کد خبر 1285689
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
چگونه زردی ناخن را از بین ببریم و درمان کنیم؟

لاک ناخن، عفونت قارچی، سیگار کشیدن و برخی دیگر از موارد میتوانند از دلایل زرد شدن ناخن باشند که با روش‌های خانگی و گیاهی این مطلب میتوانید زردی ناخن را برطرف کنید.

به گزارش مشرق، بسیاری از افراد مبتلا به زردی ناخن می‌شوند و این بیماری در میان زنان و مردان به طور مشابه رخ می‌دهد و می‌تواند موجب آزار فرد شود. معمولا ناخن‌های زرد به دلیل استفاده از لاک ناخن ایجاد می‌شود، زیرا رنگدانه‌های مورد استفاده در لاک ناخن، به خصوص رنگ‌های تیره تر، می‌تواند ناخن‌های شما را در طول زمان آلوده کند. از دیگر عوامل تغییر رنگ ناخن می‌تواند یک عفونت قارچی، بیماری مزمن کبد، استعمال سیگار بیش از حد و سبک زندگی نادرست باشد، دلایل

اصلی زردی ناخن چیست؟

بیماری‌های مربوط به کبد، کلیه و ریه برخی از عاملان زردی ناخن است.

رژیم غذایی ناسالم از دلایل اصلی است که در نهایت منجربه تغییر رنگ ناخن خواهد شد. چنانچه رژیم غذایی شما دچار کمبود کلسیم و ویتامین‌های مختلف است موها و ناخن‌ها اولین علائم را نشان خواهند داد.

عدم رعایت بهداشت و بی اهمیتی به مراقبت صحیح از ناخن‌ها عامل دیگری در زرد شدن ناخن هاست.

نسخه‌های خانگی و گیاهی درمان زردی ناخن

لیمو:

لیمو یک عامل سفید کنندگی طبیعی و قابض است و می‌تواند به طور موثر لکه‌های زرد را از روی ناخن‌ها تمیز کند. کاسه‌ای را تا نیمه با عصاره لیمو پر کنید، ناخن‌های خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن خیس و سپس از یک مسواک نرم برای تغییر رنگ زرد ناخن‌ها استفاده کنید. در نهایت، دست‌های خود را با آب ولرم بشویید و سپس از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید. این کار را دو بار در روزبرای کسب نتیجه بهتر انجام دهید.

هم چنین می‌توانید از روغن اسانس لیمو استفاده کنید، کمی روغن اسانس لیمو را داخل کاسه بریزید و چند دقیقه انگشتان خود را در آن خیس کنید. سپس ناخن‌های خود را با مسواک نرم به مدت یک یا دو دقیقه تمیز کنید. این فرآیند را دو بار در روز چند هفته تکرار کنید تا ناخن‌ها سفید و روشن شود.

هیدروژن پراکسید:

آب اکسیژنه با داشتن خاصیت سفید کنندگی روی ناخن‌های زرد رنگ شگفتی می‌آفریند. البته از محلولی که فقط ۳ درصد هیدروژن پراکسید دارد استفاده کنید.

سه تا چهار قاشق سوپ خوری هیدروژن را داخل نصف فنجان آب بریزید و آن‌ها را به خوبی مخلوط کنید، ناخن‌های خود را به مدت دو دقیقه در محلول خیس کنید و با استفاده از یک مسواک نرم، ناخن‌های خود را به آرامی پاک کنید، سپس آن‌ها را با آب بشویید. این کار را هفته‌ای یک بار چند ماه انجام دهید.

برای از بین بردن لکه‌های سرسخت، آب اکسیژنه را به طور مستقیم روی ناخن هایتان بزنید و به آرامی آن‌ها را با مسواک نرم پاک کنید.

آب اکسیژنه می‌تواند ناخن‌های شما را خشک کند، بنابراین بعد از استفاده از این نسخه، از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنید.

جوش شیرین:

خاصیت سفید کنندگی و پوسته پوسته شدن جوش شیرین می‌تواند به از بین بردن لکه‌های روی ناخن کمک کند.

دو و یک و نیم قاشق سوپ خوری جوش شیرین و یک قاشق سوپ خوری هیدروژن پراکسید ۳ درصد را داخل کاسه کوچک مخلوط کنید و از پنبه برای اعمال این مخلوط بر روی ناخن‌های لکه دار استفاده کنید و آن را پس از سه تا چهار دقیقه با آب ولرم بشویید. این فرآیند را هر شش تا هشت هفته تکرار کنید.

یک قاشق سوپ خوری جوش شیرین و یک ونیم قاشق چای خوری روغن زیتون و یک قاشق چای خوری آب لیمو را با خمیری مخلوط کنید و آن را روی ناخن‌های خود با استفاده از یک مسواک نرم بکشید و پس از پنج دقیقه با آب گرم آن را آبکشی کنید. این کار را هر دو هفته انجام دهید.

خمیر دندان:

خمیر دندانی که به سفیدی دندان‌های شما کمک می‌کند نیز می‌تواند برای پاک کردن لکه‌های زرد ناخن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

مقداری خمیر دندان سفید کننده را روی ناخن هایتان بمالید و پس از پنج تا ۱۰ دقیقه، با استفاده از یک مسواک، ناخن‌های خود را به آرامی پاک کنید. خمیر دندان را با پنبه آغشته و با آب ولرم بشویید. این فرآیند را دو یا سه بار در هفته به مدت یک ماه تکرار کنید.

روغن پونه کوهی:

روغن پونه به دلیل داشتن خاصیت ضد میکروبی با باکتری‌ها و قارچ‌ها مبارزه می‌کند، و اگر با روغن‌های حامل ترکیب شود می‌تواند زردی ناخن‌ها را از بین ببرد.

قرص‌های تمیز کننده دندان مصنوعی:

یک جز موثر دیگر برای از بین بردن لکه ناخن‌ها قرص‌های تمیز کننده دندان مصنوعی است. متداول‌ترین موادی که در قرص‌های پاک کننده یافت می‌شود، سدیم بی کربنات و اسید سیتریک است که به از بین بردن بسیاری از لکه‌ها کمک می‌کند.

دو یا سه قرص پاک کننده را داخل کاسه آب ولرم حل کرده و ناخن‌های خود را به مدت ۱۵ دقیقه در آن خیس و ناخن‌های خود را خشک کنید و مرطوب کننده را روی دست هایتان بزنید.

این فرآیند را سه بار در هفته برای یک تا دو ماه تکرار کنید.

روغن درخت چای:

اگر ناخن‌ها به دلیل نوعی عفونت مربوط به قارچ زرد شده اند، روغن درخت چای بهترین داروی خانگی برای از بین بردن آن است.

روغن درخت چای قارچ کش طبیعی است و همچنین خاصیت ضد میکروبی دارد که به مبارزه با عفونت و بازیابی رنگ طبیعی ناخن‌های شما کمک می‌کند.

روغن درخت چای را با استفاده از قطره چکان به بس ترهای ناخن خود بمالید پس از چند دقیقه آن را با آب ولرم بشویید، این کار را دو بار در روز تا زمانی که به بهبود یابید انجام دهید.

مقدار مساوی روغن درخت چای و روغن زیتون را مخلوط کنید و محلول را با استفاده از پنبه به ناخن‌های خود بمالید این کار را دو بار روزانه انجام دهید.

سرکه سیب:

سرکه سیب به دلیل داشتن اسید مالیک و استیک اسید به کاهش تغییر رنگ ناخن‌ها کمک می‌کند. همچنین خاصیت ضد قارچی نیز دارد که به درمان هر نوع عفونت ناخن که باعث تغییر رنگ پوست می‌شود کمک می‌کند. به علاوه سرکه سیب به تقویت و تحریک رشد ناخن کمک خواهد کرد.

یک و نیم فنجان سرکه سیب را با آب ولرم مخلوط کرده و ناخن‌های خود را به مدت ۲۰ دقیقه در محلول خیس کنید و سپس ناخن‌های خود را به طور کامل با یک حوله نرم خشک کنید.

این کار را سه بار در روز به مدت سه تا چهار هفته انجام دهید تا از عفونت و تغییر رنگ پوست جلوگیری کنید.

لیسترین:

لیسترین با داشتن خاصیت ضد قارچی و ترکیباتی مثل منتول، اوکالیپتول، متیل سالیسیلات و تیمول یکی دیگر از درمان‌های موثر برای تغییر رنگ ناخن‌های ناشی از عفونت‌های قارچی است.

ناخن‌های آلوده را به مدت نیم ساعت در لیسترین ۱۰۰ درصد خیس کنید. این کار روزانه را به مدت یک هفته انجام دهید، یک هفته استراحت و سپس هفته بعد تکرار کنید پوست اطراف ناخن‌ها ممکن است سبز شود، اما در عرض چند روز از بین می‌رود.

متناوبا، مقادیر مساوی لیسترین و سرکه را مخلوط و ناخن‌های آسیب دیده را به مدت نیم ساعت در این محلول خیس کنید. هر روز به مدت چند روز تکرار کنید تا نتایج مثبت را ببینید.

پوست پرتقال:

پوست پرتقال به دلیل داشتن مقدار بالای ویتامین ث به از بین بردن لکه‌های زرد روی ناخن‌ها کمک می‌کند.

پوست پرتقال تازه را دو یا سه بار روزانه به پوست بمالید، در عرض چند هفته نتایج موثری خواهید دید.

دو قاشق سوپ خوری پودر پرتقال خشک را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیر سفتی درست شود و آن را روی ناخن هایتان بمالید و پس از ۱۰ دقیقه از یک مسواک نرم برای پاک کردن خمیر از روی ناخن هایتان استفاده کنید و سپس با آب ولرم بشویید. این درمان را دو بار در روز یک تا دو هفته انجام دهید.

میوه اُرس:

میوه اُرس به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی قوی می‌تواند به طور موثر تغییر رنگ ناخن‌ها ناشی از عفونت قارچی را درمان کند.

یک قاشق چای خوری میوه اُرس را داخل کاسه آب ولرم اضافه و ناخن‌های زرد را ۱۵ دقیقه در آن خیس و با آب ولرم مخلوط کنید و کمی مرطوب کننده بزنید.

این نسخه را روزانه یک بار به مدت چند ماه پیش از رفتن به رختخواب انجام دهید.

سوهان زدن ناخن‌ها:

به آرامی سوهان را روی ناخن‌ها عقب و جلو برده تا لایه رویی و لک‌ها از بین برود و هر قسمت را حدود ۱۰ ثانیه سوهان بزنید، اما مراقب باشید لایه‌های زیادی از ناخن را ازبین نبرید.

کاورپایه ناخن ها:

قبل از زدن لاک رنگی، یک پوشش شفاف روی همه ناخن‌ها بزنید. لایه نازک پوشش پایه به عنوان مانع برای لاک‌های رنگی عمل می‌کند که می‌تواند ناخن‌ها را لکه دار و زرد کند. اجازه دهید پوشش پایه حدود ۵ دقیقه قبل از شروع به لاک زدن خشک شود.

اجتناب از زدن لاک‌های تیره:

لاک‌های ناخن تیره (سیاه، بنفش، آبی، قرمز) مواد رنگی دارند که اگر با ناخن‌ها تماس مستقیم داشته باشد، می‌توانند موجب تغییر رنگ ناخن‌ها شود. استفاده از پوشش پایه می‌تواند به جلوگیری از تغییر رنگ ناخن کمک کند، اما به طور کلی سعی در انتخاب رنگ‌های روشن ترداشته باشید.

لاک نزنید:

اجازه دهید چند هفته‌ای ناخن‌ها بدون لاک باشند و بطور طبیعی در معرض هوا قرار بگیرند و نفس بکشند.

مراجعه به پزشک:

اگر ناخن‌های شما به شدت زرد هستند و زردی آن‌ها با هیچ کدام از این روش‌ها بهبود نمی‌یابد، ممکن است نوعی عفونت ناخن یا سندرم ناخن زرد داشته باشید. یک متخصص قادر به ارزیابی درست وضعیت شما خواهد بود و ممکن است یک کرم یا مکمل را برای درمان ناخن‌های زرد تجویز کند.

مکمل‌های زینک به طور معمول برای کمک به درمان ناخن‌های زرد تجویز می‌شود.

منبع: نمناک

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    2 1
    زردی ناخن که بیماری نیست . اگر چند ماه به ناخنهاتون لاک قرمز بزنین مثل این عکس رنگ می گیره . چاره : ۱- لاک گران و مرغوب استفاده کنید چون لاکهای ارزان و برندهای گمنام ، بیشتر به ناخن رنگ می دهند . ۲- یک برق ناخن یا لاک بی رنگ بخرید ، اول یک لایه لاک بی رنگ روی ناخنتان بزنید ، بعد که خشک شد ، آن لاکهای قرمز و بنفش و رنگهای تند را روی ناخن بزنید . اینجوری ناخنتان رنگ نمی گیره و زرد نمیشه
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    0 0
    یک دلیل دیگه زردی ناخن که حتی بعضی خانمها هم ازش خبر ندارند اینه که موقع آشپزی مواظب نیستید که زردچوبه به انگشتهایتان نخورد ! اگر هر روز بدون دستکش آشپزی می کنید و این شنیسل و جوجه کباب و غیره را در مواد پیاز رنده شده و ادویه ورز دهید یا مثلا مواد کتکت را بدون دستکش کف دست پهن کنید ، ناخنهایتان زرد می شود و به این راحتی ها هم پاک نمی شود که دلیلش زردچوبه است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس