خروج ارتش آمریکا

ارتش ایالات متحده آمریکا بعد از دو دهه اشغالگری بی‌فایده که نتیجه خاص برای آنها در منطقه غرب آسیا به همراه نداشت، در حال عزیمت به دو جبهه جدید در شرق آسیا و اروپا برای مقابله با چین و روسیه است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان طی ماه های اخیر، توسط بسیاری از کارشناسان نظامی و بین المللی به عنوان تغییری بزرگ در آرایش نظامی آمریکا به عنوان بزرگترین اشغالگر فعلی، در یکی از مهمترین نقاط جهان محسوب می شود و بر این اساس، مسائلی همچون کاهش حضور نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا و افزایش توجه این کشور به حضور نظامی در شرق آسیا و شرق اروپا از مواردی است که در این تغییر آرایش مورد توجه قرار می گیرد.

اما یکی از مهمترین نتایج کاهش جدی حضور نیروهای فرامنطقه ای و اشغالگران در غرب آسیا و اطراف کشورمان، پررنگ شدن نقش کشورهای منطقه در تامین امنیت و ثبات آن است که در این میان، جمهوری اسلامی سالهاست دست بالاتر و مهمتر را دارد.

بیشتر بخوانید:

رمزگشایی از دلایل انگلستان برای حرکت مجدد به سمت توسعه سلاح‌های هسته‌ای/ کتمان وضعیت اسف‌بار ارتش روباه پیر با تکیه بر عصای اتمی +عکس

پایان خواب شیرین فرانسه در سواحل استرالیا با خنجر از پشت آمریکا/ دولت بایدن مقصد جدیدی برای «دوشیدن میلیارد دلاری» شرکا پیدا کرد +عکس

پشت پرده قدرت‌نمایی نیروهای دریایی «تروئیکای اروپا» در آسیا/ آبروریزی ناو میلیارد یورویی آلمان با ۸ موشک و شناور فرانسوی که حتی یک شلیک موفق نداشت! +عکس

بعد از حادثه مشکوک ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ میلادی، ایالات متحده آمریکا با ویترین مبارزه با تروریسم، به افغانستان حمله و در سال ۲۰۰۳ میلادی نیز با همین بهانه و در عین حال بحث مبارزه با تسلیحات کشتار جمعی، عراق نیز اشغال کرد. با گذشت زمان و آشکار شدن حقایق زیادی در خصوص عدم وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق در آن زمان و قوت گرفتن بیش از پیش تروریست ها در هر دو کشور عراق و افغانستان، مشخص شد که شعارها و دلایل آغاز آنچه جنگ جهانی علیه تروریسم خوانده می شود تا چه اندازه پوچ و بی معنی بوده است.

در فضای بروز جنبش های مردمی در برخی کشورهای عربی، آغاز بحران سوریه و پیدایش گروه تروریستی داعش، آمریکا بهانه جدیدی برای افزایش حضور نظامی در عراق و وارد شدن به کشور سوریه پیدا کرد. از طرفی در افغانستان نیز با قدرت گرفتن مجدد گروه طالبان و در نهایت طی کردن ۲۰ سال زمان در این کشور، آمریکا به این نتیجه رسید که ادامه این روند ممکن نبوده و در نهایت با حواشی فراوان و سرافکندگی این کشور را ترک کرد.

اژدهای زرد ؛ برنده اول دو دهه جنگ بی پایان آمریکا

به اعتراف اکثر کارشناسان امور دفاعی و سیاست خارجی، بزرگترین برنده حضور غیرقانونی 20ساله آمریکا در منطقه غرب آسیا، از نظر مردمی، ایران و از نظر اقتصادی چین بوده است. چین بعد از شروع به رشد اقتصادی و نظامی دهه ۱۹۸۰ میلادی، بعد از وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر و گسیل نیرو و توجهات آمریکا و ناتو به غرب آسیا به خوبی از فرصت ایجاد شده بهره برده و در یک سکوت کامل، توسعه اقتصادی و نظامی خود را آغاز کرد. اولین نشانه ها از بروز تغییر در رفتار آمریکا در این بخش از جهان، در دوره اوباما خود را نشان داد و آمریکا اعلام کرد در راستای استراتژی نظامی خود به دنبال انتقال بخش بیشتری از توانایی نظامی خود خصوصا بخش دریایی به منطقه شرق آسیا خواهد بود. این تغییرات به شکل گسترده ای نقشه توازن قبلی را تغییر داده و باعث حتی بروز مخالفت ها و بحث های جدی در بین متحدان قدیمی این کشور شد.

برای نمونه از اواخر دوره ترامپ قرار بر این شد که بخش قابل توجهی از نظامیان آمریکایی از آلمان خارج شده و به مناطقی مثل گوام ، هاوایی ، آلاسکا ، ژاپن و استرالیا منتقل شوند. به طور کلی قرار است میزان نظامیان آمریکایی در آلمان از ۳۴۵۰۰ به ۲۵ هزار نفر کاهش پیدا می کند. این نیروها علاوه بر نقاط مورد نظر، به جمهورهای شوروی سابق در شرق اروپا نیز منتقل می شوند که در بخش مربوط به روسیه بیشتر به آنها پرداخته خواهد شد.

شوک بزرگ ارتش آمریکا به اعراب حاشیه خلیج‌فارس با خروج گسترده از منطقه/ ایالات متحده سرمای اقیانوس اطلس را به لرزیدن در تنگه هرمز ترجیح داد +عکس

ناو هواپیمابر چین - توسعه قدرت دریایی این کشور در دو دهه اخیر از جمله دلایل مهم توجه آمریکا به شرق آسیا است

با نگاهی به آمار و ارقام در خصوص میزان حضور نظامی آمریکا در نقاط خارج از این کشور، در سال ۲۰۲۰ به اعداد و ارقام مهمی خواهیم رسید. برای نمونه در کل مناطق شمال آفریقا ، جنوب و غرب آسیا ۸۱۰۰ نفر نیروی نظامی و کمی بیش از هزار نفر نیروهای غیر نظامی حضور دارند و این در حالی است که این رقم برای منطقه شرق آسیا و اقیانوسیه در همین سال بالغ بر ۸۳ هزار نفر نظامی و ۱۰ هزار نفر کارمند و پرسنل غیر نظامی بوده است. مقایسه همین دو رقم به راحتی نشان دهنده این مسئله است که در حال حاضر تمرکز آمریکا بیشتر در کدام نقطه از جهان قرار دارد.

بخش قابل توجهی از مهمترین یگان های زیر سطحی و سطحی نیروی دریایی آمریکا یا تاکنون به منطقه عملیاتی شرق آسیا انتقال پیدا کرده یا قرار است به این منطقه منتقل شوند. سپاه تفنگداران دریایی آمریکا به صورت خاص در حال یک تغییر بزرگ در سیستم رزمی و سازمان دهی نیروهای خود بوده و به سمت بهره گیری از ترکیب پرنده های بدون سرنشین ، راکت اندازهای سنگین هدایت شونده و پرتابگرهای ساحلی موشک های ضد کشتی برای نبرد در جزایر مختلف در منطقه شرق آسیا روی آورده است . نیروی هوایی آمریکا نیز بحث رزم هوایی دور برد و توسعه نسل جدید موشک های هوا به هوا را به صورت خاص برای مقابله با چین در نظر گرفته است.

شوک بزرگ ارتش آمریکا به اعراب حاشیه خلیج‌فارس با خروج گسترده از منطقه/ ایالات متحده سرمای اقیانوس اطلس را به لرزیدن در تنگه هرمز ترجیح داد +عکس

ناوشکن کلاس zumwalt  برای مقابله با چین به منطقه اقیانوس آرام منتقل می شود

شوک بزرگ ارتش آمریکا به اعراب حاشیه خلیج‌فارس با خروج گسترده از منطقه/ ایالات متحده سرمای اقیانوس اطلس را به لرزیدن در تنگه هرمز ترجیح داد +عکس

پرتابگرهای بدون سرنشین موشک های ضد کشتی برنامه جدید سپاه تفنگداران دریایی آمریکا علیه چین هستند

حدود چند هفته پیش وزیر نیروی هوایی آمریکا در اجلاسی اعلام کرده بود این نیرو به صورت خاص نیاز به از خدمت خارج کردن برخی پلتفرم های قدیمی و به خدمت گرفتن پرنده های جدید دارد و گرنه در نبرد آینده با چین شکست خواهد خورد . آمریکا اخیرا دو برنامه جدید برای توسعه موشک های هوا به هوای هدایت راداری برد بلند را آغاز کرده و مقامات این کشور اعلام کرده اند که توسعه سریع و نگران کننده قدرت هوایی چین، دلیل اصلی این مسئله است.

آمریکا به دنبال مقابله با خرس بزرگ در شرق اروپا

منطقه شرق اروپا در سال‌های بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، شاهد یک دوره قابل توجه از سکوت و عدم وجود انفعال خاص بود. در این مدت اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی - ناتو - در یک سیاست مشخص به سمت شرق پیشروی و کشورهای بلوک شوروی سابق را به درون این دو سازمان جذب کردند. بروز انقلاب‌های رنگی در کشورهایی مثل گرجستان و اوکراین در سال‌های اخیر، زنگ خطر را برای روسیه به صدا در آورد. دخالت نظامی روسیه در گرجستان به سال ۲۰۰۸ میلادی و بروز درگیری‌ها در سال ۲۰۱۴ در شرق اوکراین به نوعی حرکت‌های متقابل روسیه در برابر تحرکات غرب بود.

بعد از درگیری‌های شرق اوکراین، کشورهای اروپایی و آمریکا برنامه‌های جدیدی را برای منطقه شرق اروپا شامل لهستان ، کشورهای حضور دریای بالتیک و دریای سیاه در نظر گرفتند. افزایش توان جمهوری‌های تازه استقلال یافته در حوزه بالتیک، توسعه توان نظامی کشورهایی مثل اوکراین و گرجستان و استقرار پایگاه‌های جدید آمریکا در کشورهایی مثل لهستان از جمله برنامه‌های دفاعی جدید آمریکا در این بخش است.

اگر بخواهیم در حوزه اعداد و تعداد نیروهای آمریکایی در این بخش بپردازیم با این ارقام رو به رو می‌شویم: در سال ۲۰۲۰ میلادی در قاره اروپا حدود ۶۴ هزار نیروی نظامی و ۱۶ هزار نفر پرسنل غیرنظامی و در جمهوری های تازه استقلال‌یافته شوروی سابق نیز حدود ۷۰ هزار نظامی و ۳۵ هزار نفر غیرنظامی آمریکایی حضور دارند. همان طور که مشاهده می‌کنید باز هم ارقام نظامیان آمریکایی در این بخش نسبت به منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا بسیار بیشتر است.

شوک بزرگ ارتش آمریکا به اعراب حاشیه خلیج‌فارس با خروج گسترده از منطقه/ ایالات متحده سرمای اقیانوس اطلس را به لرزیدن در تنگه هرمز ترجیح داد +عکس

نظامیان آمریکایی در اوکراین

در بحث تمرکز نظامی همان طور که در بالا نیز اشاره شد لهستان از جمله کشورهایی است که در برنامه اصلی آمریکا حضور دارد ولی کشور لیتوانی اخیرا با هزینه ۷ میلیون یورو یک پایگاه نظامی برای آمریکا در کشور خود ساخته است تا توجه آنها را به حضور جدی تر در خاک خود و ایفای نقش جلب کند. البته به صورت دوره ای نظامیان آمریکایی در این کشور حاشیه دریای بالتیک حضور دارند و دولت این کشور امیدوار است که با ساخت این پایگاه آمریکا را ترغیب کند تا یک حضور دائمی در این کشور داشته باشد.

شوک بزرگ ارتش آمریکا به اعراب حاشیه خلیج‌فارس با خروج گسترده از منطقه/ ایالات متحده سرمای اقیانوس اطلس را به لرزیدن در تنگه هرمز ترجیح داد +عکس

افتتاح پایگاه نظامی آمریکا در لیتوانی

اما مسئله آمریکا با روسیه صرفا به شرق اروپا و یا جمهوری های تازه استقلال یافته شوروی سابق محدود نشده و به نظر می رسد ترس از نسل جدید زیردریایی های روسی باعث شده که دوباره آمریکایی ها به فکر مقابله با دشمن قدیمی خود بیافتند.

در دوره جنگ سرد، منطقه اقیانوس اطلس و آب های اطراف انگلستان تا سواحل آمریکا از جمله مناطقی بود که برای چندین دهه شاهد یک رقابت مهم و نامحسوس بین زیردریایی های آمریکایی و انگلیسی از یک سو و زیر سطحی های شوروی سابق از طرف دیگر بود. بعد از فروپاشی شوروی سابق و کاهش فعالیت زیر سطحی های روسی، برای مدت ها این منطقه شاهد نوعی آرامش بود و این مسئله تا به آنجا پیش رفت که آمریکا ناوگان دوم خود که وظیفه پوشش اقیانوس اطلس را داشت را منحل کرد اما در سالهای اخیر همه چیز عوض شده است.

با افزایش قدرت اقتصادی روسیه در دوره جدید، زیردریایی های اتمی نسل جدید وارد میدان شدند و آمریکا به صورت ویژه از ناحیه این شناورها احساس خطر کرد. آمریکا در تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی ناوگان دوم خود را مجددا فعال کرده و کم کم در حال اضافه کردن واحدهای جدید برای ناوگان است. دو تحول جدید در خصوص روسیه و آمریکا در دریا بسیار مهم و خبرساز بوده است؛ چراکه در بهار سال جاری میلادی روسها نسل جدیدی از مجموعه زیردریایی های تهاجمی و حامل موشک کروز سری یاسین را با نام کازان وارد خدمت کردند.

شوک بزرگ ارتش آمریکا به اعراب حاشیه خلیج‌فارس با خروج گسترده از منطقه/ ایالات متحده سرمای اقیانوس اطلس را به لرزیدن در تنگه هرمز ترجیح داد +عکس

زیردریایی اتمی تهاجمی کلاس یاسین

شوک بزرگ ارتش آمریکا به اعراب حاشیه خلیج‌فارس با خروج گسترده از منطقه/ ایالات متحده سرمای اقیانوس اطلس را به لرزیدن در تنگه هرمز ترجیح داد +عکس

ناوشکن های کلاس  آرلی برک نیروی دریایی آمریکا

مقامات آمریکایی این نسل جدید از زیرسطحی‌های روسی را شناوری بسیار قابل و از نظر کم‌صدا بودن در سطح زیردریایی‌های جدید آمریکایی بر آورد کرده‌اند. در مقابل نیز اخیرا نیروی دریایی آمریکا یک تیم مخصوص جنگ ضدزیردریایی شامل ۴ فروند ناوشکن کلاس آلری برک را تشکیل داده و نام آن را Greyhound قرار داده است. این واژه به معنی سگ شکاری بوده و نام یک فیلم جدید آمریکایی با بازی تام هنکس هنرپیشه معروف هالیوودی در خصوص کاروان‌های اسکورت ضد زیردریایی در جنگ جهانی دوم نیز است. این ۴ ناوشکن وظیفه دارند به سرعت به انجام عملیات کشف و نابودی زیردریایی در منطقه آتلانتیک شمالی اقدام کنند.

با این آرایش جدید و تغییرات مهمی که با پایان اشغالگری نظامی آمریکا در منطقه رخ داده و به نظر می‌رسد به زودی در عراق و سوریه نیز رخ می‌دهد، عملا هزینه‌های ده‌ها میلیاردی کشورهای عربی نزدیک به آمریکا برای خرید سامانه‌های آفندی و پدافندی در سال‌های اخیر، بی‌ثمر خواهد بود چراکه قرار بود این خریدهای گران و کم‌فایده، عملا نقش ایجاد انگیزه را ایفا کنند تا آمریکا همچنان حضور نظامی و فشار روانی خود را روی کشورمان و نیروهای مسلح حفظ کند.

با این روند، حالا کشورهای منطقه بیش از گذشته به این نتیجه می‌رسند که باید روابط مسالمت‌آمیز و دوستانه خود را با جمهوری اسلامی ایران حفظ کنند و هرگونه تنش و تهدید، نتیجه‌ای جز افزایش احساس ترس آنها از منطقه‌ای بدون آمریکا و انگلیس نخواهد داشت و اکنون می توان بهتر از گذشته، دلایل علاقمندی و پالس‌های متعدد برخی کشورهای منطقه به افزایش روابظ دیپلماتیک و امنیتی با ایران را متوجه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 34
  • فرزاد SE ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    منظورت ترکیه هست نه
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      57 7
      ترکیه چیزی نداره نه نفت داره نه معدن یه گرشگری داشت که اونم پاشید بیچاره ها هم برمیگردن به زمانی میومدن ایران دنبال کار
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      5 5
      - براى دريافت الطاف الهى، هم صدقه و كمك هاى بلاعوض لازم است و هم قرض الحسنه و كمك هايى كه برگشت دارد. «المصّدقين... اقرضوا اللّه» - وام به بندگان خدا، به منزله وام دادن به خداوند است. «اقرضوا اللّه» به جاى «اقرضوا النّاس» - زن و مرد در حقّ مالكيّت و حلّ مشكلات اقتصادى و رشد معنوى و رسيدن به كمالات اخروى هم پاى يكديگرند. «ان المصّدقين و المصّدقات» - مهم نجات فقرا، از فقر است، خواه از طريق انفاق باشد از طريق قرض. «المصّدقين... اقرضوا...» - قرض وانفاق، در ظاهر كم شدن و كندن مال است، و در واقع رشد است. «يضاعف» - قرار دادن پاداش، راه تشويق مردم به كار خير است. «يضاعف... أجر كريم» - انفاق و وام، نشانه كرم است، و پاداش كريم، اجر كريم است. «المصدقين... أقرضوا... لهم اجر كريم»
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      26 3
      ترکیه فعلا نگران کودتایی جدید در داخل کشور است
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      1 1
      میایم خاور میانه رو تحویل میگیریم.
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      6 6
      به قول امام عزیز آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند..
    • تبریزی IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      3 2
      خطاب به فرزاد آره ترکیه‌ای که در صد سال گذشته بالای ۳۰ دولت نا موفق تشکیل داده و تا قبل از اردوغان بالاترین زمان دولت به ۲۰ ماه نرسیده!!!!! این اردوغان هم «ببی» خودشونه و در اسناد «ویکی لیکس» جولیا آسانژ، که مکاتبات سفرا با پایتختهایشان بود به روشنی بیان شده که، برای شاخ کردن ترکیه در مقابل ایران بهش فرصت دادن که قد علم کنه!!!! به قول خدا بیامرز نجم الدین اربکان نخست وزیر سابق ترکیه، اردوغان‌ انگور بود که امریکاییها شرابش کردند....
  • IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    5 6
    بنام خدا.. باسلام قبلاعرض کردم دجال باج خواهد داد ومهمترین آنها پیشنهادهای فراتراز برجام است اما یک نقطه تاریک امکان دسیسه دوستان آمریکا علیه ایران وتنش آفرینی است تا آمریکا مجبور شود با آنها علیه ایران در منطقه بماند هرچند درمیان مدت آمریکا کاملا رهامیکند ومیرود ودنبال مخاصمه باایران نخواهد بود .
  • IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    23 20
    کجا منطقه رو به ایران داد توی افغانستان طالبان اومد که یک گروه سلفی است ونزدیک به پاکستان وپاکستانم کم دشمنی با ایران نکرده
    • ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      5 4
      بزار بعضی ها خوش باشن و باعث خنده عده دیگری شوند و از خواب غفلت بیدارشون نکن
    • ساعد IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      3 18
      جمهوری اسلامی افغانستان تشکیل خواهد شد و حزب الله دومی در افغانستان همکاره میشود.
    • افشین IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      0 0
      کی گفته که آمریکا منطقه رو تحویل ايران داده؟؟ هر کشوری ملتی داره و تحویل ملتش میشه. مگه ما امپرياليست هستیم که تحویل ما بدن یا ما دنبالش باشیم. نبود آمریکا در منطقه یعنی استقرار صلح و دوستی بین ملتهای منطقه و احترام متقابل. عیسی همه را به کیش خود میداند حکایت غربزده های مشنگ کشور ما هستکه فکر میکنند همه باید مثل یانکیها باشند.
  • سعید IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    12 19
    الان چیزی که از مقاله شما فهمیدم این بود که یا ما به اندازه چین وروسیه قوی نیستیم که اولویت نظامی آمریکا باشیم یا اونقد قوی بودیم که اونارو شکست دادیم و حالا رفتن جای دیگه پیروز بشن در اخر مقالتون هم باید بگم جای خوشحالی نداره چون حالا کشورهای مخالف منطقه بجای امریکا به اسرائیلی که خیلی از امریکا تندرو تر هست نزدیک میشن
    • افشین IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      1 0
      مگه کسی ادعا کرده ما قدرتی بیشتر از روسیه و چین داريم!!! اسرائیل خودش در محاصره هست و توان تامین امنييت خودش رو نداره اخوی چی میگی.؟ اسرائیل تند رو نیست مثل خری هستکه زیر بار خسبيده عرعر میکنه
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    20 45
    آمریکا دیگه نیازی به نفت منطقه نداره و از طرف دیگه شما رو حریف نمیبینه و رفته سراغ ارباباتون چین و روسیه
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      23 6
      در سال 2002 آمریکا یک رزمایش شبیه سازی برای حمله به ایران اجرا کرد به نام "Millennium Challenge" (رزمایش "چالش هزاره" ) درباره اش تحقیق کن تا بفهمی چرا امریکا جرات حمله به ایران رو نداره، تازه این ماله 20 سال پیش و برای موقعی بوده که موشک های خانواده فاتح و رعد-500، پدافند بومی برد بلند باور373 ، سامانه های جنگ الکترونیک ، پهپادهای انتحاری سری ابابیل ، پهپادهای رادارگریز سری شاهد و... در ایران هنوز رونمایی نشده بودند. نتایج این رزمایش هم که خودشون اعلام کردند خیلی جالبه، البته اینا رو برای آدمای باسواد میگم نه بی سوادایی مثل تو که همه علم شون در دیدن فیلمهای هالیوودی خلاصه میشه!
    • مهدیار IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      15 4
      لا اله الا الله ارباب ما فقط خداست!
    • علیرضا IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      5 12
      خطاب به 6:43 شیر مادر و نان پدر حلالت دلاور زدی تو خال
    • تبریز IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      8 2
      ما اربابمان خداست تو مواظب اربابت شیطان بزرگ باش . نوکری به شیطان به جایی نمی رسد..
    • عمار DE ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      6 1
      ظاهرا آمریکا ارباب حضرت عالی می باشندتاما!!!!ازدفاعی که ازشیطان بزرک کردی معلومه دلباخته آنی!!!!ماهیمنه پوشالی اوراشکستیم وهیچ ازبابی جزخدانداریم شمابدبخت وبیچاره ها یتیم شدید
    • احمد IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      10 3
      چین و روسیه ارباب ما باشند یا نباشند، در هرحال ارباب آمریکایی شما که داره دست از پا درازتر و در نهایت سرخوردگی، شکست، ضررهای تریلیون دلاری از منطقه گم میشه، البته درستش این که بگیم اربابت آمریکاییت پیرو یکی از وعده‌های ایران در خصوص انتقام خون سردار سلیمانی داره از منطقه بیرون انداخته میشه، اما خبر بد برای شماها این که آمریکایی ها ایندفعه دارن جایی میرن که برای همیشه کلکشون کنده میشه و شماها هم برای همیشه یتیم میشید،خخخخخ...، کاملاً مشخص و واضحه که یک نقشه و پروژه‌ ای بزرگ و دقیق بین سه قدرت بزرگ یعنی ایران، روسیه و چین تدارک دیده شده تا روند ریشه کن شدن آمریکا آغاز بشه،و استارت این کار هم با بیرون انداختن ارباب آمریکایی تون از منطقه خورده شد،
    • یاور IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      0 4
      تو عجب آدم بی ناموسی هستی، چون خودت فکر میکنی همه ارباب دارند
  • سید IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    23 2
    دیگر برگرداندن اژدهای بیدار شده شرق آسیا به چراغ جادو دیر شده است و ناممکن! بهتر است عموسام به فکر یافتن غاری برای پنهان شدن خود در آن بیابد چون خیلی دیر متوجه بیدار شدن این اژدها شد!!!
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    14 18
    آمریکا در حالی داره خارج میشه که نخست وزیر عراق عضو سرویس خودشه، لبنان هم در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار داره، افغانستان را هم که از دست دادیم، قفقاز رو هم که داریم از دست میدیم، اعراب حاشیه هم که با اسرائیل بستن. یعنی روند محاصره ژئوپلتیک و مهار انقلاب اسلامی رو داره ادامه میده. صحبت اینه که در چنین محیط پیچیده ای ما هم باید پیچیده عمل کنیم
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    23 4
    سلام تغییر تاکتیک امریکا در خاورمیانه عللی دارد که نباید از آن غافل بشوییم و با تفکر عمیق باید روی آن تحلیل بکنیم 1- باید متواضعانه در مقابل روح بزرگ قهرمان زنده جهانی شهید زنده قاسم سلیمانی سر تعظیم فرود بیاوریم که خون آن بزرگوار سرچشمه اصلی پیروزی مقاومت در خاورمیانه است2-امریکا به دوران فروپاشی خود نزدیک می شود و توان ماندن در خاورمیانه را ندارد3- اسراییل این سگ دست آموز امریکا و غرب دیگر در حال فروپاشی با آخرین عربده کشی های خود است4- عربستان چاره ای ندارد که ایران اسلامی فدرتمند را بعنوان یک قدرت مطرح جهانی بپذیرد5- اردوغان در رویای احیای امپراطوری هم باید بیدار شود و بداند سقوط ارزش پولش نشانگر واقیتهای وابستگی اش به امریکا و اروپا و ناتو است6-سکانداران امنیت جمهوری اسلامی ایران نباید فراموش کنند که باید امنیت را برای نظام به فراتر از مرزها و به سطح فضا برسانند7-ایران اسلامی باید خود را برای رسیدن به اهداف گام دوم انقلاب محکمتر آماده کند8- اندیشه مقاومت و عدالت با مکتب شهید زنده و قهرمان جهانی قاسم سلیمانی محقق تر می شود9-جمهوری اسلامی ایران باید فرهنگ مقاومت و عدالت را جهانی تر بکند10-نباید مدیران نظام جمهوری اسلامی فراموش کنند که نگهبان و حافظ انقلاب اسلامی تا حال وجود بقیه الله اعظم امام در انتظار برای ظهور است لذا واجب اندر واجب است که فرهنگ مهدویت را در کشور و جهان با تمام توان گسترش و حمایت کنند انشالله و توکل الله.
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      2 1
      آفرین ما در هرنقطه از سرزمین وسیع و عزیزمان اندیشمندانی بصیر چون شما داریم ساغ اول ارومیه ای
  • MD ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    8 2
    با توجه به اینکه آمریکا اینگونه نیروهای خود را از منطقه خارج و از دسترس آتش ایران دور میکند، آیا پیش بینی نمیشود که یک جنگ نیابتی دیگر به رهبری مستقیم آمریکا و همپیمانانش در منطقه در حال شکل گیری باشد که در این صورت احتمال صدمه دیدن نیروهایش کمتر شود؟ فکر میکنم قابل تامل باشد.
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      4 0
      عامو، تا اسرائیل اینجا ست ، هدف هم مشخصه،
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      0 0
      باید هوشیار باشید ، چون احتمالا جای خودش رو داده به اسرائیل .
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    4 17
    آمریکا خاورمیانه را به کشورهای چین و روسیه تحویل داد
  • DE ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    7 9
    آنطور که بعضی صحنه سازی میکنند، سینی نقره ایی برای تحویل عراق به ایران در کار نخواهد بود. از طرفی اسرائیل تقویت میشود و خروج آمریکا از عراق به دلیل داشتن سیاستمداران لیبرال دو آتشه هیچوقت ضمینه دلخواه ایران را بوجود نخواهد آورد تازه ترکیه برگهای برنده زیادی ذر عراق دارد و در عین حال بعنوان عضو ناتو چراغ سبز آمریکا و سیاسیون متخاصم نسبت به آیران و متمایل به غرب را دارد. ناتوانایی های ایران در عرصه‌های حکومتی نیز جذابیت گرایش به سوی ایران را به باد داده تا جایی که حتی شیعیان عراق و افغانستان نیز همراهی نخواهند کرد. فرمول اتکا به اقتصاد غیر اصولی به تدریج قطره چکانیتر شده و همچون طبیعت ایران خشک خواهد شد. 69i87قوای نظامی ایران با تقلیل بیش از پیش منابع مالی قادر به حفظ انسجام لازم نخواهند بود. درسیاست راهبردی ایران با چین نیز ایران در چیدن میوه آن به دلیل نداشتن ساختارهای گسترده مردمی منفعل خواهد بود و دست روی دست تماشاگر بهره بری دیگران خواهد بود.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 0
    زیردریایی یازن یا زبان گنجیشک به روسی
  • سوسان IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    7 1
    تا ملتهای مستحمر مثل امارات متحده عربی و آرامیان کرد هستند آمریکا احتیاجی به پایگاه نداره اونها خودشون منطقه رو به گند میکشند
  • شهین عالی IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    21 7
    امریکا از درون فرو پاشی می کند و امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
    • مبین IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      10 5
      آمریکا هیچیش نمیشه آمریکا نیرو هاشو خارج کرد چون که نه ایران نه سوریه نه عراق و ..... برای آمریکا عددی نیستند میخاد نیرو هاشو روی چین یعنی تایوان بزاره و اونو شکست بده
  • سید اسدالله IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    9 3
    این عقب نشینی یه دلیل مهمتر داره و اون اینکه آمریکا با وجود توافق اعراب خلیج فارس با رژیم صهیونیستی دیگه خیالش از بابت امنیت رژیم صهیونیستی راحت تر شده
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      3 4
      کشورهای عربی چه امنیتی رو میتونن برای رژیم صهیونیستی به ارمغان بیارن؟
    • افشین IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      0 2
      کشورهای عربی در تامین امنييت خودشون مشکل عمده دارند و این در جنگ یمن که گنده لاتشون درگيرش هست کاملا مشخصه.اسقاطيل هم در محاصره کامل هست و راهی جز شنا کردن براش،نمونده که اونم احتمالا بسته خواهد شد. بعد اینها چجوری میتونند امنييت هم دیگه رو تامین کنند. ملتهای کشورهای مسلمان بنظر شما به دولتی که از اسقاطيل حمایت آشکار بکنه چی ميگن؟؟
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    از این به بعد راس کار اسرائیل امریکا از لحاظ اطلاعاتی کمک میکنه مثل بریتانیا که کمک امریکا بود (از این به بعد فقط منتظر نیش های غیر کشنده زنبور ها باشید)تنها راهشم اینه که محور مقاومت به افندی تبدیل کنیم و از طریق سوریه ترس رو به جون مردم اسرائیل بندازیم البته اول خروج اردوغان از سوریه
    • افشین IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      0 1
      سوریه چیزی برای از دست دادن و نابود شدن نداره. اما طرف مقابلش با یک عملیات آفندی کوچیک هم میلیونها دلار از دست میده.پس اگر قاطعانه برخورد کنه خارج شدن ترکیه از سوریه زیاد سخت نیست.
  • GB ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    3 7
    ترکیه باید فرصت استفاده کند ..با کشورهای عربی پیمان نامه نظامی امضا کند قطر وامارات وبحرین وعربستان .کشورهای حاشیه خلیج عربی ....ترکیه دراسیای مرکزی .ناتوی ترکی ایجاد کند ....
    • افشین IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      2 0
      آدم مضحک تو امثال تو نمی تونید تاریخ رو عوض کنید. خلیج فارس. چه به لحاظ تاریخی و چه به لحاظ جمعييتي،و چه به لحاظ شان و شعور همیشه خلیج فارس بوده و خواهد بود.رفتن آمریکا چه ربطی،به ترکیه دارد.مگر آمریکا دست و پای ترکیه رو بسته بوده؟ ترکیه مواظب باشه با کودتا بهم نریزه ناتو عربی یا صهیونیستی پیش کش. اینبار دیگه حاج قاسم نیست که نجاتش بده.
    • افشین IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      1 0
      ترکیه با کشورهای عربی ناتوی ترکی ایجاد کنه کشور عربی ناتو ترکي!!!!! موش بخورت با اینهمه شعور و فهم.
  • GB ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    2 6
    امریکا داره نیروهاش رو از منطقه خارج می کنه و اماده درگیری نظامی با ایران میشه.. ساده فکر نکنید
    • NL ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      5 0
      یه مثل ایشون کلا از مغز استفاده نمیکنن برای حرف زدن !! طرف داره میره که حمله کنه اینقدر ادم اخه مضحک حرف میزنه
    • افشین IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      0 0
      وقتیکه داره خارج میشه با کی میخواد درگیری ایجاد کنه؟ تا وقتیکه صهيونيستها اینجا گروگان منطقه هستند بره و نره فرقی نمی کنه.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    4 3
    رویاهای نویسنده زیباست اما رویا است.
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      1 1
      تو این 5 سال کلی رویا تبدیل به واقعیت اون از داعشتون که نابود کردیم اون از خارج شدن امریکا اون از ترکیه تون که داره میترکه و میلیون ها چیز دیگه بسوز پس هه
    • افشین IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      1 0
      خود یانکیها به افولشون دارن اعتراف میکنند .حتما اونا هم رویای افول دارن؟
  • کارمند ساده IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    2 3
    این همان افول قدرت غربی بخصوص آمریکا است که نشانه هایش دارد معلوم می شود....
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    این ناو شکنها قابلیت فرو رفتن در آب رو هم مثل زیردریایی دارن؟
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    3 3
    از اختلال در سامانه سوخت و قطع بنزین جایگاه های سوخت اچه خبر؟؟؟
    • افشین IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      1 1
      چقدر امثال شما حقیر و بدبخت هستید که از هر اتفاقی بجای ناراحت شدن سعی در به رخ کشیدن آن میکنید. از این دست حملات سايبري زیاد میکنند و زیاد کردیم. بزار پهلوی خاموشی،چند ساعته ازبابت اسرائیل. برعکس این نشون میده جناب زنگنه در این هست سال آخر گروهبان هم نبوده.چون تفکری مثل شماها داشتند. اما چند روز صبر کن تا زمان مقابله به مثل که شد بهت میگم چه خبر. فرومایه.
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 0
    حالا که امریکا خاورمیانه را تحویل ایران داده است این پول نفتایمان را از عراق بگیرید
    • افشین IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      0 0
      خاورمیانه نه غرب آسیا. هیچ جایی هم تحویلش نبوده که حالا تحویل بده. پول نفت و برق ما هم در حال پرداخت هست. قبلی ها بلد نبودم بگیرن.مثل واکسن وارد کردنشون. اما الان دارن میگیرن شما خودش رو ناراحت نکن. استعداد
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 0
    در آینده آمریکا از اونجایی که فکرشو نمیکنه ضربه ی سختی میخوره و اونم وجدان ملت ها به رهبری مقاومت اصیل اسلامی هست
  • بهنام IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    3 0
    خاورمیانه دیگر اهمیت سابق را برای غرب ندارد ضمنا در خاورمیانه ملتها در حال دشمنی با هم هستند و نیازی به دشمن خارجی نیست همینطور صرفه جویی در هزینه ها برای اقتصاد در حال افول آمریکا بسیار مهم است هدر دادن دلارهای ارزشمند برای مردم خاورمیانه عقلانی نیست در حالی که دشمنی قوی در حال ظهور بنام چین است
    • افشین IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      0 0
      ویروس غربزدگی برای بعضیها از ویروس کوويد ۱۹ هم بدتر هست.عامل تمام اختلافات منطقه اولا آمریکا و اسرائیل هستند که وقتی آمریکا فرار بکنه حداقل پنجاه درصد این مشکل بر طرف شده. آمریکا در این منطقه نه هیمنه دارد و نه امنييت.و نه توان هزینه بیشتر برای اعزام نیروی بیشتر.حد دوشیدن گاوهایی شیر ده هم به سقفش رسیده.پس،بهترین کار آینه که به بهانه چین و روسیه گورشونو رو گم.کنند . اینقدر زحمت ماله کشیدن هم لخودتان ندهید.
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    5 0
    آمریکا درسته که از خاورمیانه خارج میشه ولی گروههای تروریستی رو جانشین خودش میکنه. یعنی میخواد بدون هیچ هزینه ای خاورمیانه در هرج و مرج باشه، یعنی به خودش مشغول باشه و همدیگرو بکشند و مشغول باشند. هیزم این کار هم اختلاف سنی و شیعه هست. گروههای تروریستی تکفیری امثال داعش با کمترین هزینه برای آمریکا، نقشه های آمریکا رو اجرا میکنند. باید منتظر وقایع هولناکی در منطقه بود.
    • افشین IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      0 0
      در اینکه آمریکا هم خودش تروریست هست و هم تروریست پرور هستش شکی نیست.اما آنهایی که باید هوشیار باشند هستند. خود تروریستها هزینه دارند و کشورهای منطقه نه این هزینه را خواهند داد و نه میتوانند بدون صدمه دیدن آب بر آسیاب تروریست بریزند.چرا که مورد مقابله به مثل قرار میگیرند. تجربه سوریه نشان داد که با وجود قدرتهای بزرگ در منطقه با اهرم تروریست نمیشود به مقصود رسید.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 1
    این که آمریکا بعد از دو ده فهیمده که بجای درگیری مستقیم در منتطقه که سبب هزینه های هنگفت داشت و ثمره چندانی هم نداره، جاش با عوامل خارجی و جنگ های همسایگان با یکدیگر کار پیگیری کنه و سبب نابودی اقتصاد طرفین بشه خیلی بهتره و سودش هم بسیار زیاده. مثلا الان ترکیه با حماقت و حمایت آمریکا دست به ماجرا جویی زد که سبب از بین رفتن اقتصاد خودش شد و هر وقت آمریکا اراده کند اقتصادش نابود می کنه، ایران هم از با مزدوران اصلاح طلب خود بسیار ضعیف شده و تا بخواهد قدرت پیدا کنه طول می کشه، این وسط اگر جنگی بین این دو کشور اتفاق بیفته تمام سودش برای آمریکا است چون هم اقتصاد ترکیه از بین می ره و هم ایران، نمونه دیگش افغانستان بدونه شک اگر افغانستان امنیت داشته باشه با هر عنوانی اولین کشوری که ضرر می کنه آمریکا است و کشوری که بیشترین سود را می بره چین است با بهره بردای از منابع معدنی مختلفش. جالب الان اردوغان فکر کرده ژاندارم منطقه است و می خواهد از خلاء آمریکا به نفع خودش استفاده کنه. در حالی که این خبر ها نیست بزودی در سوریه و آذربایجان سیلی های سختی خواهد خورد. دوم: برای به زیر کشیدن قدرت اقتصادی و نظامی آمریکا نه روسیه و نه ایران در این شرایط خطر خاصی نیستند اما چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است و زیرا با آمریکا نرفته، در حالی که قدرتهای مختلف اقتصادی دیگه مثل ژاپن، کانادا و آلمان و ... همه در سیطره آمریکا هستند و در واقع آمریکا می تونه با یک شوک ساده اقتصادی آنها را به فنا بده اما فعلا چین این گونه نیست برای همین موجودیت اولی بودن آمریکا در جهان بخطر افتاده، داره می ره لشکر کشی برای نابودی اقتصادی و سیاسی چین. الان هم ا
    • افشین IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      0 1
      همه کشورها برای روز مبادا منابع مالی دارند که از اون استفاده خواهند کرد. ضمنا اونیکه اقتصادش توان جنگ رو نداره آمریکاست. آمریکا دارای زیر ساختهای فرسوده ای هستکه هزاران میلیون دلار هزینه باز ساری دارند.این اعتراف خودشان هست. آمریکا همین امسال هم اقتصاد دوم جهان هست نه اول.فقط حدود هزار میلیارد دلار اوراق دولتی آمریکا دست چین هست و میلیاردها دلار به چین بدهکاره. اما ما باید يادمون تره که این فرصت برای پیشرفت ما قابل استفاده هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس