نقش آمریکا در کشتار غیرنظامیان افغانستانی در حملات هوایی

حملات هوایی آمریکا در افغانستان طی سال‌های اخیر به کشته شدن صدها غیر نظامی منجر شده است.

به گزارش مشرق، حمله پهپادی روز ۲۹ آگوست آمریکا در کابل به کشته شدن ۱۰ غیرنظامی و از جمله ۷ کودک منجر شد؛ این یک حادثه منحصربفرد نبوده و حملات هوایی آمریکا در افغانستان و کشورهای دیگر اغلب به کشتار غیرنظامیان منجر شده است.

به گزارش «بیزنس اینسایدر»، دولت بایدن اخیرا به دلیل این حمله هوایی عذرخواهی کرد و مدعی شد که تدابیری برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه در آینده اتخاذ می‌کند.

دولت بایدن متعهد شده که عملیات هوایی علیه داعش را از طریق رویکرد «فرا افقی» ادامه دهد که لزوما فاقد هرگونه عملیات زمینی است و کاخ سفید نیز اعلام کرده که با وجود حادثه روز ۲۹ آگوست در کابل، واشنگتن از این تصمیم خود منصرف نشده است.

با این وجود کارشناسان بر این عقیده هستند که استراتژی بایدن می‌تواند منجر به مرگ غیرنظامیان بیشتری شود و غیرقانونی است.

«دافن اویاتار»، از مقام‌های سازمان عفو بین المل در این باره می‌گوید «من قطعا نگران هستم که رویکر فرا افقی بایدن به کشتار غیرنظامیان بیشتری منجر شود چرا که صحت و دقت حملات پهپادی تا حدود بسیاری بستگی به کیفیت اطلاعات موجود دارد و اگر آمریکا حضور واقعی در افغانستان نداشته باشد بنابراین تشخیص این موضوع که آیا اطلاعات دریافت شده از شرکا و همکاران قابل اطمینان است یا خیر، دشوار خواهد بود.»

ارتش آمریکا در پی حمله پهپادی اخیر در کابل ابتدا از این حمله دفاع کرده و آن را «حمله‌ای دقیق» توصیف کرد.

آمریکا مدعی بود که یک خودروی متعلق به داعش و حامل مواد منفجره را هدف قرار داده است، اما گزارش‌های افشا شده نشان دادند که این حمله پهپادی یک خودروی غیرنظامی را هدف قرار داده است.

بر اساس گزارش دفتر روزنامه نگاری تحقیقی، مستقر در انگلیس، که سال‌ها حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا را ردیابی کرده، برآورد می‌شود که حملات پهپادی آمریکا در افغانستان از ماه ژانویه سال ۲۰۰۴ تاکنون به مرگ ۴ هزار و ۱۲۶ تا ۱۰ هزار و ۷۶ نفر منجر شده است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس