بالا گرفتن بحث‌ها در اروپا درباره روی آوردن به انرژی هسته‌ای

این روزها که اتحادیه اروپا تحت فشار بالای افزایش قیمت انرژی قرار گرفته بحث‌هایی درباره لزوم استفاده از انرژی هسته‌ای به عنوان انرژی سازگار با آب و هوا شکل گرفته است.

به گزارش مشرق، نشریه "فوکوس" در گزارشی نوشت: پاییز داغی در انتظار سیاستمداران حوزه انرژی در اتحادیه اروپا است. در این شرایط در بروکسل یکی از بحث برانگیزترین موضوعات مرتبط با مسئله حفاظت از آب و هوا شکل گرفته و آن این است که آیا در این شرایط انرژی هسته ای می تواند کمک کننده باشد و آیا باید آن را ارتقا داد؟

البته سبزها در برلین و بروکسل از مخالفان سرسخت و قدیمی انرژی هسته ای هستند. جالا در بروکسل رای هایی در حمایت از انرژی هسته ای به نفع مسئله حفاظت از آب و هوا شکل گرفته است. این طرح از طرف حزب لیبرال دموکرات که این روزها شریک مذاکرات با سبزها برای تشکیل دولت ائتلافی در آلمان هستند هم مورد استقبال قرار گرفته است.

در ایتالیا هم که در سال ۱۹۸۷ از انرژی هسته ای خارج شد بحث ها درباره ورود مجدد به این انرژی به منظور حفاظت از آب و هوا شکل گرفته است.

"روبرتو سینگولانی"، وزیر محیط زیست این کشور چندی پیش در یک ویدئو کنفرانس درباره استراتژی ایتالیا در برابر تغییرات آب و هوایی ناگهان دریچه ای به سوی مسئله انرژی هسته ای باز کرد.

وی نخواست احتمال بازگشت انرژی هسته‌ای به ایتالیا در قالب رآکتورهای هسته‌ای نسل چهارم را رد کند. در این رآکتورها ذوب هسته به عنوان بزرگترین حادثه هسته‌ای از نظر فیزیکی غیر ممکن است.

این مقام ایتالیایی در این باره گفته است: اگر در یک لحظه مشخص معلوم شود که این رآکتورها زباله های رادیو اکتیو بسیار کمی تولید می کنند و ایمنی بالایی دارند و هزینه هر مگاوات آن پایین است در نظر نگرفتن این فناوری اقدامی دیوانه کننده است.

حمایت وزیر محیط زیست ایتایا از این فن آوری همچنین از طرف حزب لگای شمال در این کشور هم مورد حمایت قرار گرفته است.

"متئو سالوینی"، رئیس حزب لگای شمال در ایتالیا با توجه به هزینه های برق روزافزون در این کشور اعلام کرده که ایتالیا دیگر نمی تواند تنها کشور عضو جی هشت باشد که نیروگاه هسته‌ای ندارد.

"تری برتون"،کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا هم در این باره به روزنامه "زودددویچه سایتونگ" گفته است: من هیچ امکانی برای دستیابی به اهداف آب و هوایی برای سال ۲۰۵۰ بدون استفاده از انرژی هسته ای نمی بینم.

در این میان امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم در اتحادیه اروپا یک فراکسیون طرفدار انرژی هسته ای را رهبری می کند که برخی کشورهای اروپای مرکزی و شرقی را در پشت خود دارد. هلندی ها هم ایده توسعه ظرفیت های هسته ای خود به نفع حفاظت از آب و هوا را همچنان در دستور کار دارند. فنلاند هم از حامیان این طرح است.

در طرف دیگر این شکاف و جدایی هسته ای که در اتحادیه اروپا بر سر استفاده روزافزون از این انرژی شکل گرفته جمهوری فدرال آلمان، اتریش، دانمارک، لوکزامبورگ و اسپانیا قرار دارد. وزیران محیط زیست این کشورها در بیانیه مشترکی خطلب به کمیسیون اروپایی انرژی هسته ای را محکوم کرده و آن را یک فناوری خطرناک دانسته اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    1 0
    چی شد؟ انرژی هسته ای اخ بود. از انرژی پاک استفاده کنید!
  • RO ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    0 0
    بعدا زیباکلام و یه مشت بیسواد و کم خرد تو دانشگاها داد میزنن اروپا داره با انرژی هسته بای بای میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس