کد خبر 1281475
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۵:۴۸
اشعه فرابنفش

محققان "دانشگاه کلرادو بولدر" آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کردند طول موج خاصی از اشعه فرابنفش می‌تواند به مهار شیوع بیماری کووید-۱۹ کمک کند.

به گزارش مشرق و به نقل از تی ای، استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای ضد عفونی می‌تواند تاثیر به سزایی در مقابله با کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ داشته و به کاهش سرعت انتقال ویروس کمک کند. نتایج برخی از مطالعات حاکی از آن است که استفاده از دستگاه‌های فرا بنفش(UV) که اشعه UVC  را ساطع می‌کنند برای ضد عفونی کردن و از بین بردن ویروس موثر هستند. با این حال به دلیل وجود برخی مشکلات و اقدامات ایمنی در آزمایشات، اطلاعات کمی از تاثیر این روش در  کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ موجود است.

حال یافته‌های مطالعه جدید محققان آمریکایی حاکی از آن است که یک طول موج خاصی از اشعه فرابنفش به نام "فرا بنفش دور سی"(Far ultraviolet-C) در محدود ۲۲۲ نانومتر، در از بین بردن این ویروس بسیار موثر است. همچنین استفاده از آن در مکان‌های عمومی نیز ایمن‌تر است.

محققان طی این مطالعه اظهار کردند که اشعه فرابنفش همانند یک تغییر دهنده بازی عمل می‌کند. علاوه بر آن می‌توان از آن در بسیاری از مکان‌های عمومی و شلوغ به راحتی استفاده نمود.

"کارل لیندن"(Karl Linden) مهندس محیط زیست و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما پاتوژن‌های بسیاری را مورد بررسی قرار داده‌ایم بنابراین می‌توانم بگویم این ویروس یکی از آن مواردی است که به راحتی با دوز کمی از اشعه فرابنش از بین می‌رود که این امر نشان دهنده آن است که فناوری فرابنفش می‌تواند یک راه حل مناسب برای محافظت از فضاهای عمومی باشد.

البته گفتنی است اشعه فرابنفش در برخی موارد برای موجودات زنده مضر است و هنگامی که توسط ژنوم یک موجود زنده جذب می‌شود، سبب تغییراتی در آن می‌شود که از تولید مثل آن موجود جلوگیری می‌کند.

در برخی از محصولات از اشعه فرا بنفش ساخته دست بشر استفاده می‌شود که باید گفت چون در داخل این محصولات از یک پوشش فسفری سفید استفاده شده است بنابرابن این پوشش از افراد در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کند. از بین بردن این پوشش سبب می‌شود تا آن محصول به پوست و چشم انسان‌ها آسیب برساند.

نتایج مطالعه جدید از آن جهت که محققان موفق به یافتن یک طول موج خاصی از اشعه فرابنفش شده‌اند که به انسان آسیب نمی‌رساند و بی خطر است اما برای ویروس مضر است، خاص است.

در این مطالعه دانشمندان طول موج‌های مختلف فرابنفش را با یکدیگر مقایسه کردند و دریافتند که این ویروس به طور کلی نسبت به اشعه فرا بنفش و به طور خاص طول موج خاصی از امواج فرا بنفش دور سی در محدوده ۲۲۲ نانومتر حساس است. استفاده از اشعه فرابنفش در این طول موج خاص نه تنها بی‌خطر است بلکه موثرترین روشی است که می‌توان در این زمینه از آن استفاده نمود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جهودشناس IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    1 0
    مزخرف کامله این حرف. فرابنش عامل اصلی سرطان هست و مثل آب خوردن سرطان میده. بیشتر این موسسات غربی دست مافیای یهودی است و اخبار مزخرف پزشکی چاپ میکنند و تیتر همشون هم اینطور آغاز میشه: به گفته‌ی محققان: ......
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
      0 0
      سلام هم حرف شما درست است که فرابنفش باعث سرطان میشود و هم ان حرف که فرابنفش باعث کشتن میکروبها و ویروسها میشود. منتها باید با بررسی طیف، قسمت مشخصی از انرا که اثر بیشتری روی ویروس مورد نظر داشته باشد را یافت و هم مراقب دوز ان بود که خطری برای سلامتی انسان نباشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس