کد خبر 1283678
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
بورس سهامداران را غافلگیر می‌کند؟

کارشناسان معتقدند در ۶ ماه دوم سال، عواملی مانند نرخ ارز، تورم، نقدینگی، سیاست خارجی و سیاست‌های کلان اقتصادی دولت، بیشترین اثر را بر بورس خواهند گذاشت.

به گزارش سرویس بورس مشرق، با توجه به افت و خیزهای بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته و عدم تاثیرپذیری آن از افزایش نرخ دلار و اخبار مثبت دیگر همچون افزایش قیمت نفت، انتظارات تورمی  و عدم جبران زیان بسیاری از سهامداران با چند نفر از کارشناسان به بررسی روند بازار سرمایه در ۶ ماه دوم سال پرداختیم.

صنعت پالایشی و پتروشیمی در نیمه دوم سال می‌درخشند

محمدرضا صادقی مقدم کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ بازار سرمایه از چه عواملی متاثر خواهد بود؟ اظهار کرد: در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ بازار سرمایه از عواملی همچون، تورم، نرخ ارز، سیاست وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و قیمت‌های جهانی متاثر خواهند بود.

او بیان کرد: یکی از عواملی که بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار است، قیمت‌های جهانی و کامودیتی‌ها هستند. در حال حاضر قیمت‌های جهانی مخصوصا در محصولات پتروشیمی بسیار جذاب شدند و قیمت نفت نیز رو به بالاست؛ بنابراین می‌توانیم روند خوبی را در ۶ ماه دوم سال برای این دو صنعت متصور باشیم.

کارشناس بازار سرمایه افزود: از دیگر عوامل مذکور متاثر بر روند بازار سرمایه، نرخ ارز است. در کوتاه مدت در حوزه برجام شاید توافقی حاصل نشود، در این صورت نرخ ارز نیز روند رو به بالایی خواهد داشت که این بر فروش شرکت‌های صادرات محور بورسی اثرگذار است.

دولت در نیمه دوم سال کسری بودجه را چگونه پوشش خواهد داد؟

صادقی مقدم در خصوص سیاست‌های کلان اقتصادی و تاثیر آن بر بورس گفت: از دیگر عوامل متاثر بر روند بازار سرمایه، سیاست‌های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در خصوص جبران کسری بودجه است. اگر رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، کسری بودجه را از محل انتشار اوراق جبران کنند، در این صورت ما با حجم بالایی از اوراق مواجه می‌شویم و با فروش آن ریسکی به بازار سرمایه متحمل می‌شود. از طرفی جبران کسری بودجه از محل فروش اوراق سبب عدم کنترل نرخ ارز و رکود تورمی خواهد شد.

او بیان کرد: همچنین در صورت پوشش کسری بودجه با افزایش پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی، تورم را به شدت افزایش می‌دهد و این موضوع سبب رشد بازار سرمایه نیز می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه افزود: ریسک‌های متحمل بر بازار سرمایه شامل، تغییر رئیس سازمان بورس، نرخ بهره بین بانکی، سیاست‌های وزارت صمت، وزارت کشاورزی و وزارت نفت است که هر یک می‌توانند روند بازار سرمایه را تغییر دهند.

نقدینگی ۴ هزار میلیاردی در راه است

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۰ چه عواملی شاخص بورس را به سمت پایین یا بالا خواهند کشید؟ اظهار کرد: بازار سرمایه عمدتا تحت تاثیر دو دسته عامل بنیادی و اتفاقات سطحی زودگذری است که از بعد روانی بر بورس تاثیر می‌گذارد. از جمله عوامل بنیادی اثرگذار بر بازار سرمایه متغیرهای کلان اقتصادی، نرخ ارز، نقدینگی، تورم و رشد اقتصادی است. از بعد نقدینگی پیش بینی می‌شود که، روندی که در نقدینگی طی سالیان قبل طی شده به صورت شتابان ادامه یابد و نقدینگی به رقمی بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در انتهای سال ۱۴۰۰ برسد.

او بیان کرد: با توجه به سیاست‌های اقتصادی موجود، جهش خاصی را در نرخ ارز متصور نیستم و نرخ ارز یا ثابت می‌ماند و یا اگر بخواهد افزایشی را تجربه کند چندان ملموس نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بورس تورم است که امسال نیز رقم بالایی را در تورم متصور هستیم. احتمالا تورم به بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد نیز می‌رسد که این موضوع بر روی ارزش دارایی و سطح عمومی قیمت‌ها در اقتصاد موثر است.

او تاکید کرد: همچنین از عوامل مهم تاثیرگذار بر بازار سرمایه کسری بودجه دولت است. طبق آمارها از شهریور تا انتهای سال، دولت حجم زیادی اوراق در بازار سرمایه فروخته است که عمده خریداران این اوراق اشخاص حقوقی بودند و از جهاتی جلوی رشد بورس گرفته شد. چنانچه اوراق بدهی برای تامین کسری بودجه در نیمه دوم سال به فروش برسد، به صورت خودکار جذابیت سایر بازارها کاهش می‌یابد و در بورس نیز شاهد رشد چشمگیری نخواهیم بود. در این صورت روند بازار سرمایه تا انتهای سال تقریبا به صورت ملایم خواهد بود.

بزرگترین موج اصلاحی بازار سرمایه به پایان رسید

علی ملک لی کارشناس بازار سرمایه از جنبه تکنیکالی به بررسی بازار سرمایه پرداخت و گفت: با توجه به سیستم "امواج الیوت" بر روی شاخص کل بورس می‌توان گفت، چرخه اصلاحی موج ۴ که معمولا بزرگترین اصلاح در این سیستم است، در اوایل خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به پایان رسیده و وارد موج ۵ این سیستم شده ایم.

او بیان کرد: از نظر سیستم امواج الیوت، موج ۵ روندی صعودی دارد، ولی معمولا روند و شتاب آن کمتر از موج قبلی صعودی (موج ۳) است؛ لذا انتظار داریم، در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و همچنین سال بعد، روندی منطقی و مثبتی را از شاخص کل بورس تهران شاهد باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: برآورد اینکه شاخص دقیقا به چه عددی می‌رسد، کمی دشوار است. زیرا با توجه به روی کارآمدن دولت جدید، موضوعاتی مانند روابط خارجی، بحث صادرات و واردات، نرخ ارز، تحریم‌ها و تولید ملی حائز توجه معامله گران بازار سرمایه شده است. گشایش یا عدم گشایش در هرکدام از این موارد، تاثیرات به سزایی در صنایع مختلف بورسی برجای خواهد گذاشت که شاخص کل نیز متاثر از این صنایع می‌باشد.

با توجه به نظرات کارشناسان می‌توان نتیجه گرفت که محتمل‌ترین گزینه برای بازار سرمایه در ۶ ماه دوم سال با توجه به متغیرهای تاثیرگذار بررسی شده، رشد به صورت متعادل و با شیب ملایم باشد و خبری از رشد و ریزشی مشابه سال ۹۹ که باعث غافلگیری سهامداران شد، در میان نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • اسپرین IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    33 0
    همش دروغ میگین.جیب مردم روخالی کردین نامردا
    • نادری IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      13 1
      این خبر یعنی فرار کنید چون خودش دارن خالی میکنن
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    22 3
    بهانه رابگذاریدکنارتمام حرف های تحلیل شمادروغ است ملت راسرکارکذاشته به هربهانه فرق ان دولت بااین دولت هیچ فرقی ندارداینهم ادامه دهنده همان راه دولت قبلی
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      4 0
      خوبه که دارید میفهمید. من ضرر سنگین کردم تو بورس اما همین رسوایی عوام فریبان برام کافیه. کاری که دشمن با هزینه ای گزاف نتونست بکنه خودشون انجام دادند!
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    26 0
    بیچاره شدم بیچاره !میفهمید ؟بخدا اگر بفهمید؟!
  • شهروند IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    16 0
    دولت فروش اوراق رو متوقف کنه. سرمایه ی سهامداران رو نابود کردین
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    11 2
    نتیجه رای درست
  • محمد IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    15 1
    به خدا بد بخت شدیم تمام داریی مان را با اون همه حُقه ای که روحانی تو رسانه به راه انداخت اوردیم تو بورس الان حتی یه ماشین نداریم صد میلیون پول داشتم خدا یا انشاءالله جواب این خیانتهاش بهش بده شب و روز نفرینش میکنم مرتیکه بز شعور وبی سواد غرب زده ترسو رو
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    11 1
    باسلام و احترام هر کسی اعتماد کرده از بورس سهام خرید کرده که سود کنند نتيجه ضرر و زیان ديده است
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      0 0
      همون سپرده مردم روس بدن بورس با ضرر هنگفت کجای دنیا هست مگر جنگ شده چی شده هر کس هم سود کرده ازش پس بگیرن حتی اگر مهریه داده باشند بعد بیشتر این سود ها رو شرکت‌هایی دولتی بردن لااقل یه سود سالانه متناسب تورم بدید
  • علی تمیری IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    10 0
    بد بخت تر کلاه بردار خودکلاه بردار است که خیال میکند سر دیگران کلاه گذاشته است اما کلاه سر خودش گذاشته،هم دین،دنیاشو،اعتقاد،ارزشهاشو شو،هم زنگی ابدی شو از دست میده،کسی نمی دانست رفسنجانی کجا زندگی میکنه،خیلی ها از نز دیگ نمی تونستند ببینند ،اما تقدیر ،چوب خدا،کارشو کرد هیچ آبرو،ارزشی برای قاتل،مقتول نگذاشت، ،کسانیکه بخد وشهدا وبه ملت ارزشمند ایران خیانت میکنند به خاطر مال دنیا بدانند با چوب خدا طرف هستند ،آه مظلوم خریدارش خداست، از درون تخریب خواهید شد خلی خیلی زود ،همان طور که با بورس ارزش چندین هزار ساله ملت رو به باد دادید،ملت رو بد جور گرفتار گردید،همه جامعه ایرانی زیر سوال رفته نکنه ،نکنید مثل صدام ملعون گرفتار میشیدظلم پایدار نمی مونه
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    13 0
    بد بخت شدم . چرا این دولت که ادعای مردمی بودن دارد کاری نمی کند؟
  • م IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    5 0
    سهام عدالت فروشندگان از سال ۹۹واریز کنید
  • سرمایگذار IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    12 0
    لعنت براین بورس که مارابیچاره و بدبخت کرد ِلعنت براین خانه چپاولگر
  • مال باخته بورس کزایی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    9 0
    باوعده خوب مردم راسرکارمیگذارید.این یک دزدی محترمانه است
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    3 0
    یکسری از سهم ها مثل دحاوی و سبزوا وقتی بورس صعودی است منفی هستند بورس نزولی است منفی هستند اخبار خوب می آد منفی هستند افشای الف و ب می خورن باز منفی هستند مجمع می رن می آن با 30 40 درصد منفی باز می شن کلا 2 ساله که ممتد منفی هستند ! یعنی خدای نکرده خدای نکرده 3 روز مثبت بخورند می روند برای 2 ماه هر روز منفی 3 و منفی 5 قطعی و صف فروش !!! زیبا نیست ؟ سهم هایی که دیگر هیچ تحلیل تکنیکال و بنیادینی برنمی دارن و رسما به نفت رسیدند انقدر که پایین رفتند و باز با قیمت های بسیار بسیار نازل تو صف فروش قفل می شن !! چرا ؟ چون بورس ایران بسیار پرواضح بی صاحابه و درگیر فساد و تعارض منافع جوری که یکسری از سهم ها به 80 و 90 درصد منفی رسیدند باز روند منفی خود را دارند ادامه می دن ! آه و نفرین میلیون ها نفر پشت شما مفسدانه در هر جایگاهی که هستید و بدانید این پول ها خوردن نداره سرطان و درد و بدبختی می شه براتون بلاشک چون دنیا نظم دارد .
  • محسن IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    1 0
    سلام دروغگوها بس کنید برید ماینر ها را متوقف کنید که توی بورس هستند
  • رضا IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    در هر صورت طوری صحبت کرد که اخرش به نفع کار گزار ان و کارمزد بگیرد و نو سان گیران تموم شود مگر تا بحال اقای کارشناس غیر از بوده شما فقط با این شرایط بورس کیفتون کوک است و هر طوری هست بازار رو باید همین شکلی نگه دارید چون بهترین رشد شارپی برای شما و کارگزاران و نو سانگیران تان حفظ همین شرابط در جا زدن بورس است
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    4 0
    لعنت خدا بر همتون البته اگر به خدایی اعتقاد داشته باشید
  • کیان IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    مثل سگ داری دروغ بیچاره مون کردین
  • مسعود IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    خاک بر سرتون کنن ملتو دیوانه کردین یک ساله پالایش خریدم میگم خدایا کاش به یک مستحق میدادم کارش راه میفتاد پدرمونو دراوردین حرف از دین میزنین متاسفم
  • مهمان IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    بزک نمیر بهار میاد.....
  • منتظر IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    باپیدا کردن ماینرها خدا رسواتون کرد امید که مثل این همه ی دزدی هاتون روبشه
  • یوسف IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    زنده باد صدای بی صدایان. صدای حق به گواه تاریخ خفه نشده و نخواهد شد. بلندی صدای «غیر قابل انتشار ها» در گستره بی انتهای فضای مجازی و پج پچ مردم و ... خفه شدنی نیست. ای سیاهی شب مرگت باد که صبح سحر نزذیک است.
  • مه IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    خدا به خاک سیاه بنشوندتون بحق علی و اولادش. دوباره با اراجیف و تحلیل های کذایی میخواهید پول مردم رو بدوزدید.
  • حسین IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    سال گذشته باخالی کردن جیب مردم توبورس کسر بودجه دو جبران کرد امسال هم همینکار را بکنه
  • احمد بدبخت IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    باسلام از کلیه به اصطلاح کارشناسان ومدرسان بورس همتون یاجیره خوار یا دروغگو یا بیسواد هستید اگر چند وقتی بروید تو لانه های سگیتون وشاید سرمایه‌گذاران بدبخت یک خواب راحتی داشته باشند
  • محسن IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    لعنت برباعث وبانی بدبختی وفلاکت مردم مظلوم
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    کثیف ترین انسانهای روی زمین بخاطر پول اینقدر دروغ به مردمش نمیدن که شما تجارت نیوز و رئیس روئسای بورس و کارشناسان بورس میدن .البته شایعه پراکنده که جایگاه خاصی در لجن خواری دارن.
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    وقتی میگویید خبری از رشد و ریزش شارپی درمیان نیست هر خر بی پالانی می فهمد که بورس دستوریست و نه تنها به سهام دارانش حتی به اندازه سود سود بانکی سود نمی‌دهد بلکه ۵۰ در صد ضرر هم در بر دارد چون سیر نزولیش بیشتر از سیر صعودیشه دولت صعود بورس را همان آل سعود میداند و با آن مخالف است و نزول بورس با نزول باران یکی دانسته و طرفدار نزول است
  • حسین زاده IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    هرچه باشد سفره ی گسترده است برای دزدان ، و مدیران بورس که هم از کاسه بخورند وهم از کوزه بنوشند! یکی پیدا شد در مجلس که خواست کاری بکند. فو ری گذاشتنش بنیاد شهید ،که غلط زیادی نکند.
  • سهیل US ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    فعلا تا آناناس آناناس آناناس کرده در ما در هم نمیاره اخه خودتان میگین اعتماد کنید این کجاش اعتماد هست شما نماد ی رو بهم بگین که در کمترین حالت ۳۰ درصد منفی نخورده باشه هر چی امروز میخری از فردا ۵ درصد منفی رو شاخش هست ۴۰ سال اعتماد پدر هامون به شما شد این وضعیت ما مردم واقعا تشکر کردن داره اون موقع هم مردم اعتماد کردن الانم بازم اعتماد کردند یک جوری می نویسید که بورس سهام داران را غافلگیر کرد که انگاری ۳۰۰ درصد مثبت خورده با بازی کردن با کلمات خیلی خوبه اما کلمات در جای صحیح بکار ببرید که مایی که داریم میتونیم دو تا بد و بیراه یا فحش نثارتان نکنیم
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    باهمین دروغانذاشتیدباضررکم بیرون بیایم روزبه روزبدتردرباتلاق بورس فرورفتیم
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      1 0
      تف به این ملت بیشعور که خودمم جزئی از این ملتم که اینهمه ظلم و دروغ و غارت میبینیم و نابود میشیم و بازم گوش بفرمانیم و به شما گوش میدیم ....بیچاره شدیم رفت
  • کو IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    دروغگو های دزد بس کنید از خدا بترسید
  • افشین IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    چرا مسئولین بورس باخدا واعتقاد مردم بازی می‌کنند ومحکم نمی‌شوند توروخدا جناب آقای رهبری عزیز یه تذکر به این مسئولین بی کفایت بورسی بدهید همه رانابود کردند
  • ناشناس IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    0 0
    آقای کارشناس اون پولی که میگیری میبری سر سفره زن و بچت از گوشت سگ کثیف تره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس