ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، مشی اصلی رئیس قوه قضاییه طی ۱۰۰ روز نخست انتصاب/ از «گفت‌وگوی صمیمی با مردم در جریان سفر‌های استانی و بازدید از مراکز قضایی» تا «پیگیری روزانه درخواست‌های مردمی تا حصول نتیجه»

مشی اژه‌ای نیز در حدود ۱۰۰ روزی که از انتصاب وی به سمت ریاست قوه قضاییه می‌گذرد، مؤید اعتقاد و الترام کامل او به برقراری ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و مراجعان به دستگاه قضایی است.

به گزارش مشرق، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و مراجعان به دستگاه قضایی، یکی از رویکردهای اصلی در دوره تحول و تعالی است که در حکم انتصاب حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به سمت ریاست دستگاه قضا از سوی رهبر معظم انقلاب نیز بدان تصریح شده بود.

در حدود ۱۰۰ روزی که از انتصاب حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به سمت ریاست قوه قضاییه می‌گذرد، ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و مراجعان به دستگاه قضایی، همواره  مورد تاکید مؤکد وی بوده است و رئیس عدلیه در اکثر موضع‌گیری‌ها و سخنرانی‌های خود، پیگیری مستمر این رویکرد را به همه مسئولان و مدیران قضایی متذکر می‌شوند.

تاکید حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای بر ارتباط صمیمی‌تر، آسان‌تر و نزدیک‌تر با مردم

رئیس قوه قضاییه، دوازدهم مهرماه در بخشی از سخنانش در جریان جلسه شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر ارتباط هر چه بیشتر مسئولان با مردم گفت: تجربه نشان داده هر چقدر ارتباط ما با مردم صمیمی‌تر، آسان‌تر و نزدیک‌تر باشد، اول به نفع خود ما و بعد هم به نفع مردم است.

مشی حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای نیز در  حدود ۱۰۰ روزی که از انتصاب وی به سمت ریاست قوه قضاییه می‌گذرد، مؤید اعتقاد و الترام کامل او به برقرای ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و مراجعان به دستگاه قضایی و استماع نظرات و مشکلات آنها از نزدیک است.

بازدیدهای مستمر رئیس قوه قضاییه از مراکز و مراجع قضایی و گفت‌وگوی بدون واسطه با مردم

طی ۱۰۰ روز اخیر، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای علاوه بر انجام دو سفر استانی به استان‌های ایلام و قزوین، شخصاً از چهار مرکز قضایی و چهار زندان بازدید داشته و در جریان این بازدیدها، مستقیم و بدون واسطه با مردم و مراجعان به دستگاه قضایی و همچنین مددجویان به گفت‌وگو پرداخته و ضمن استماع مشکلات و دغدغه‌های آنها، دستورات مقتضی را صادر کرده است.

دیدار رئیس دستگاه قضا با مردم و خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸

همچنین سوم مرداد ماه ، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در محل کار خود با تعدادی از مردم و همچنین خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دیدار و گفتگو کرد.

رئیس قوه قضاییه در پایان این دیدارها به رئیس حوزه ریاست و القاصی دادستان تهران مأموریت داد پرونده افرادی که در جریان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دستگیر شده‌اند، مورد بررسی مجدد قرار گیرند تا افرادی که شرایط قانونی آزادی مشروط یا عفو و بخشودگی دارند، مشمول عفو، بخشودگی و یا آزادی شوند.

ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، مشی اصلی رئیس قوه قضاییه طی ۱۰۰ روز نخست انتصاب/ از «گفت‌وگوی صمیمی با مردم در جریان سفرهای استانی و بازدید از مراکز قضایی» تا «پیگیری روزانه درخواست‌های مردمی تا حصول نتیجه»

پیگیری روزانه حداقل ۱۰ درخواست مردمی توسط شخص رئیس قوه قضاییه

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه صبح روز دوشنبه ۱۵ شهریورماه شورای عالی قوه قضاییه از تلاش‌های همکاران قضایی در بخش‌های مختلف در مدت کوتاهی که دور جدید مدیریت قوه قضاییه آغاز شده و به طور خاص از تسریع در روند رسیدگی به پرونده های قضایی قدردانی کرد.

رئیس دستگاه قضا در جریان این نشست گفت: من هر روز شخصاً حداقل ۱۰ درخواست مردمی را تا حصول نتیجه پیگیری می‌کنم و پیام‌هایی که به‌صورت مکتوب، مجازی یا تلفنی دریافت می‌کنم را به قسمت‌های مختلف می‌فرستم تا رسیدگی شود و همکاران ما به این پیام‌ها جواب می‌دهند.

بازدید رئیس قوه قضاییه از دادگستری شهرستان قدس

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای روز ۱۹ تیر، با حضور در دادگستری شهرستان قدس از بخش‌های مختلف این واحد قضایی بازدید و با تعدادی از مراجعین به صورت چهره به چهره گفتگو کرد.

ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، مشی اصلی رئیس قوه قضاییه طی ۱۰۰ روز نخست انتصاب/ از «گفت‌وگوی صمیمی با مردم در جریان سفرهای استانی و بازدید از مراکز قضایی» تا «پیگیری روزانه درخواست‌های مردمی تا حصول نتیجه»

رئیس قوه قضاییه در حاشیه این بازدید دو ساعت و نیمه، در گفتگویی که با خبرنگاران داشت، بر چند محور مهم به عنوان برنامه‌های دستگاه قضایی در دوره تحول و تعالی تاکید کرد که از جمله آنها می‌توان به «کاهش اطاله دادرسی و فرایند رسیدگی به پرونده‌ها از طریق اصلاح قوانین و مقررات، افزایش نیرو و تجهیزات» ، «پیشگیری از وقوع جرم با همکاری دولت و مجلس» ، «ارتقاء صلاحیت شوراهای حل اختلاف و توسعه و تعمیق مقوله داوری و میانجیگری با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی» ، «شتاب‌بخشی به اجرای سند تحول» ، «ارتباط بیشتر با مردم از طرق مختلف» ، «ارتباط وسیع‌تر با مجموعه همکاران قضایی از طریق سرکشی یا درخواست گزارش عملکرد» ، «ارتباط و تماس با بخش نخبگانی» ، «توجه به نقش رسانه‌ها در افزایش دانش حقوقی مردم» ، «استفاده بیشتر از فناوری‌های نوین و هوشمند در مجموعه دادگستری‌ها» ، «الکترونیکی کردن کل فرآیند رسیدگی از ابتدا تا انتها و جمع‌آوری سیستم کاغذی» ، «تعیین تکلیف پرونده‌های مسن و معوق» ، « توجه به مشکلات کاری و معیشتی مسئولان و کارکنان قضایی» ، «تکریم ارباب رجوع» ، «فرهنگ‌سازی در زمینه حفظ کرامت قضات و کارمندان مجموعه‌های قضایی» ، «تعامل و هم‌اندیشی دادیاران با شعب قضایی برای رفع نقایص پرونده‌ها و جلوگیری از تردد پرونده بین واحدهای قضایی و کاهش اطاله دادرسی از این طریق» ، «تسریع در اقدام برای پرونده‌های مشمول نیابت قضایی» ، «کاهش تأخیر در انجام کارشناسی و جلوگیری از ارجاعات غیرضروری» ، «پرهیز از صدور قرارهای بازداشت موقت غیرضروری» و «تعجیل در رسیدگی به پرونده های دارای بازداشت موقت» ، اشاره کرد.

بازدید دو ساعته رئیس قوه قضاییه از دادگستری و دادسرای شهرستان قرچک

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای صبح روز چهارشنبه ۶ مرداد با حضور در شهرستان قرچک به مدت دو ساعت از دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان (ساختمان شهید ستاری) و همچنین دادگستری قرچک (مجتمع قضایی شهید جعفرپور) بازدید کرد.

در جریان این بازدید که رئیس وقت حوزه ریاست قوه قضاییه و رئیس کل دادگستری استان تهران نیز حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای را همراهی می‌کردند، رئیس دستگاه قضا ضمن بازدید از بخش‌ها و شعب مختلف واحدهای قضایی، به گفتگو با مراجعه‌کنندگان، قضات و کارکنان قضایی پرداخت.

ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، مشی اصلی رئیس قوه قضاییه طی ۱۰۰ روز نخست انتصاب/ از «گفت‌وگوی صمیمی با مردم در جریان سفرهای استانی و بازدید از مراکز قضایی» تا «پیگیری روزانه درخواست‌های مردمی تا حصول نتیجه»

بازدید حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای از مجتمع قضایی قدس تهران

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای صبح روز چهارشنبه دهم شهریور ماه، با حضور در مجتمع قضایی قدس در منطقه جنت‌آباد تهران، از بخش‌های مختلف این واحد قضایی بازدید و با تعدادی از مراجعین به‌صورت چهره‌به‌چهره گفتگو کرد.

رئیس قوه قضاییه در برخی شعب دادیاری و دادگاه‌ها نیز حضور یافت و ضمن گفتگو با برخی کارکنان و قضات، در جریان میزان ورودی پرونده‌ها و روند رسیدگی به آنها، آخرین آمار پرونده‌های موجود و معوقه و مشکلات و نیازهای این مجموعه قرار گرفت.

دیدارهای مردمی در جریان سفرهای استانی رئیس دستگاه قضا

اما رئیس قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی، برنامه سفرهای استانی را نیز در دستور کار خود قرار داده است؛ یکی از بخش‌های اصلی در جریان این سفرها به نقاط مختلف کشور، دیدار با اقشار مختلف مردمی و استماع نظرات و صدور دستور برای رفع مشکلات آنهاست.

در واقع حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در راستای برنامه‌های تحولی برای بهبود خدمت‌رسانی و تسریع در حل مشکلات قضایی مردم در دوره مسئولیت خود، سفرهای استانی را انجام می‌دهد.

سفر به ایلام و استماع مشکلات حقوقی و قضایی مردم این استان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در نخستین سفر استانی خود، روز پنجشنبه ۲۴ تیر به همراه جمعی از مسئولان عالی قضایی به ایلام سفر کرد. این اولین سفر استانی دوره تحول و تعالی عدلیه در دومین هفته پس از انتصاب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه ای به ریاست دستگاه قضا محسوب می‌شد.

در جریان سفر استانی به ایلام، رئیس قوه قضاییه برنامه‌های مختلف و بازدیدهایی را داشت که از جمله آنها می‌توان به بازدید از زندان جدیدالتأسیس مرکزی ایلام اشاره کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان حضور در زندان مرکزی ایلام، از بخش‌های مختلف این زندان بازدید و با مسئولان و زندانیان آن گفتگو کرد. در پایان بازدید حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای از زندان مرکزی ایلام، طی مراسمی ۱۵ مددجو که به دلیل محکومیت مالی در زندان به سر می‌بردند، با کمک خیرین آزاد شدند.

ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، مشی اصلی رئیس قوه قضاییه طی ۱۰۰ روز نخست انتصاب/ از «گفت‌وگوی صمیمی با مردم در جریان سفرهای استانی و بازدید از مراکز قضایی» تا «پیگیری روزانه درخواست‌های مردمی تا حصول نتیجه»

رئیس دستگاه قضا در جریان سفر به استان ایلام، بخشی را نیز به دیدار مردمی و استماع مشکلات حقوقی و قضایی مردم این استان و صدور دستور برای رفع آنها، اختصاص داد.

سفر استانی به قزوین با هدف بهبود خدمت‌رسانی و تسریع در حل مشکلات قضایی مردم 

در روز هشتم مهر ماه ،  حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه برنامه‌های تحولی برای بهبود خدمت‌رسانی و تسریع در حل مشکلات قضایی مردم در دوره مسئولیت خود،  در رأس هیأتی به استان قزوین سفر کرد.

حضور در جلسات شوراهای قضایی و اداری استان، دیدار با اقشار مختلف مردمی و نشست با صنعت‌گران، تولیدکنندگان و کارآفرینان از جمله برنامه‌های سفر یک روزه قاضی القضات به استان قزوین بود. ورود کارشناسی و عملیاتی به مسائل قضایی و مشکلات مردم در حوزه حقوق عامه از اهداف و ویژگی‌های سفرهای استانی رئیس دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی است.

یکی از برنامه‌های اصلی رئیس قوه قضاییه در جریان سفر به استان قزوین، دیدار با اقشار مختلف مردمی بود. حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در بخشی از این دیدار با اشاره به احصاء آسیب‌ها و مشکلات موجود در کشور، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی برای حل این مشکلات و آسیب‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: بخشی‌نگری و اصرار بر موضع شخصی مانع از پیشرفت کارهاست و باید برای حل مشکلات و ایجاد امید و آرامش و ارتقاء عزت و رفاه مردم بر خرد جمعی تکیه کنیم.

ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، مشی اصلی رئیس قوه قضاییه طی ۱۰۰ روز نخست انتصاب/ از «گفت‌وگوی صمیمی با مردم در جریان سفرهای استانی و بازدید از مراکز قضایی» تا «پیگیری روزانه درخواست‌های مردمی تا حصول نتیجه»

تاکید رئیس قوه قضاییه بر ثبت سیستمی و پاسخ‌دهی به تک تک نامه‌های مردمی

اما در جریان سفرهای استانی رئیس قوه قضاییه، نامه‌های زیادی نیز از مردم اخذ می‌شوند که این نامه‌ها با دستور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای ثبت سیستمی می‌گردند و نسبت به پاسخ‌دهی به تک تک آنها اقدام صورت می‌گیرد.

در جریان جلسه شورای عالی قوه قضاییه به تاریخ دوازدهم مهرماه، کاظمی‌فرد رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از ثبت سیستمی هزار و ۸۲۰ مورد درخواست و نامه مردمی در روز سفر رئیس و مقامات عالی‌رتبه دستگاه قضا به استان قزوین خبر داد و افزود: در چند ماه آتی ترتیبی اتخاذ خواهد شد که مردم از درون منزل خود، همان درخواست‌های مراجعه حضوری را به صورت سیستمی ثبت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در همین زمینه به رئیس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه دستور داد که در اسرع وقت نامه‌های مردمی جمع‌آوری شده در جریان سفر به استان قزوین، خصوصاً نامه‌هایی که به پرونده‌های قضایی و حقوقی مربوط است را رسیدگی و پیگیری کند.

رئیس قوه قضاییه افزود: در بسیاری از مواقع برای رسیدگی به نامه‌های مردمی، نیازی به مکاتبه با دستگاه یا بخش مسئول و چشم‌انتظاری برای دریافت پاسخ آن نامه وجود ندارد و می‌توان موضوع را به صورت سریعتر با یک تماس تلفنی بررسی و پیگیری کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین تاکید کرد که مراحل بررسی و پیگیری نامه‌های مردمی حتما به اطلاع متقاضیان برسد تا آن‌ها از روند اقدامات صورت گرفته برای درخواست‌هایشان آگاه شوند.

آغاز به کار صفحات مجازی رئیس دستگاه قضا با هدف تسهیل نظارت همگانی و دیده‌بانی مردمی

اما یکی از جلوه‌های اصلی اعتقاد و التزام عملی رئیس قوه قضاییه به ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، فعال شدن صفحات وی در فضای مجازی است؛ این امر با هدف تسهیل نظارت همگانی و دیده‌بانی مردمی صورت گرفته است.

در روز ششم مردادماه، همزمان با عید سعید غدیر خم، صفحه رسمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در اینستاگرام، به نشانی @ejeii_org و با انتشار فرازهایی از نامه حضرت امیر به مالک اشتر، آغاز به کار کرد.

کاربران فضای مجازی می‌توانند از طریق این صفحه علاوه بر آگاهی از اخبار و مواضع رئیس دستگاه قضا در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه، نظرات پیشنهادات و انتقادات خود را نیز با هدف دیده‌بانی مردمی، مطرح کنند.

همچنین در روز ۱۲ مردادماه نیز صفحات رسمی حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در شبکه اجتماعی روبیکا به آدرس https://rubika.ir/ejeii_org و همچنین در شبکه اجتماعی آپارات به آدرس https://www.aparat.com/ejeii_org آغاز به کار کرد.

پیگیری مستمر درخواست‌های مردمی مطرح شده در صفحات مجازی رئیس قوه قضاییه

در همین حدود دو ماهی که صفحات مجازی رئیس قوه قضاییه آغاز به کار کرده‌اند، پیام‌های مردمی زیادی به این صفحات واصل شده‌اند و تقریباً همه این پیام‌ها و درخواست‌های مردمی یا پیگیری شده‌اند و یا در دست پیگیری هستند و به سرانجام رسیدن برخی از این پیام‌ها و درخواست‌های مردمی نیز توسط شخص رئیس قوه قضاییه دنبال می‌شود.

برای نمونه می‌توان به تماس فرزند شهیدی از کرمانشاه در اوایل شهریورماه اشاره کرد؛ این خانواده شهید خواستار ملاقات با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای بودند که با استقبال ایشان، این خانواده معزز شهید فردای درخواست ملاقات خود، به تهران آمدند و ضمن دیدار با رئیس قوه قضاییه، مشکل خود را مطرح کردند و با دستور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در راستای رفع این مشکل اقدام شد. 

رئیس دستگاه قضا: ارتباط با مردم برای خودمان خوب است

روز سیزدهم مهرماه، صفحه مجازی @ejeii_org به انتشار صحبت‌هایی از رییس دستگاه قضا در جلسه روز دوازدهم مهر شورای عالی قوه قضاییه که به موضوع ارتباط مسئولان با مردم مرتبط است، پرداخت.

رئیس قوه قضاییه در بخشی از صحبت‌های خود در شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر ارتباط هر چه بیشتر مسئولان‌ با مردم و بازدید روز اربعین از آسایشگاه جانبازان ثارالله گفت: تجربه نشان داده هر چقدر ارتباط ما با مردم صمیمی‌تر، آسان‌تر و نزدیک‌تر باشد، اول به نفع خود ما و بعد هم به نفع مردم است. مشکلات مردم باید به‌صورت «مسئله‌محور» احصا و بررسی شود و با کمک دولت، مجلس، نخبگان و خود مردم برای رفع آنها تلاش کنیم.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حاج اسماعیلی IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    0 0
    باسلام ،جنابعالی مسلمان شیعه ولباس پیامبر برتن دارید ،مدت ده سال است دردادگستری کرمان پرونده دارم وبراساس واقعیت رسیدگی نمی شود چون پارتی ندارم،ایا میتوانند ملک ثبتی یک زن حتی طویله باشد برای من ازقصری بالاتر است تخریب وقسمتی راتصرف نمایند؟وبعد بگویند پولشوبگیر، شما مسلمان به من زن نامسلمان بگویید غصب دردین شما حرام است
  • شاپور صالحی IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۵
    0 0
    سلام اداره مخابرات در حال نصب دکل مخابراتی در منطقه مسکونی به فاصله ۱۰متری از ساختمان های مردم و ۱۴متری از دبیرستان دخترانه میباشد لازم به توضیح میباشد که دکل مربوطه فاقد هرگونه مجوزی از طرف شهرداری وغیره میباشد اهالی همگی اعتراض دارند بااینکه اکثر ساکنین جانباز و تعدادی بیمار سرطانی میباشند لطفا پیگیری کنید
  • مصطفی US ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 0
    با اهداء سلام بر ریاست محترم قوه قضایی جناب ایت الله اژه ای خدا قوت برادر عزیز استدعا دارد با همت والایی خود در مورد کسانیکه با تهیه کنتدگان و فروشندگان موادمخدر صنعتی .مانند شیشه وغیره دالک جوانان این مرز وبوم به هلاکت میرسانند تو را به خدا .وارد عمل شوید واجازه ندهید یک عده از خدا بی خبر .خانواده های ایرانی و جوانان انان را به هلاکت وتباهی برسانند .
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۳
    0 0
    با سلام وعرض ادب خدمت ریاست قوه قضاییه به اطلاع میرسانیم که در پروژه گل نرگس استان اصفهان واگذاری زمین از سوی راه وشهرسازی که در سالهای گذشته واگذاری زمین و امتیاز مسکن در این پروژه به کارکنان دولت انجام شده است عده ای از کارکنان دولت که اصلا حایز شرایط دریافت مسکن واگتیاز مسکن نبوده اند وفرم جیم انها قبلا پرشده بوده وحتی چندین بار از دولت زمین وممکن گرفته اند این افراد با نفوذ فرصت طلبی سواستفاده ورانت یک واحد ویا چندین واحد این پروژه را به اسم خودشان یا با سواستفاده از نام افراد دیگر دریافت کرده اند خواهشمندیم وتمناداریم واگذاریهای انجام شده در پروژه گل نرگس استان اصفهان که توسط راه وشهرسازی استان در سالهای قبل به کارکنان دولت واگذارگردیده بررسی شود آغاز افرادی که واجد شرایط نبوده اند وامتیاز اینپروژه را دریافت کرده اند آن امتیاز گرفته شود ویا این افراد به اشد مجازات محکوم شوند وامتیازات واگذارشده به انها با قیمت روز زمین از انها گرفته شود وبه خزانه دولت واگذار گردد واز محل این مبالغ برای ساخت مسکن جوانان اقدام شود ومن الله التوفیق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس