کد خبر 1283846
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶
رمزگشایی از وزوز گوش

شاید شنیده باشید ونسان ونگوگ، نقاش معروف هلندی از صدای زنگ در گوشش رنج می‌برد و علاوه بر آن علائمی مثل سرگیجه و کاهش شنوایی نیز داشت.برخی معتقدند این وزوز گوش او را تا سر حد جنون آزرده کرد.

به گزارش مشرق، صدای اضافی که در گوش‌ها شنیده می‌شود می‌تواند به زنگ، وزوز، غرش، صدای جریان هوا یا سوت تعبیر شود. این نوع صداها را وزوز گوش غیرضرباندار می‌نامند که علل گوناگونی دارند. از شایع‌ترین آن‌ها می‌توان به همه مسائلی که سلول‌های شنوایی را در حلزون گوش آسیب می‌زنند نام برد مانند پیرگوشی، آسیب ناشی از سر وصدا، افزایش فشار مایع گوش یا شکستگی جمجمه در اثر ضربه. معمولا در این موارد شنوایی نیز کم است. سلول‌های شنوایی آسیب‌دیده، جریانات الکتریکی نابجایی به مغز می‌فرستند که صدای اضافه را باعث می‌شوند.

یکی از علل نادر وزوز گوش تومورهای عصب شنوایی تعادلی است که در تصویربرداری از مغز خود را نشان می‌دهد، اما اغلب موارد علت تینیتوس یا وزوز، تومور نیست. در موارد کاهش شنوایی قابل‌توجه، استفاده از سمعک کمک‌کننده است و به‌تدریج با تقویت صدا و سیگنال‌های به‌جای صوتی، مغز صدای اضافه را فراموش می‌کند. در مواردی که سرگیجه هم وجود داشته باشد ضمن رد سایر بیماری‌ها، مهم‌ترین درمان کاهش مصرف نمک و افزایش دریافت مایعات است.

باید توجه کرد که خود وزوز گوش باعث بروز استرس، خستگی، بی‌خوابی، اختلالات تمرکز و حافظه، افسردگی و اضطراب می‌شود. از طرفی همه این مسائل وزوز را تشدید می‌کنند و باعث نوعی چرخه معیوب می‌شود. توصیه ما به بیماران دچار وزوز گوش این است که حتما باید خواب کافی و مسائل روحی خود را در نظر داشته باشند. گاهی درمان افسردگی و اضطراب، بخش بزرگی از مشکل ایشان را حل می‌کند. انسداد گوش با موم یا جرم هم می‌تواند باعث شنیدن صدای اضافه در گوش شود.

نوع دیگری از وزوز گوش، صدایی ضربان‌مانند یا اصطلاحا با ریتم است؛ شبیه ضربان قلب یا پرپرزدن مداوم چیزی در گوش یا صدای جریان آب. این نوع صدا را تینیتوس ضرباندار می‌نامند. معاینه این افراد بسیار مهم است و تومورهای پرعروق و پرخون در قاعده جمجمه و کف گوش باید مدنظر باشند و مسائل ساده‌تری مثل کم‌خونی، پرکاری تیروئید و حاملگی هم با افزایش برون‌ده قلبی، صدای جریان خون در گوش ایجاد می‌کنند.

گاهی انقباض مکرر و خودبه‌خودی عضلات بسیار ریز گوش‌میانی هم می‌تواند این صداها را ایجاد کند. به‌هرحال قدم‌اول در وزوز گوش معاینه پزشک، انجام تست شنوایی و در صورت لزوم عکسبرداری از گوش و قاعده جمجمه است. پس از رد علل نیازمند جراحی، بهبود شرایط روحی روانی و برطرف‌کردن وسواس‌های ذهنی در کنار درمان‌های دارویی یا سمعک می‌تواند کمک‌کننده باشد. یادمان باشد در صورت بروز وزوزگوش ناگهانی ادامه‌دار، مراجعه در اسرع وقت به پزشک در اولویت است.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مجید IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    سلام به هموطنان عزیز. دخترم 14 سال سن داره. حدود 3 ساله از وزوز گوش رنج میبره. هر دکتری هم رفتیم هیچ کاری نتونسته بکنه. متخصص گوش و حلق و بینی، روانشناس، هیچ کدوم نتیجه نداد. گاهی اوقات از اعصاب خوردی گریه میکنه. اگر پزشک خوبی سراغ دارید لطفا بگید تا مراجعه کنیم.
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      0 0
      دارو چی میخوره کمبود ویتامین b و ویتامین های دیگه نداره ندارید بهش فکر کند در سر و گوش اکثر مردم صدا هست
    • مجید IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      0 0
      دکتر تابحال بهش ویتامین نداده. ویتامین b خوبه برای رفع وزوز گوش؟
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
      0 0
      من پزشک نیستم ولی دخترشما در سن بلوغ دچار این وزوزها شده بنابراین کمبود آهن و ویتامین و ناراحتی گوراش و خوردن چای و نوشابه و شکلات های کافئین دار تاثیر داره
  • مجید IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    سلام به هموطنان عزیز. دخترم 14 سال سن داره. حدود 3 ساله از وزوز گوش رنج میبره. هر دکتری هم رفتیم هیچ کاری نتونسته بکنه. متخصص گوش و حلق و بینی، روانشناس، هیچ کدوم نتیجه نداد. گاهی اوقات از اعصاب خوردی گریه میکنه. اگر پزشک خوبی سراغ دارید لطفا بگید تا مراجعه کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس