کد خبر 1279757
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹
خطر تجزیه انگلیس، الیزابت را روانه اسکاتلند کرد

خیزش گروه‌های جدایی طلب در اسکاتلند و هشدار کارشناسان درباره خطر تجزیه انگلیس، الیزابت دوم ملکه انگلیس را روانه اسکاتلند کرد.

به گزارش مشرق، الیزابت امروز (شنبه) با ایراد سخنانی در پارلمان اسکاتلند درباب اهمیت و جایگاه ویژه این منطقه در انگلیس و علاقه عمیق او به این منطقه سخن گفت. وی در اظهاراتی سراسر احساسی به خاطرات سفرش به اسکاتلند با پرنس فیلیپ همسرش که چند ماه پیش در سن ۹۹ سالگی درگذشت اشاره کرد و اظهار داشت که زیبایی اسکاتلند مرهون صفای مردم این منطقه است.

الیزابت با اشاره به اجلاس ماه آینده تغییرات آب و هوایی شهر گلاسکو گفت که هم زمان با گردهمایی رهبران جهان برای پرداختن به چالش‌های اقلیمی، چشم دنیا به انگلستان و به ویژه اسکاتلند معطوف خواهد بود. وی بر همین اساس عنوان کرد که پارلمان اسکاتلند وظیفه خطیر و حساسی را برای ایجاد آینده‌ای بهتر در این منطقه و تعامل با مردم به ویژه جوانان را برعهده دارد.

در این سفر پرنس چارلز ولیعهد انگلیس و همسرش کامیلا با الیزابت به اسکاتلند سفر کرده‌اند. اولین سخنرانی ملکه انگلیس در پارلمان اسکاتلند به حدود ۲۲ سال پیش (۱۹۹۹) بر می‌گردد که اکثر مردم این منطقه در جریان برگزاری یک همه‌پرسی به تشکیل پارلمان مستقل رای دادند تا به این ترتیب قوانین داخلی این منطقه را بر اساس آراء مردم تصویب و به اجرا بگذارند.

اما حضور دوباره خاندان سلطنتی در اسکاتلند زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم پیروزی احزاب جدایی طلب در انتخابات اخیر پارلمان اسکاتلند دورنمای استقلال این منطقه از انگلیس را بیش از پیش تقویت کرده است. نیکلا استرجن سروزیر اسکاتلند قصد دارد تا به رغم مخالفت لندن، همه‌پرسی جدایی این منطقه از انگلیس را برگزار کند.

خطر تجزیه انگلیس، الیزابت را روانه اسکاتلند کرد

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس بهمن سال گذشته به رغم محدودیت‌های شدید کرونایی راهی اسکاتلند شد تا به بهانه سرکشی از یک کارخانه جدید تولید واکسن کرونا در این منطقه، اوضاع را ارزیابی کند و نسخه جدیدی برای جلوگیری از تجزیه انگلیس بپیچد. اما سروزیر اسکاتلند بلافاصله به این سفر واکنش نشان داده و آن را غیرضروری دانست. وی بیان داشت: ما در یک بحران بهداشتی قرار داریم و من هر روز مقابل دوربین اعلام می‌کنم که غیر از موارد اضطراری سفر نکنید و اگر می‌توانید دور کاری کنید.

وی با بیان اینکه این محدودیت‌ها شامل همه است، افزود: «من و بوریس جانسون بنا به دلایلی که مردم درک می‌کنند باید در محل کارمان حاضر باشیم، اما ضرورتی هم ندارد که به سراسر انگلیس سفر کنیم؛ بلکه وظیفه داریم که برای مردم الگو باشیم.»

سروزیر اسکاتلند سفر از ادینبرو و به آبردین برای شرکت در مراسم بازگشایی کارخانه تولید واکسن کرونا را برای خودش غیر ضروری خواند و نتیجه گرفت که «سفر جانسون از لندن به هرکجا در اسکاتلند نیز ضرورتی ندارد.»

این اظهارات او با واکنش دولت لندن مواجه شد و «مایکل گوو» معاون جانسون به کنایه گفت که رهبران سیاسی سایر مناطق، نه تنها نخست وزیر را سرزنش که از سفر او استقبال می‌کنند. وی ادعا کرد که سفر نخست وزیر برای سرکشی از افرادی است که در خط مقدم مقابله با همه‌گیری کرونا در سراسر کشور زحمت می‌کشند.

اما بر کسی پوشیده نبود که این سفر فراتر از بحران کرونا که نگرانی از تجزیه انگلیس صورت گرفت. آنچنان که سفر امروز الیزابت به اسکاتلند هم خبر ساز شده و بدیهی است که بیم تجزیه انگلیس پیرزن ۹۵ ساله را به تحمل نزدیک به ۶۵۰ کیلومتر مسافت از لندن به ادینبرو واداشته است.

بر اساس نتایج تازه‌ترین نظر سنجی های صورت گرفته، بیشتر رای‌دهندگان در اسکاتلند خواهان برگزاری همه‌پرسی جدایی از انگلیس هستند. براساس این نظرسنجی حس وطن پرستی انگلیسی در میان اقوام اسکاتلندی در سال‌های اخیر به شدت افول کرده است.

خطر تجزیه انگلیس، الیزابت را روانه اسکاتلند کرد

حزب ملی اسکاتلند سند مربوط به نقشه راه برگزاری همه پرسی جدایی از انگلیس را منتشر و اعلام آمادگی کرده که بدون اذن دولت مرکزی لندن، همه پرسی استقلال از انگلیس را برگزار می‌کند.

مقام‌های این حزب قصد دارند لایحه‌ای را به رای بگذارند که پس از پایان بحران کرونا، همه‌پرسی جدایی از انگلیس برگزار شود. نتایج نظرسنجی موسسه «لوسیدتاک» حاکیست که اسکات‌ها انتظار دارند این منطقه تا ۱۰ سال دیگر مستقل شود.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس بارها مخالفت خود را با این مساله اعلام کرده و گفته که پس از همه پرسی سال ۲۰۱۴ نیازی به برگزاری دوباره آن وجود ندارد. در همه پرسی روز ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۴میلادی (۲۷ شهریور ۱۳۹۳)، ۵۵ درصد از رأی‌دهندگان به ماندن در انگلیس و ۴۵ درصد به ترک این کشور رأی دادند.

با این حال حامیان برگزاری همه‌پرسی مجدد در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند که رأی انگلیسی‌ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده و این منطقه مایل است که در اتحادیه اروپا باقی‌ بماند.

استرجن پیشتر هشدار داده بود که در همه پرسی استقلال اسکاتلند، بحث بر سر زمان برگزاری آن است نه اصل برگزاری. او خطاب به رهبران انگلیس گفته بود که مانع اراده مردم اسکاتلند نشوند تا حق تعیین سرنوشت را به اهالی این منطقه واگذار کنند. پیشتر «گوردن براون» نخست وزیر اسبق انگلیس هم هشدار داده بود که نارضایتی در اسکاتلند در حدی عمیق است که می‌تواند پایان اتحاد انگلیس را رقم بزند.

از این منظر بعید است که سفر الیزابت به اسکاتلند بتواند در اراده مردم این منطقه برای جدایی از انگلیس تاثیر چندانی داشته باشد. این درحالیست که هم زمان با سخنرانی او در پارلمان، گروهی از استقلال طلبان اسکاتلندی مقابل پارلمان این منطقه تجمع کرده و شعارهایی را علیه دولت مرکزی لندن سر می‌دادند. در توئیتر پویش اصلی استقلال طلبان اسکاتلندی موسوم به «همه زیر یک چتر» تصویری از ملکه انگلیس منتشر و نوشته شده است: او ملکه اسکاتلند نیست. سلطنت را برچینید و به حکومت لندن در این منطقه پایان دهید.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • کریم بن از ما IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    11 0
    کفتار پیر! بمیر یه دنیا از شرت راحت شه
  • US ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    6 1
    پیشاپیش، از طرف ملت باستانی ایرانی، به ملت شریف اسکاتلند و فرزندان ویلیام والاس پهلوان و رابرت د بروس کبیر، آزادی رو تبریک میگم. به امید آزادی بقیه ی مناطق اشغالی همچون ولز و ایرلند.
  • IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    0 0
    این جرثومه فساد که یک عمر همچون فاحشه‌ی یهودیان بین المللی عمل کرد و دربست در خدمت خاندان روتشیلد بوده، حالا همانند یک عنکبوت پیر به حرکت افتاده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس