کد خبر 1286192
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۵
استاندار حسکه: هیچ پایگاه آمریکایی در سوریه وجود نخواهد داشت/ هرگز اجازه تقسیم سوریه را نمی‌دهیم/ اختصاصی

استاندار حسکه سوریه با بیان اینکه آمریکا در آینده، نه در سوریه نیرو خواهد داشت و نه پایگاه نظامی، به شبه نظامیان کُرد وابسته به واشنگتن هشدار داد که از سرنوشت کشور افغانستان و نیز صدام درس بگیرند.

به گزارش مشرق، استاندار حسکه سوریه به شبه نظامیان کُرد سوری مورد حمایت آمریکا در شمال شرق سوریه هشدار داد که  از سرنوشت افغانستان و کسانی که با واشنگتن همکاری می‌کردند، عبرت گرفته و به جای آمریکایی‌ها با دولت سوریه همکاری کنند.

آمریکا مزدورانش را در افغانستان قربانی کرد

سر لشکر «غسان خلیل»، استاندار «حسکه» در شمال شرقی سوریه، تأکید کرد که گروه شبه نظامی نیروهای سوریه دموکراتیک موسوم به «قسد»، مزدور نظامیان اشغالگر آمریکایی، هرگز درس افغانستان را فراموش نخواهد کرد؛ اینکه چگونه آمریکا مزدورانش در افغانستان را قربانی و بعد از بیست از اشغال این کشور و سال‌ها به خدمت گرفتن‌شان، آنها را به حال خود رها کرد.

سرلشکر خلیل تصریح کرد: به همین منظور شایسته است که «قسد» به خوبی به یاد داشته باشد که اشغال و اشغالگری، به ویژه نوع آمریکایی آن، رفتنی و زوال پذیر است.

قسد از سرنوشت صدام درس بگیرد

وی در این خصوص، تجربه رژیم صدام با آمریکایی‌ها را یاد آور شد که آمریکا از وی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد و او را ابزاری برای اجرا و پیاده سازی طرح‌ها و نقشه‌های واشنگتن و تل آویو قرار داد، اما در ادامه از صدام نه تنها روی گردان شد، بلکه با او چون مهره‌ای سوخته و تاریخ مصرف گذشته رفتار کرد.

استاندار حسکه در ادامه به تشریح اتفاقات شهرک «تل براک»، در حومه استان حسکه پرداخت و گفت: چند روز قبل، اهالی این شهرک با تلاش یک نیروی نظامی بزرگ وابسته به «قسد» برای سرقت پست برق منطقه و انتقال آن به پایگاه های اشغالگران آمریکایی مقابله کرده و مانع از این امر شدند.

فرهنگ مقاومت ریشه در مردم منطقه «جزیره سوریه» دارد

وی تأکید کرد: اقدام مردم منطقه علیه اشغالگران آمریکایی و مزدورانشان بار دیگر ثابت کرد که فرهنگ مقاومت ریشه در مردم منطقه «جزیره سوریه» (بین فرات و دجله) دارد که روزگاری اشغالگران فرانسوی و پیش از فرانسوی‌ها، ترک‌ها را از جزیره سوریه بیرون کردند و بعد از آنها نوبت آمریکایی‌هاست که آنها را نیز بیرون خواهد کرد.

قسد ابزار آمریکا در سرقت منابع ملی سوریه

سرلشکر خلیل تاکید کرد: اقدامات قسد که ورود آمریکا به سوریه را تسهیل کرد و هموار ابزار آمریکایی‌ها در سرقت منابع و ثروت‌های ملی مردم سوریه از گندم گرفته تا نفت و غیره و تجاوزهای مستمر آنها علیه مردم بی‌پناه حسکه و تخریب منازل آنها و بیرون راندنشان از اراضی و زمین هایشان، شعله مقاومت علیه آمریکایی ها را در سینه هایشان روشن می‌کند.

وی تصریح کرد: دولت و نظام سوریه در این قضیه و دیگر قضایا در کنار مردمان این منطقه قرار دارد.

سرلشکر خلیل با افشای اینکه ارتباط و تماس‌ها بین دولت قانونی سوریه در دمشق و شبه نظامیان قسد قطع نمی‌شود، توضیح داد: مسئله ارتباط و تماس بین دو طرف نیست، بلکه مشکل اصلی شرایط سختی است که این گروه شبه نظامی در صدد تحمیل آن به دولت سوریه است.

دولت سوریه مخالف ایده فدرالیسم است

وی با تأکید بر اینکه دولت سوریه ایده تقسیم و تجزیه و همچنین ایده خودگردانی و یا فدرالیسم را رد می‌کند، گفت: دولت سوریه از وحدت و یکپارچگی وجب به وجب خاک خود، محافظت خواهد کرد و در این خصوص هیچ کس اجازه تقسیم سوریه به مناطق فدرال و «کانتون» (تقسیم بندی اداری شبه نظامیان مورد حمایت واشنگتن در شمال سوریه) را ندارد.

استاندار حسکه اتهام‌های قسد به دمشق درباره مانع تراشی و عدم جدیت در دستیابی به راه حل و توافق با این نیرو را رد کرد و افزود: آیا جدیت به این معناست که به دیگران اجازه دهیم، بخشی از خاک کشورمان را جدا کنند؟

قسد ورود اشغالگران آمریکایی به خاک سوریه را تسهیل کردند

وی با بیان اینکه این مسئله  رخ نداده و در آینده نیز رخ خواهد داد، یادآور شد: این دولت سوریه بود که در ابتدای جنگ تحمیلی علیه کشور، کُردهای سوری را مسلح کرد تا از مناطق خود دفاع کنند و خود را از حملات تروریست‌ها در امان نگه دارند، اما با کمال تأسف آنها از دولت مرکزی رویگردان شده و از این سلاح علیه ارتش سوریه استفاده و ورود اشغالگران آمریکایی به خاک سوریه را تسهیل کردند.

وی افزود: با تمام این تفاصیل، وقتی آمریکایی‌ها به خاطر منافع ترکیه، در برخی مناطق به آنها پشت کردند و از آنها روی گردان شدند، دوباره روی به دولت و ارتش و نیروهای مسلح سوریه آوردند تا آنها درخواست کمک کنند که آنها نیز دست یاری به سمت آنها دراز کردند.

سرلشکر خلیل درباره احتمالات اقدام نظامی برای آزادسازی منطقه شرق حسکه و بازگرداندن آن به آغوش دولت سوریه گفت: ما آرزو می‌کنیم که یک قطره خون هم از یک سوری بر زمین نریزد و هیچ گونه درگیری با قسد رخ ندهد و در این راه سعی داریم، تلاش‌های سیاسی دو متحد دمشق، یعنی ایران و روسیه در سوچی و آستانه برای پایان وضعیت موجود پیش برود.

تمام مناطق تحت حاکمیت دولت سوریه قرار خواهد گرفت

وی با افشای اینکه در این زمینه اقداماتی در حال انجام است که باعث خواهد شد، ظرف ماه اندک پیش رو اوضاع به سود مردم و دولت سوریه رقم بخورد، تأکید کرد: در سوریه هیچ پایگاه نظامی آمریکایی و حتی جای پایی برای آمریکایی‌ها در کشور وجود نخواهد داشت.

استاندار حسکه گفتگوی خود را با این گفته به پایان رساند که تمام مناطق تحت حاکمیت دولت سوریه قرار خواهد گرفت و با اینکه ترجیح می دادیم، این امر به طور مسالمت آمیز رخ دهد، اما این خواسته بدین معنا نیست که دیگر گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی روی میز مطرح نباشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 2
    بازم مهمانان ناخونده تروریست
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    2 0
    سلام.کلیات صبحت هاشون خوب.ای کاش زودتر از این ها این حرف ها گفته میشد. قسد،بدبختر از دولت غربگرا افغانستان است! هیچ ارادهی از خود ندارن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس