کد خبر 1281543
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
گوس سه بعدی

محققان موفق شدند با استفاده از فناوری جدید یک گوش سه بعدی بسازند؛ این فناوری می‌تواند در آینده برای سایر اعضای بدن نیز استفاده شود.

به گزارش مشرق، به نقل از یورو نیوز، مایا دو ساله به دلیل ناهنجاری مادرزادی به نام میکروتیا تنها با یک گوش متولد شده است  و در حال حاضر با استفاده از یک سربند از جمجمه به عنوان هادی استخوان، می‌تواند صداها را بشنود.

دانشگاه صنعتی کوئینزلند در استرالیا به کمک فناوری‌های جدید چاپگرهای سه بعدی، گوش مصنوعی را تولید کرده است که قمیت آن کمتر از یک عینک بوده به گونه‌ای که تهیه این گوش‌های سه بعدی برای هر کودک هزینه زیادی ندارد و در نتیجه این دختره دوساله می‌تواند به زودی از گوش مصنوعی استفاده کند.

این فناوری امیدوارکننده بسیار ارزان‌تر از محلول‌های مصنوعی رایج است که در صورت موفقیت، مخترعان آن امیدوارند که در نهایت از آن برای چاپ سایر اعضای بدن استفاده کنند. این در حالی است که در گذشته از این فناوری برای ساخت و طراحی پروتز گوش سه بعدی استفاده نشده است.

 میاوودروف، استادیار دانشگاه صنعتی کوئینزلند معتقد است: توانایی چاپ سه بعدی پروتز گوش برای مردم کمتر از یک عینک هزینه خواهد داشت. این گوش های سه بعدی از سیلیکون پزشکی ساخته شده و به صورت مغناطیسی یا با چسب جراحی متصل می‌شود.

این فناوری دو کاربرد دارد که در مرحله اول می‌توان از آن در کوتاه مدت برای پوشاندن نواقص مادرزادی و زیبایی استفاده کرد. اما محققان در تلاشند تا با تلفیق دو روش مهندسی زیستی و چاپگرهای سه بعدی با ایجاد یک بیوراکتور ویژه، از سلول‌های خود بیماری برای رشد گوش سه بعدی استفاده کنند، زیرا با این روش پس از چند هفته رشد، می‌توان آن را همراه با ساختار بیونیک سفارشی کاشت.

محققان معتقدند که گوش‌های چاپ سه بعدی می‌تواند در عرض دو سال در دسترس باشد. اگرچه این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی است، والدین مایا امیدوارند که این پروژه بتواند زندگی دختر آن‌ها را عمیقا تغییر دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس