تلاش حزب مرکل برای جبران شکست تاریخی در انتخابات با تغییر هیات رئیسه

حزب مرکل که در انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور شکستی تاریخی را تجربه کرد حالا در واکنش به این فاجعه می‌خواهد هیات رئیسه این حزب را کاملا تغییر دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه "تاگس آنسایگر" سوئیس در مطلبی نوشت: حزب دموکرات مسیحی مرکل بعد از شکست تاریخی در انتخابات اخیر می خواهد به این فاجعه واکنش نشان دهد.

این حزب تصمیم گرفته برای جبران این شکست در یک کنگره تمام هیات رئیسه این حزب را مجددا انتخاب کند.

این خبر را "پایل زیمیاک"، دبیر کل حزب دموکرات مسیحی امروز (دوشنبه) بعد از مشاوره مقامات این حزب به اتفاق آراء تصمیم گیری کرد.

حزب دموکرات مسیحی که سابقه دیرینه ای در حاکمیت در این کشور دارد و حزب سوسیال مسیحی که متحد و خواهر آن نامیده می شود در انتخابات پارلمانی ۲۴ سپتامبر تنها ۲۴.۱ درصد آراء را کسب کردند که نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۷ ۸ درصد کاهش داشته و بدترین نتیجه تاریخی برای این حزب محسوب می شد.

"آرمین لاشت"، نامزد صدر اعظمی از حزب دموکرات مسیحی که تلاش کرد خود را دنباله رو مرکل نشان دهد و حتی چند حضور انتخاباتی با وی داشت باز هم نتوانست کاری از پیش ببرد و در این انتخابات شکست خورد.

مرکل در اواخر سال ۲۰۱۸ و بعد از ۱۸ سال ریاست حزب دموکرات مسیحی این سمت را کنار گذاشت و اعلام کرد که در دور بعد نامزد صدر اعظمی این کشور هم نمی شود.

آرمین لاشت، نخست وزیر ایالت نوردراین- وست فالن در دوران کرونا و در یک نشست غیر حضوری در ژانویه سال جاری میلادی به عنوان رئیس این حزب انتخاب شد.

"کریستین فون اشتتن" از نمایندگان بلند مرتبه حزب دموکرات مسیحی بعد از شکست سخت انتخاباتی خواستار کناره گیری تمام اعضای هیات رئیسه این حزب شده است.

پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد و کرامپ کارن بائر، وزیر دفاع آلمان هم روز شنبه به صورت غافلگیرانه ای اعلام کردند که از نمایندگی پارلمان نو پای آلمان انصراف می دهند. البته این دو وزیر اعلام کردند که همچنان در سمت های وزارت باقی خواهد ماند تا دولت جدید بر سر کار آید.

پیتر آلتمایر وزیر اقتصاد آلمان بعد از کناره گیری از نمایندگی پارلمان خواستار سازماندهی سریع حزب دموکرات مسیحی در سطح فدرال شد.

وی در گفتگویی با خبرگزاری آلمان اعلام کرد: این انتخابات باید یک سیگنال خروجی قدرتمند ایجاد کند و این تنها در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که ما بیش از سابق به زمزمه های حزب خود گوش دهیم.

بر اساس نظرسنجی ها اتحادیه احزاب متحد مسیحی بعد از شکست تاریخی در انتخابات پارلمانی اخیر مرتبا در سراشیبی سقوط قرار دارد.

نتایج نظر سنجی جدیدی که توسط موسسسه سیوی و به سفارش نشریه فوکوس انجام شده است نشان می دهد که ۵۶ درصد شهروندان آلمانی در شرایط فعلی خواهان کناره گیری آرمین لاشت از ریاست حزب دموکرات مسیحی هستند. تنها ۸ درصد خواهان روی کار باقی ماندن وی در این سمت هستند.

در انتخابات پارلمانی اخیر در آلمان حزب سوسیال دموکرات با اختلاف اندک از اتحادیه احزاب متحد مسیحی پیروز این انتخابات شد و توانست ۲۵.۷ درصد آراء شهروندان را به دست آورد.

اتحادیه احزاب متحد مسیحی هم با ریزش تاریخی در آراء خود مواجه شده و ۲۴.۱ درصد آراء شهروندان را به دست آورد.

با این همه حزب مرکل همچنان ادعای رهبری داشته و می‌خواهد برای تصاحب صدراعظمی تلاش کند.

بر اساس محاسبات انجام شده تشکیل این ائتلاف ها در دولت بعدی امکان پذیر است و ائتلاف موسوم به "آمپل" متشکل از احزاب سوسیال دموکرات، سبزها و لیبرال دموکرات ها با اکثریت ۴۱۶ نماینده و همچنین ائتلاف موسوم به جامائیکا متشکل از اتحادیه احزاب متحد مسیحی، سبزها و لیبرال دموکرات ها با اکثریت ۴۰۶ نماینده امکان پذیر است.

البته امکان تشکیل ائتلاف بزرگ هم وجود دارد که از نظر سیاسی به دلیل عدم تمایل طرفین غیر ممکن به نظر می رسد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس