کد خبر 1286013
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۴
پیمان آکوس و فروپاشی رویای اروپایی‌ها

پیمان امنیتی آمریکا با انگلیس و استرالیا علاوه بر وارد کردن یک شوک به فرانسه با واکنش های دیگر کشورهای اروپایی همراه شد

به گزارش مشرق، اعلام پیمان امنیتی و دفاعی جدید بین آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به «آکوس» در ماه سپتامبر، همه از جمله دیپلمات‌ها و کارشناسان دفاعی را شگفت زده کرد.

به گزارش «فرندز آو یوروپ»، به نظر می‌رسد که این مذاکرات برای چندین ماه بین این ۳ کشور به صورت مخفیانه در جریان بوده است.

لغو قرارداد فرانسوی همان طور که قابل پیش بینی بود، خشم پاریس را برانگیخت.

بیشتر بخوانید:

روسیه: اهداف «آکوس» نگران کننده است

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه تنها چند ساعت قبل از اعلامیه این توافق از آن مطلع شد؛ بدین ترتیب بار دیگر جو بایدن به تعهدش در اجلاس ناتو در ماه ژوئن، مبنی بر این که از قبل با متحدانش در مورد همه تصمیمات استراتژیک کلیدی آمریکا مشورت می‌کند، پایبند نماند.

علاوه بر این، قرارداد تامین زیردریایی برای استرالیا بزرگترین قرارداد صنعت دفاعی فرانسه بود.

ارزش این قرارداد بیش از ۳۰ میلیارد یورو برای خرید اولیه و مبلغ مشابه برای هزینه‌های اضافی، عملیات و نگهداری در چرخه عمر ۳۰ ساله زیردریایی‌ها بود.

بیشتر بخوانید:

پیمان آکوس؛ علیه چین یا اتحادیه اروپا

همانطور که فرانسه اخیراً هواپیماهای رافال خود را به یونان و هند فروخت، امیدوار بود که با یک قرارداد عمده تسلیحاتی خارجی، مانند قرارداد با استرالیا، سایر کشورهای آسیا، خاورمیانه یا اروپا را به خرید فناوری زیر دریایی فرانسه ترغیب کند.

بیشتر رسانه‌ها از زمان اعلام پیمان آکوس بر واکنش تند فرانسه و همچنین پیامدهای آن برای ناتو و روابط امنیتی فرا اقیانوس اطلس متمرکز شده اند.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه از این قرارداد به عنوان خنجر از پشت یاد کرد.

برونو لو مایر، وزیر اقتصاد فرانسه اعلام کرد که اروپایی‌ها باید در زمینه دفاعی مستقل شوند، زیرا آکوس به وضوح نشان داد که اروپا دیگر نمی‌تواند به آمریکا تکیه کند.

واکنش تند مکرون نیز بدون شک تحت تأثیر انتخابات ریاست جمهوری آینده فرانسه قرار گرفت.

با این حال خشم فرانسه واقعی بوده است؛ فرانسه برای توسعه روابط دفاعی خود با استرالیا مدت‌ها و سخت کوشیده بود و ناوچه‌هایی را برای تمرین با نیروی دریایی استرالیا به جنوب اقیانوس آرام فرستاده بود.

علاوه بر این، پیمان آکوس در همان روزی اعلام شد که اتحادیه اروپا استراتژی منطقه اقیانوس هند و اقیانوسیه خود را منتشر و اعلام کرد که این اتحادیه به دنبال افزایش حضور و فعالیت خود در منطقه است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس