ارمنستان بازار ۳۰۰ میلیون دلاری تجهیزات پزشکی برای ایران است

رایزن بازرگانی ایران در ارمنستان در وبینار بازار ارمنستان گفت:‌ نگاه فعلی به بازار ارمنستان یک بازار سه میلیونی دلاری است در حالیکه این کشور یک بازار ۳۰۰ میلیون دلاری است.

به گزارش مشرق، اکبر گداری در وبینار آشنایی با بازار ارمنستان در زمینه تجهیزات پزشکی، دندان‌پزشکی، دارویی، آزمایشگاهی و تجهیزات بیمارستانی افزود: این کشور همسایه ظرفیت بسیار خوبی برای شرکت‌های معتبر ایرانی دارد، برای مقایسه باید بدانیم که بازار روسیه با جمعیت چند برابر ارمنستان یک بازار ۵۰۰ میلیون دلاری است.

او توضیح داد: ارمنستان با وجود اینکه کشور کوچکی است ولی پتانسیل بسیار بالایی دارد، نسبت به بازار عراق و افغانستان دشواری هایی نیز دارد زیرا از همه جای دنیا برندهای معتبر در این کشور حضور دارند. همینطور این کشور عضو اتحادیه اوراسیاست و از البته با کشور ما مرز زمینی دارد که مسئله حمل و نقل را آسان‌تر می‌سازد.

به گزارش روز چهارشنبه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نادر فلاحیان دبیر برگزاری این رویداد و کارشناس روابط بین‌الملل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ارائه کوتاهی از خدمات و برنامه‌های دفتر توسعه فناوری سلامت پرداخت و گفت: دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ماموریت خود را کمک به افزایش تولید ۸۵ درصدی فناوری سلامت مورد نیاز کشور از طریق سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، پایش، حمایت و غیره می‌داند.

او ایجاد ارتباط میان بازیگران توسعه صادرات کشور را هم یکی از اهداف دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت دانست و گفت: ۸۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۹۶ مرکز رشد فناوری در کشور داریم که دانشجویان و فعالان آن ها شبکه‌ای نوپا از فناوران و نوآوران را تشکیل می‌دهند که نیاز به آموزش، توانمندسازی و آشنایی با اصول اولیه بازار، کار و کسب و تجارت در بازارهای بین المللی دارند.

دبیر رویداد با دعوت تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات در حوزه سلامت به تجمیع و تشکیل سبد محصولات، از طریق انجمن ها و مراکز رشد برای کاهش هزینه های صادراتی تاکید کرد و افزود: دفتر توسعه فناوری سلامت آماده حمایت و برقراری ارتباطات لازم برای حضور شرکت ها در بازارهای بین المللی هست.

احسان قمری مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانان سازمان توسعه تجارت وزارت صنعت معدن و تجارت، نیز از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به عنوان بازوی اجرایی وزارت صمت نام برد و گفت: مهم‌ترین مسئله کشور در امر صادرات بحث ارز است. صادرکنندگان از سال ۹۷ تاکنون فعل صادراتی را انجام می‌دهند ولی امکان ایفای تعهدات ارزی برایشان فراهم نیست و همین مسئله موجب شده تا استمرار فعالیت صادراتی آنها با مشکل مواجه شود و این به رغم بازارهای بسیار مطلوبی است که در حوزه سلامت در دنیا و همچنین کشورهای همسایه داریم.

او با بیان اینکه در آسیب‌شناسی صادرکنندگان نوپا به دو علت عمده برخورده ایم افزود: میانگین وزن هر تن کالای صادراتی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار ارزش دارد در حالیکه در دنیا صادرات از حجم به ارزش تغییر رویه داده است. از سوی دیگر در کشور سال‌هاست به خام فروشی عادت کردیم.

او افزود: در ۱۵ کشور همسایه ۱۶۰۰ میلیارد دلار ظرفیت صادراتی وجود دارد. در کشور به راحتی می‌توانیم تا ۱۰۰میلیارد دلار را پوشش دهیم. لازمه آن افزایش ظرفیت تولید در کشور است. باید محصولاتی را تولید کنیم که در بازارهای همسایه رقیب نداشته باشد.

ششمین نشست دوشنبه‌های فناورانه با موضوع "آشنایی با بازار ارمنستان در زمینه تجهیزات پزشکی، دندان‌پزشکی، دارویی، آزمایشگاهی و تجهیزات بیمارستانی" و در راستای سلسله نشست‌های توسعه صادرات دانش بنیان با حضور نمایندگان ۱۴۷ شرکت دانش بنیان، فناور،   عضو مراکز رشد و پارک های علم و فناوری کشور برگزار شد.

در پرسش و پاسخ پایان نشست مطرح شد که در کشور ارمنستان HS Code  محصولات از هشت رقم در حال تغییر به ۱۰ رقم است و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی به خصوص در مورد تغییر کدهای گمرکی، باید به رده بندی و کلاس خطر محصول توجه داشته باشند تا متحمل هزینه های اضافی نشوند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    1 0
    تنبلیم انقد تنبلیم که متن برجام نخوندیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس