فقط ۳۰ میلیارد تومان بود ، امسال به سه هزار میلیارد تومان رسیده است.

علایی مقدم نقش عشایر را در حفاظت از امنیت مرزها و پایداری محیط زیست برجسته توصیف کرد و گفت: جامعه عشایری ۱۰ هزار شهید تقدیم نظام کرده است و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز از خانواده عشایری بود و افتخاری برای این قشر از جامعه محسوب می شود.

طبق آمار رسمی حدود چهار هزارو ۷۰۰ خانوار عضو جامعه عشایری مازندران هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس