پاکستان آغاز گفتگو با تحریک طالبان پاکستانی را تائید کرد

نخست وزیر پاکستان مذاکره دولت این کشور با تحریک طالبان پاکستان را تائید کرد و گفت این مذاکرات با میانجی گری طالبان افغانستان جریان دارد.

به گزارش مشرق به نقل از اردوپوینت، «عمران خان»، نخست وزیر پاکستان مذاکره دولت این کشور با تحریک طالبان پاکستان را تائید کرد.

این خبر را عمران خان در گفتگویی رسانه‌ای اعلام کرده و گفته است این مذاکرات با میانجی گری طالبان افغانستان در حال انجام است.

بیشتر بخوانید:

رایزنی با طالبان برای مشارکت در کریدور اقتصادی چین و پاکستان

عمران خان در این ارتباط گفت: برخی از گروه‌های تحریک طالبان پاکستان موسوم به «تی تی پی» خواهان مذاکره با دولت پاکستان بودند و ما در این زمینه با برخی از سرکردگان آنان در تماس و در تلاش هستیم در زمینه غیر مسلح کردن این شبه نظامیان و تبدیل آنان به شهروندان عادی، اقدام کنیم.

به گفته نخست وزیر پاکستان، در این مذاکرات، طالبان افغانستان به عنوان میانجی گر ایفای نقش می‌کنند، زیرا این مذاکرات در افغانستان جریان دارد.

نخست وزیر پاکستان همچنین شرط پذیرش طالبان پاکستان را نیز این چنین بیان کرد: اگر اعضای وابسته به تحریک طالبان پاکستان اسلحه خود را به زمین بگذارند و تسلیم دولت شوند، ما آن‌ها را خواهیم بخشید و آنان می‌توانند همانند مردم عادی زندگی خودشان را ادامه دهند.

پیش از این، «میرزا علی مومند»، یک فرمانده محلی طالبان پاکستان گفته بود که گفتگوهای صلح طالبان پاکستان با اسلام آباد با میانجی‌گری «سراج‌الدین حقانی»، رهبر شبکه حقانی و معاون طالبان افغانستان انجام شده است. او گفته بود که نمایندگان «مفتی نور ولی محسود» که فعلاً در رأس تحریک طالبان پاکستان قرار دارد، در یک سری جلسات شرط‌هایی از جمله رهایی زندانیان و برپایی احکام شریعت اسلامی را از حکومت پاکستان درخواست کرده‌اند.

در دسامبر سال ۲۰۰۷ سیزده گروه همفکر متحد شدند و «تحریک طالبان پاکستان» را اعلام کردند.

«بیت‌الله محسود» به عنوان اولین رهبر تحریک طالبان پاکستان انتخاب شد و در سال ۲۰۰۹ در یک حمله هوایی ارتش پاکستان کشته شد.

«حکیم الله محسود» که پس از بیت‌الله به قدرت رسید نیز در جریان حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به وزیرستان شمالی در نوامبر ۲۰۱۳ کشته شد.

طالبان پاکستان در سال‌های اولیه فعالیت شأن در مناطق قبایلی سوات، وزیرستان و باجور پیشرفت‌های چشمگیری داشتند و دولت این کشور را به چالش کشیدند، اما ارتش پاکستان عملیات‌های شدیدی را در مناطق باجور، دره خیبر و وزیرستان انجام داد و برخی از روستاها از جمله میرانشاه، مرکز وزیرستان شمالی را به طور کامل تخریب کرد.

با این کار، طالبان پاکستان به مناطق قبیله‌ای و کوهستانی در امتداد خط دیورند نقل مکان کردند و حملات آنها نه تنها در ایالت خیبر پشتونخوا محدود نماند و به شهرهای مرکزی ایالات پنجاب و سند هم رسید. این گروه همچنین مسئولیت ترور بینظیر بوتو، نخست وزیر پاکستان را بر عهده گرفته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    پاکستان و ترکیه دو کشور کثیف و خبیث و بدخواهند داره گفتگو میکنه تا راهی افغانستانشون کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس