کد خبر 1281971
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
به امید روزی که هیچ یک از مردمان این سرزمین درگیر بیماری کرونا نباشند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ایران کماکان می تواند مستعد پیدا شدن سویه‌های جدید باشد که این سویه‌ها با سرایت پذیری بالاتر هم می توانند باشند.

به گزارش مشرق، دکتر فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه یکی از اقدامات بسیار مهمی که در بحث کنترل و مراقبت از اپیدمی کووید در دنیا در کنار تمام کارهای دیگر انجام می شود، مراقبت ژنریک کووید است، گفت: در دنیا با شدت و ضعف متفاوتی به این امر پرداخته می شود. بالطبع در کشورهای پیشرفته تعداد نمونه هایی که ماهیانه مورد بررسی قرار می گیرند خیلی بیشتر بوده و در کشورهایی با درآمد متوسط و کمتر به دلیل هزینه های بالا، این تعداد کمتر است.

وی در ادامه با ذکر این نکته که در ایران هم این موضوع در برخی مراکز اجرایی شده است، گفت: دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی به طور فعال در این برنامه مشارکت دارند. براساس گزارش مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بهزیستی در شهریور ماه ۲۳۰ نمونه، بررسی توالی یابی به روش سنگر انجام شده است. این ۲۳۰ نمونه از استان های تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان، البرز و مرکزی بوده است که براساس بررسی های صورت گرفته بر روی این نمونه ها ۸۵.۲ درصد سویه های کرونا، دلتا بوده است.

نجفی ادامه داد: نکته مهم و جالب این است که در واقع در ۳۴  عدد از این نمونه ها (تقریبا ۱۵ درصد) سویه‌های دلتا با جهش های اضافه پیدا شده که این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و نشان دهنده این است که کشور ما کماکان می تواند مستعد پیدا شدن سویه های جدید باشد که این سویه‌ها با سرایت پذیری بالاتر هم می توانند باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: آنچه که از یافته های این بررسی به دست می آید آن است که در واقع نرخ متوسط هرجهش به ازای هرفرد حدود ۴.۱ است؛ به عبارت دیگر در ۲۳۰ نمونه ای که بررسی شده حدود ۹۵۰ جهش مشاهده شده که این آمار به ما نشان می دهد کشور کماکان به واکسیناسیون با سرعت بالا که طی یک تا دو ماه اخیر شاهد آن هستیم، احتیاج دارد.

نوع واکسن در چنین اپیدمی مهم نیست

وی افزود: هرچه میزان پوشش واکسیناسیون بالاتر رفته و با سرعت بالاتری هم افزایش پیدا کند سبب خواهد شد که جهش های کمتری را ببینیم و سرعت پیدایش جهش ها هم کمتر شود.

به گزارش وبدا، نجفی در پایان با تاکید بر اینکه این یکی از استراتژی هایی است که به کنترل اپیدمی در دنیا  کمک می کند، عنوان کرد: توقعی که ما از همه مردم داریم این است که اگر هنوز واکسینه نشده اند حتما اقدام کنند. نوع واکسن در چنین اپیدمی خیلی مهم نیست و آنچه اهمیت دارد استفاده از اولین واکسن در دسترس است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    10 0
    خود شما سویه هایی هستید که ما را گرفتار کردید شکایت شما و رسانه ها ی به ظاهر انقلابی را به امام رضا علیه السلام و امام زمان عج خواهم کرد
  • REZA IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    5 3
    برخی اطباء سنتی نظر بر این دارند که خود واکسیناسیون باعث ایجاد سویه ها و جهش های متفاوت میشود
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      1 1
      اطباء سنتي رو خوب اومدي
    • علی IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      1 2
      اطبا مشهور و درجه یک واکسیناسیون را تائید کرده اند
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    1 1
    لابدمخترعش خودمائیم وگرنه خیلی وقته تودنیادیگه حرفی ازسویه جدیدی نیست
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    2 0
    مملکت بی در و پیکر که از چهار طرف درهاش بازه بهتر از این‌نمیشه ....
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    0 2
    الان به فرض سويه اي هم ايجاد بشه. به نظرتون مسئولين هميشه صادق ايران اعلام ميكنن؟! اينا خودشون اعتراف ميكنن ميدونستن كرونا توي قم شايع شده اما مخفيش كردن! آمار تلفات و سرايت رو از سازمان بهداشت جهاني و مردم پنهان ميكردن كه بگن ما حتي از كشورهاي پيشرفته هم بهتريم!
  • US ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    1 0
    باید ورود افراد از خارج کشور به داخل کشور ( چه ایرانی چه غیر ایرانی) در مرز های زمینی و هوایی و دریایی با سختگیری و آزمایشات مختلف انجام شود. واقعیتی که در مورد ایران باید به آن توجه شدیدی شود اینکه: "دشمن داریم- چه دشمنی" . دشمنی که با سیاست ضربه با هزار چاقو قصد از پا در آوردن ایران را دارد. یکی از این ضربه ها این است که هر سوش کشنده و خطرناک کرونا که در دنیا پیدا میشود را صهیونیست هابه کمک مزدورانشان از مرزهای ایران واردکشور میکنند و سپس آن را گسترش میدهند. در گذشته - هم سوش چینی و هم سوش دلتای کرونا زودتر از هر جای دیگر دنیا در ایران بروز و گسترش پیدا کرد. مراقب مرزها باشید.
  • ایرانی IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    کاسبان کرونا و کرونا هراسی چه کسانی هستند؟؟ آقا خطاب به مسوولین فرمودن مساله کرونا اولویت اول کشور نباشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس