کد خبر 1280094
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰
گوش

وزوز و کیپی گوش دلایل زیادی دارد که می توان از میان همه آنها به افزایش جرم گوش، پیرگوشی و آلرژی اشاره کرد.

به گزارش مشرق، سیدجواد محمدی متخصص و جراح گوش و حلق و بینی درباره افرادی که اظهار می‌کنند وقتی به حمام می‌روند دچار گرفتگی گوش می‌شوند و همچنین راه های درمان آن گفت: این افراد به احتمال زیاد دچار جرم گوش شده اند و چون این ترشحات آب‌دوست هستند به هنگام حمام رفتن، افزایش حجم پیدا کرده و کیپی گوش را ایجاد می کنند.

محمدی ادامه داد: طی گذشت زمان جرم‌ها خشک شده و کیپی از بین می رود در این حالت کشیدن گوش موجب بهتر شدن کیپی می‌شود.  این افرد باید به متخصص مراجعه کنند. دو روش ساکشن گوش و شستشو با آب و سرنگ است که به اعتقاد اغلب پزشکان نوع ساکشن بهتر است.

وی با اشاره به آلرژی که می‌تواند به سه دسته دوره ای، دائمی و فصلی تقسیم شود گفت : نوعی که بیشتر از 3 ساعت  در روز و بیش از 9 ماه در سال طول بکشد دائمی است و شخص  باید برای درمان آن به کلینیک های آلرژی مراجعه کرده و واکسن دریافت کند اما برای بهبود آلرژی های فصلی از اسپری‌های کورتون بینی مثل نازونکس و قرص‌های آنتی هیستامین استفاده کرد.

محمدی درباره دلایل ایجاد وزوز گوش به ویژه برای افراد بالای 50 سال اظهار داشت: وزوز گوش دلایل مختلفی همچون جرم ساده و مشکلات گوش میانی و داخلی دارد. اما در سنین بالای 50 سال، کاهش شدت شنوایی می‌تواند منجر به وزوز گوش شود.چون روند پیرگوشی از بالای 50 سال متظاهر می‌شود. این افراد باید نوار گوش بدهند.

متخصص و جراح گوش و حلق و بینی درباره سرگیجه ناشی از تکان خوردن آب گوش میانی گفت: این اصطلاح غلط است. در گوش میانی آبی وجود ندارد که تکان بخورد و موجب سرگیجه شود. بلکه در گوش داخلی فضاهایی وجود دارد که حاوی مایع و بلورهای کلسیم است که اگر از جای خود تکان بخورند موجب سرگیجه‌های چند ثانیه ای تا 1 دقیقه ای می‌شود. این مشکل خیلی جدی نیست و معمولا با استراحت و مصرف دارو کنترل می‌شود. برای درمان این نوع سرگیجه باید به پزشک مراجعه کرد واستفاده از داروهای بتاسرک و اکتوسرک و بتا هیستیل پیشنهاد می‌شود.

وی درباره افرادی که چندسال پس از خارج کردن جرم گوش دچار سفتی و درد داخل گوش می شوند گفت: این حالت ربطی به جرم گیری ندارد. احتمالا این افراد دچار اوتیت اکسترن( التهاب گوش خارجی)، دیابت و پارگی پرده گوش هستند که موجب ورود ترشحات از گوش میانی به گوش خارجی می شود. این حالت در افرادی که گوش خود را دستکاری می کنند ، در استخر شنا می کنند و غواص و نجات غریق هستند و یا زیاد حمام می کنند و پس از آن گوش خود را با سشوار خشک نمی‌کنند دیده می شود.

محمدی در پایان یکی از دلایل خارش و وزوز گوش پس از عمل پرده گوش را رد پیوند عنوان کرد و گفت: افرادی که دچار این علائم هستند باید به پزشک مراجعه کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس