تولید پلاستیک های بسته بندی مواد غذایی از نوعی جلبک بومی ایران

محققان کشور موفق شدند از نوعی جلبک بومی خلیج فارس، پلاستیک های زیست سازگار برای بسته بندی مواد غذایی تولید کنند.

به گزارش مشرق، دکتر امید توکلی مدیر عامل بانک ملی جلبک ایران،  با بیان اینکه سالانه حدود ۳۷۰ میلیون تن پلاستیک در سطح جهان تولید می‌شود، گفت: پلاستیک‌ به ندرت در اثر تجزیه بیولوژیکی و شیمیایی از بین می‌رود و یکی از منابع عمده ایجاد زباله به شمار می رود. انباشتگی پلاستیک‌ و محصولات جانبی آن در شهرها، اقیانوس ها و آبراه ها موجب آلودگی محیط زیست شده و سلامتی انسان و حیوانات را به خطر می‌اندازد.

وی افزود: برای به حداقل رساندن وابستگی به مواد پلاستیکی، ترکیبی از روش ‌های نوین و تولید مواد جدید برای جایگزینی نیاز است که تحقیقات نشان داده جلبک دریایی به عنوان ماده اولیه پلاستیک زیست تخریب پذیر مزایای زیادی دارد و می‌توان از آن برای تولید پلاستیک های زیست سازگار استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

پرورش گاندوی ایرانی در جنوب کشور

توکلی افزود: در همین راستا درصدد برآمدیم تا تکنولوژی تولید پلاستیک زیست تخریب پذیر با استفاده از مواد موثره استخراج شده از جلبک های دریایی را به عنوان فراوان ترین «پلی ساکارید سولفاته» طبیعی بدست بیاوریم.

وی با تاکید بر اینکه «سدیم آلژینات» استخراج شده از دیواره سلولی جلبک قهوه ای «سارگاسوم» در ترکیب با پلیمر آنیونی «کربوکسی متیل سلولز» یک پلاستیک زیست تخریب پذیر می‌سازد، گفت: «سدیم آلژینات» به‌ عنوان یک «امولسیفایر»، عامل ژل ساز و تثبیت کننده در صنایع غذایی استفاده شده و همچنین به‌دلیل مقاومت بالای آن در برابر حرارت و نفوذپذیری اکسیژن و توانایی جذب آب، می‌تواند کاربردهای بسیاری به خصوص در زمینه بسته‌بندی مواد غذایی داشته باشد.

به گفته توکلی، سدیم آلژینات به دلیل بهره مندی از خاصیت بیوپلیمری و ارزان‌قیمت بودن و همچنین خاصیت تجزیه‌پذیری بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر بانک ملی جلبک ایران با بیان اینکه در این طرح، کلیه مراحل استخراج سدیم آلژینات از جلبک، خالص سازی آن و در ادامه تولید پلاستیک زیستی از این ماده در این مجموعه انجام شده است، افزود: پروژه تولید پلاستیک زیستی با مطالعات بیش از یک ساله خود در بانک ملی جلبک، به نتیجه رسیده است.

وی افزود: پلاستیک های زیست تخریب پذیر در روش های پیشین با استفاده از فرآیند تخمیر با به کارگیری میکروارگانیسم هایی چون باکتری E.Coli حاصل می شدند اما به دلیل نیاز به حجم تولید بالا، این روش اقتصادی نیست.

توکلی اضافه کرد: در حالی که تکنولوژی تولید پلاستیک زیستی بر پایه آلژینات، توانایی تولید پلاستیک زیستی بر پایه جلبک‌ در مقیاس صنعتی را دارد. همچنین بررسی های صورت گرفته بر روی این محصول نشان داد که پلاستیک زیستی بر پایه آلژینات طی مدت ۴ الی ۶ هفته در محیط زیست تجزیه شده و اثرات تخریبی روی خاک یا آب های زیرزمینی ندارد.

وی با تاکید بر ایجاد تغییر تحول در زمینه پلاستیک استفاده شده در صنعت بسته بندی و... به واسطه این جلبک ها، گفت: جلبک مورد استفاده در فرایند استخراج آلژینات و تولید پلاستیک زیستی بومی خلیج فارس است.

وی افزود: مهم ترین کاربرد این پلاستیک بسته بندی محصولات فاسد شدنی مانند گوشت و میوه است که علاوه بر بسته بندی بهداشتی این محصولات، باعث حفظ طراوت و تازگی آن در مدت زمان طولانی تر می شود.

وی با بیان اینکه این طرح قابلیت تولید انبوه دارد تاکید کرد: این پروژه در بانک ملی جلبک ایران به نتیجه رسیده و ثبت پتنت شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی GB ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۳
    2 0
    تعجب میکنم چرا خبر به این مهمی در تمام مطبوعات کشور درج نشده , این یک اکتشاف بزرگ هست که میتونه باعث بهبود شرایط محیط زیست برای همه بشه ... درود بر متخصصین ایرانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس