ارتباط بین مواد‍‌شیمیایی مصنوعی در موادغذایی با مرگ زودهنگام

به گفته محققان، فتالات ها، مواد شیمیایی موجود در بسیاری از محصولات روزمره، ممکن است بر متابولیسم تأثیر گذاشته و باعث التهاب در بدن شوند.

به گزارش مشرق به نقل از اِوری دی هلث، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن روزانه ما در معرض طبقه‌ای از مواد شیمیایی موسوم به فتالات ها ممکن است سالانه منجر به مرگ زودهنگام حدود ۱۰۰ هزار نفر در میان آمریکایی‌های مسن شود.

مواد شیمیایی موسوم به فتالات ها در بسیاری از محصولات رایج در زندگی روزمره یافت می‌شود. از آنها در اسباب بازی‌ها، کفپوش‌ها، بسته بندی و نگهداری مواد غذایی، شامپو و بسیاری از لوازم آرایشی و پاک کننده‌هایی که دارای عطر هستند استفاده می‌شود.

طبق اعلام مؤسسه ملی علوم بهداشت محیط زیست آمریکا، فتالات ها یکی از مواد شیمیایی هستند که هورمون‌های بدن را که بخشی از سیستم غدد درون ریز هستند کاهش داده یا تداخل ایجاد می‌کنند.

سیستم غدد درون ریز، کلیه فرآیندهای بیولوژیکی بدن را از زمان تولد تا مرگ فرد تنظیم می‌کنند، از جمله رشد مغز و سیستم عصبی، متابولیسم و سطح قند خون و رشد و عملکرد سیستم تولیدمثل.

محققان این مطالعه پی بردند غلظت بالای فتالات با مرگ زودرس و مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط است.

در این مطالعه، داده‌های مربوط به ۵۳۰۳ نفر بررسی شد. محققان دریافتند شرکت کنندگان در رده سنی ۵۵ تا ۶۴ سال با بیشترین غلظت فتالات در ادرارشان، بیشتر از افرادی که در معرض کمتر این ماده شیمیایی بودند، بر اثر بیماری قلبی فوت کرده بودند.

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس