وضعیت روابط واشنگتن و ریاض در پی خروج آمریکا از افغانستان

روابط آمریکا و عربستان در هفته‌های اخیر در مسیر تیرگی بیشتر حرکت کرده است.

به گزارش مشرق، روابط «واشنگتن» و «ریاض» که از مدت‌ها پیش در پی موضوع‌های مختلفی مانند جنگ یمن، قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار منتقد سعودی، باز شدن پرونده حادثه ۱۱ سپتامبر، تعویق سفر «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا به عربستان، ... به سمت تیرگی گراییده بود، در پی تصمیم آمریکا برای خروج از خاورمیانه بر لبه سقوط قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید:

بازگشت یکی از طراحان قتل خاشقجی به عرصه قدرت

به گزارش «یاهو نیوز»، در پی تغییرهای غیرمنتظره مکرر در رویکرد «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در قبال عربستان، روابط راهبردی بین خاندان سعودی و دولت آمریکا، روز به روز بدتر می‌شود.

شکست نظامی آمریکا در افغانستان که اخیرا تصاویر آن به صورت گسترده منتشر شده است، استرس و اضطراب شدید در ذهن سران عرب ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید:

شکست پروژه‌های ریاض و ابوظبی در انتخابات عراق

در حالی که واشنگتن بارها اعلام کرده که خروج افغانستان به حضور گسترده نظامی و اقتصادی آمریکا در خاورمیانه مرتبط نیست، هرج و مرج در فرودگاه «کابل»، پایتخت افغانستان، عربستان، امارات، مصر و حتی قطر را شوکه کرد.

به نظر می‌رسد اقدامات یکجانبه واشنگتن در افغانستان به بنیان‌های نفوذ آمریکا در خلیج فارس آسیبی جدی وارد کرده است.

اگر تحولات افغانستان را رویدادی که تنها یک بار رخ خواهد داد، بدانیم پیامدهای منفی محدودی برای عربستان، امارات و حتی مصر به دنبال خواهد داشت، اما برخی از متحدان واشنگتن معتقدند که این رویداد، آغاز روندی بزرگ‌تر است.

بیشتر بخوانید:

فعالیت‌های گسترده اطلاعاتی و آموزش نظامی به نیروهای سعودی در یک فرودگاه متروکه +تصاویر

کشورهای عربی اکنون در ارزیابی موقعیت آمریکا در عراق و دخالت فعال آن در سوریه و لیبی، به نتیجه‌ای منفی می‌رسند و پیش بینی می‌کنند که ارتش آمریکا عقب نشینی همه جانبه‌ای در ماه‌های آینده داشته باشد.

کشورهای مذکور با وجود لفاظی‌های دیپلماتیک دولت بایدن در مورد تعهد آمریکا به خودشان، تحولات را واقعا نگران کننده می‌بینند.

عربستان و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان در هفته‌های آینده مطمئنا با تحولاتی واقعی روبرو خواهند شد.

تصمیم آمریکا برای اعمال فشار بر عربستان که روابط راهبردی بلند مدت طرفین را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تصمیم شگفت انگیزی است.

آمریکا در هفته‌های اخیر برخلاف اصرار سران سعودی برای ابقای سامانه دفاع موشکی اش در خاک عربستان در میانه عملیات نیروهای یمنی، این سامانه را خارج کرد.

تصمیم یکجانبه آمریکا برای استقرار مجدد سامانه‌های ضد موشکی و پاتریوت از پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» در خارج از ریاض، آن هم در میانه نگرانی متحدان خلیج فارسی آمریکا از تحولات افغانستان بسیار قابل توجه بود.

تحلیلگران در ریاض، ابوظبی و بحرین با نگرانی زیاد، به برنامه خروج ده‌ها هزار نظامی آمریکایی از منطقه و تمرکز دولت بایدن به آسیا می‌نگرند.

برای کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و مصر، اقدام‌های جدید بایدن در ادامه اقدام‌های «باراک اوباما» و «دونالد ترامپ»، رئیس جمهورهای قبلی آمریکا برای پایان احتمالی دخالت نظامی و امنیتی آمریکاست.

پیش بینی می‌شود این اقدام‌های آمریکا که منجر به خشم عربستان شده، در درازمدت برای واشنگتن گران تمام شده و بی اعتمادی به آمریکا، سبب گرایش آن به سمت شرق شود؛ موضع تضعیف شده آمریکا، کاملا آشکار شده و تاثیر واشنگتن به وضوح کاهش یافته است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس