کد خبر 1286172
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
یادداشت: اصل ماجرای "محرمانگی دارایی های مسئولان"

نماینده تهران در مجلس طی یادداشتی به بررسی موضوع اخیر شایع شده در فضای مجازی درخصوص محرمانه بودن اموال مسئولان پرداخته است.

به گزارش مشرق، علی خضریان نماینده تهران در مجلس طی یادداشتی به بررسی موضوع اخیر شایع شده در فضای مجازی درخصوص محرمانه بودن اموال مسئولان پرداخته است.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

طی روزهای گذشته شایعاتی مبنی بر تصویب قانونی در مجلس برای محرمانه ماندن اموال مسئولان منتشر شده که با واقعیت ماجرا فرسنگ‌ها فاصله دارد. لذا برای تنویر افکار عمومی باید گفت طبق اصل ۱۴۲ قانون اساسی رسیدگی به اموال برخی از مسئولان حاکمیتی، قبل و بعد از دوره تصدی مسئولیت توسط آنها ذکر شده و براین اساس باید دارایی مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، معاونان رئیس جمهور، وزیران و همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت، توسط رئیس قوه قضاییه رسیدگی شود که بر خلاف حق، افزایش نیافته باشد.

اما نمایندگان مجلس هشتم در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ جهت تسری این اصل قانون اساسی به دیگر مسئولان، قانونی را تصویب  رساندند که به موجب آن تمام مقامات و کارگزاران کشوری اعم از شهردار، رئیس‌جمهور، وزرا، نمایندگان مجلس، فرمانداران و ... باید اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کنند که این مصوبه در شورای محترم نگهبان به دلیل مغایرت با قانون اساسی رد شد و پس از رفت و برگشت میان مجلس و شورا و به دلیل اصرار مجلس شورای اسلامی، این مصوبه برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و پس از ۳ سال مسکوت ماندن آن در آبان ماه سال ۱۳۹۴ این مصوبه مجلس با اصلاحاتی همچون افزودن قید محرمانگی به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید و به موجب ماده ۵ این قانون که در مجمع به آن الحاق شد، «فهرست دارایی‌های افراد مشمول و نیز اسناد و اطلاعات مربوط به آن به جز در مواردی که در این قانون و آیین‌نامه ذیل آن تعیین شده است، محرمانه بوده» و در آن برای افشا و انتشار آن مجازات تعیین شد.

این قانون در آذرماه سال ۱۳۹۴ برای اجرا ابلاغ شد و براساس ماده ۶ این قانون قوه قضائیه موظف می‌شد، حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجراءشدن این قانون، آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و پس از تأیید رئیس قوه قضائیه ابلاغ کند که متاسفانه با مسکوت ماندن آن در قوه قضاییه در نهایت آیین نامه اجرایی این قانون به منظور اجرا در خردادماه سال ۱۳۹۸ از سوی ریاست قوه قضائیه ابلاغ شد.

به موجب آیین‌نامه ابلاغی این قانون و به استناد ماده ۵ آن که اطلاعات مسئولان را محرمانه تلقی کرد، در بند ۲ آیین‌نامه این قانون سامانه‌ای «با رعایت ساز و کارهای امنیتی، حفظ محرمانگی و حریم خصوصی و همچنین صحت و تمامیت داده‌ها» برای ثبت اموال مسئولان راه‌اندازی شد که مسئولان اموال خود را به دستگاه قضا برای ثبت در این سامانه اعلام کردند.

همچنین با استناد به ماده ۵ قانون مجلس، در بند ۸ آیین‌نامه ابلاغی دستگاه قضا اعلام شد، فهرست دارایی مقامات مسئول و سمت‌ها و مشخصات افراد مشمول و اسناد و اطلاعات مربوط به آن که به قوه قضاییه ارائه می­‌شود، محرمانه بوده و افشای آن ممنوع است و برای متخلفان از ثبت کامل دارایی‌ها در سامانه به موجب بند ۱۹ آیین‌نامه این قانون، تعقیب کیفری توسط دادستان پیش‌بینی شد. البته در بند ۱۸ این آیین‌نامه، حق به رئیس قوه قضائیه داده شد تا نتیجه بررسی اموال و دارایی مسئولان ذکر شده در اصل ۱۴۲ قانون اساسی را منتشر کند.

اکنون نیز طرح نظارت بر مقامات، مسئولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران در مجلس و در کمیسیون حقوقی قضایی در حال بررسی است تا تطبیق اموال و دارایی‌های مسئولان، صرفا به خوداظهاری مقامات محدود نشده و از مسیرهای متعدد دیگری این اطلاعات اخذ شود و مجلس یازدهم با تنوع بخشیدن به مسیرهای دریافت اطلاعات، سعی در اجرای بهینه قانون مذکور دارد.

در حقیقت براساس طرح مذکور سازمان‌ها موظفند، اطلاعات مالی و اقتصادی مسئولان را در سامانه قوه قضائیه مانند گذشته به اشتراک بگذارند و محرمانه بودن آن با عنایت به رفت و برگشت گذشته بین مجلس هشتم و شورای نگهبان و در نهایت مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است. ضمن اینکه این طرح اکنون در حال رسیدگی و بررسی در کمیسیون تخصصی است و مواد آن هنوز به طور کامل تصویب نشده و پس از تصویب و نهایی شدن به صحن علنی برای بررسی ارسال خواهد شد که در آنجا نیز براساس پیشنهادات نمایندگان امکان اصلاح و تغییر وجود دارد.

اما باید در نظر داشت براساس تفسیر حقوقی شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی در یک بازه زمانی مشخص و طولانی حق اصلاح یا تغییر مواردی را که مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات قبلی مجلس اضافه می‌کند را ندارد. لذا مجلس در حال حاضر و به این سادگی‌ها امکان اصلاح و تغییر قید محرمانه ماندن سامانه مذکور که مجمع تشخیص مصلحت نظام به قانون مجلس هشتم اضافه کرد را ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علیرضا IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    8 1
    این آقای خضریان فرق مجمع روحانیون با جامعه روحانیت رو نمیدونه و شده نماینده مجلس
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    4 0
    برو
  • سعید IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    19 1
    چرا این مجلس محترم که شعارش حمایت از مردم است طرح شفافیت آرا و اعلام دارائیهای مدیران را تصویب نمیکند و هر روز یک ایرادی در جهت فراموشی این لوایح میگذارند؟؟؟
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      3 1
      منظورشان اینه که بنشینیم پای برنامه جناب فلاحتی!!
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    4 0
    عجب
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    11 0
    اين همه آسمون ريسمون بافتي كه اين طرح ظالمانه رو توجيه كني.اونوقت براي ثبت نكردن مشخصات سكونت مردم عادي در سامانه كذايي ماليات حتي اگر مستاجر باشند جريمه و داغ و درفش تعيين كرديد.
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    1 6
    وقتی قرار باشه هر کی یه شایعه ای پخش کنه و دولت مجلس به دنبال حواشی باشند وقتی برای کار کردن و اولویت های اصلی نمی مونه
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      5 0
      از كوزه همان برون تراود كه دراوست!!
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
      0 4
      اصل ماجرا هم همینه که هجمه به مجلس آنقدر زیاد بشه که نه فرصتی برای کار کردن پیدا کنند نه کارهای خوبشان دیده شود
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    3 0
    شورای نگهبان باید دلیل مغایرت با قانون اساسی را شفاف اعلام می کرد . خداوکیلی معیار هایمان اگر بخش کوچکی از نهج البلاغه و حکومت حضرت علی (ع) بود تاکنون خیلی از مشکلات حل میشد . بابا چه جوری این مردمی که 8 سال مقابل دنیا جنگیده به شما بگه که مردم از تبعیض و بی عدالتی نارحتن نه از سختی ها .
  • آبی آسمون IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    چون همه مسئولان مثل زنجیر به هم وصل هستند دست یکی رو بشه دست بقیه هم رو میشه و بوی لجنش همه جارو میگیره و طبل تو خالی شعارهای خدمت به مردم بیشتر صداش در میاد
  • CA ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 0
    مردم باید دارایی مسوولان رو بدونند جناب خضریان
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    1 0
    فقط باید تاسف خورد
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    1 0
    خضریان مردی برای تمام فصول!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس