کد خبر 1287308
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
اعدام نمایه- کراپ‌شده

یک سازمان حقوق بشری آمار تکان دهنده‌ای از تعداد زنان اعدام شده در عربستان سعودی در دهه گذشته منتشر کرد.

به گزارش مشرق، سازمان اروپایی –سعودی حقوق بشر سوابق سیاه رژیم سعودی در اعدام زنان بازداشت شده را در دهه گذشته ثبت کرد.

این سازمان اعلام کرد که رژیم آل سعود در ۱۱ سال گذشته ۲۹ زن را اعدام کرد و این آمار نشان می‌دهد که تعداد زنان اعدام شده در عربستان بیشتر از موارد ذکر شده است.

سازمان اروپایی-سعودی  حقوق بشر اعلام کرد که سیستم قضایی در عربستان فاقد استقلال و یکپارچگی است و رویه‌ها و نتایج آن قابل اعتماد نیست.

بیشتر بخوانید:

فعال زن سعودی: حرف‌های زیادی برای گفتن دارم

مقامات سعودی ۵ حکم را در سال ۲۰۱۱ ، یک مورد در ۲۰۱۲ ، دیگری در ۲۰۱۳ ، دو مورد در ۲۰۱۴ و چهار مورد در ۲۰۱۵ اجرا کرده اند.

در این گزارش آمده است که ۳ حکم در سال ۲۰۱۶ ، چهار مورد در سال ۲۰۱۷  و ۲۰۱۸ ، شش مورد در سال ۲۰۱۹ ، دو مورد در سال ۲۰۲۰ ویک حکم  اعدام در سال ۲۰۲۱ به اجرا درآمده است.

کمیسیون رسمی حقوق بشر عربستان در ژانویه ۲۰۲۱ با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد که مجازات اعدام در طول سال ۲۰۲۰ کاهش می یابد.

همچنین علی‌رغم ادعای عربستان مبنی بر کنار گذاشتن اعدام خردسالان در سال ۲۰۲۰، اما اعدام «مصطفی درویش» نوجوان سعودی  در ژوئن گذشته، نگرانی‌هایی را در سطح جهان به وجود آورد.

سازمان اروپایی ـ سعودی حقوق بشر نیز فاش کرد که عربستان در سال ۲۰۲۱ اعدام‌های اجرایی را در مقایسه با سال گذشته افزایش داده است.

این سازمان اعلام کرد که در سایه حاکم نبودن عدالت قضایی همچنان جان ده‌ها تن از جمله کودکان و زنان و زندانیان عقیدتی در عربستان در خطر است.

هفته گذشته نهادهای حامی حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی نسبت به صدور احکام اعدام در عربستان سعودی اعلام کردند که شمار اعدام‌ها در سال جاری میلادی در این کشور نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

نهادهای حقوق بشر سال گذشته  نیز خواستار توقف اعدام کودکان و معارضان سیاسی در عربستان شدند. پیش از این گروه حقوق بشری «رپریو» نیز اطلاع داد که تعداد اعدام‌ها در دوره حکومت « سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی تقریبا دو برابر شده است.

گروه رپریو که در لندن مستقر است تاکید کرد که از زمان به دست گرفتن قدرت در عربستان توسط ملک سلمان، ۸۰۰ نفر در عربستان سعودی اعدام شده‌اند. این در حالی است که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، ۴۲۳ مورد اعدام در عربستان اتفاق افتاده بود.

بر اساس گزارش‌ها عربستان سعودی تنها در سال ۲۰۱۹، ۱۸۵ نفر را اعدام کرده است که این میزان، بالاترین مقدار در طول چند سال اخیر بوده است.

رژیم آل سعود صدور و اجرای احکام اعدام را تا سال ۲۰۲۰ کاهش داد تا وجهه خود را در سطح بین‌المللی بهبود بخشد، اما در سال جاری تعداد اعدام‌ها چند برابر شده و رویکرد سرکوب‌گرانه رژیم آل سعود همچنان ادامه دارد. مجازات اعدام همچنان به عنوان ابزاری برای سرکوب‌ مخالفان و منتقدان بن سلمان ادامه دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    2 0
    موندم اینها اینهمه عیب دارند چرا مذاکره
  • تک سوار DE ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    2 0
    متوجه نشدم. مگه شما امار سازمان حقوق بشر رو قبول دارید؟ نکته بعدی خب امار اعدام مرد ها تکان دهنده نیست لابد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس