مقام سوری: به شراکت راهبردی با روسیه و ایران چشم دوخته‌ایم - کراپ‌شده

دستیار وزیر امور خارجه سوریه با تأکید بر اینکه استان ادلب استثناء نیست و دیر یا زود به آغوش سوریه باز خواهد گشت، گفت که دمشق به شراکت راهبردی با ایران و روسیه در سطح اقتصادی چشم دوخته است.

به گزارش مشرق، «ایمن سوسان» دستیار وزیر امور خارجه سوریه، شامگاه چهارشنبه، با شبکه رسمی سازمان رادیو و تلویزیون سوریه گفت‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش، دستیار وزیر خارجه سوریه در این گفت‌وگو اظهار داشت: «تغییرات بین‌المللی در قبال سوریه در نتیجه شکست طرح آمریکایی-غربی بوده است. نمی‌توان چیزی را که با منافع ملی سوریه همخوانی ندارد، بر این کشور تحمیل کرد».

ایمن سوسان اضافه کرد: «دیدارهای وزیر امور خارجه در نیویورک انزوایی را که دشمنان سوریه قصد تحمیل آن را داشتند، در هم شکست. ادعای ابزار دست برخی‌ها درباره اینکه آن‌ها هیأت سوریه در نیویورک بودند، [نمایندگی] یک افتخار است که آن‌ها استحقاقش را ندارند».

سوسان گفت:‌ «ادلب استثناء نخواهد بود و دیر یا زود به آغوش کشور باز خواهد گشت. رژیم ترکیه فریبکار و دوروست و شایستگی برعهده گرفتن هیچ نقش مثبتی را ندارد».

دستیار وزیر خارجه سوریه همچنین تأکید کرد:‌ «هر گونه حضور نظامی بدون موافقت دولت سوریه یک اشغالگری است و باید به آن پایان داده شود. یکپارچگی سوریه هدف اصلی است و به کسی اجازه داده نخواهد شد به آن خدشه‌ای وارد کند».

ایمن سوسان ادامه داد:‌ «اقدامات اشغالگران آمریکایی و شبه‌نظایمان قسد دزدی و سرقت با توسل به زور است و برازنده راهزنان است. برخی از طرف‌های بین‌المللی به منظور دست‌یابی به اهدافشان با درد و رنج آوارگان سوری تجارت می‌کنند».

سوسان در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «مواضع چین روشن و در حمایت از کشور سوریه است تا این کشور هدف حمله قرار نگیرد. ما به شراکت راهبردی با ایران و روسیه در سطح اقتصادی چشم دوخته‌ایم».

وی در پایان اظهاراتش تأکید کرد که سوریه مسیر خود را گم نخواهد کرد و با تکیه بر هویت عربی خود درس‌های گذشته را فراموش نخواهد کرد.

ترکیه مدت‌هاست که به بهانه انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) با همکاری گروه‌های تروریستی مناطق شمالی سوریه به‌ویژه استان ادلب را به اشغال خود درآورده است.

ترکیه می‌گوید که شبه‌نظامیان کُرد در تلاش برای ایجاد منطقه‌ای کُردی در مرزهای جنوبی این کشور هستند.

 بسیاری از کارشناسان سیاسی، این اقدام ترکیه را تلاش برای ایجاد تغییر قومیتی در شهرهای شمالی سوریه و در نهایت الحاق این مناطق به خاک خود می‌دانند؛ اما آنکارا ادعا می‌کند که تنها می‌خواهد بافت جمعیتی را که نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد، وابسته به آمریکا)، تغییر داده‌اند، «اصلاح کند».

از سوی دیگر، آمریکا نیز با همکاری شبه‌نظامیان کُرد مناطق شرقی و شمال شرقی سوریه به‌ویژه چاه‌های نفتی این کشور را تحت اشغال خود درآورده است.

منابع رسمی سوریه بارها گزارش داده‌اند که آمریکا منابع طبیعی این کشور را به پایگاه‌های خود در کشورهای مجاور قاچاق می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
    0 0
    خب ترکیه حق داره اعرابی که فرار کردند و به تورکیه پناهنده شدند کوردهای تروریست با فرصت طلبی اونجا ساکن شدند و هارت و پورت میکنند ولی اینم نمیدونند که کورد هارت و پورت زیاد میکنه بعد از دوشاخه میکشنش میشینه سر جای اولش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس