رئیس قوه قضائیه: قضات از صدور قرار بازداشت ‌غیرضروری خودداری کنند / مجازات جایگزین حبس مدنظر باشد

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه ‌قضات از صدور قرار بازداشت ‌غیرضروری خودداری کنند، گفت: مجازات جایگزین حبس مدنظر باشد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای عصر امروز در جلسه شورای قضائی استان قزوین که با حضور رئیس کل دادگستری، دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین و سایر کارکنان دادگستری استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: امیدی که امروز از سوی مردم به ۳ قوه اجرایی، قضایی و مقننه ایجاد شده، تکلیف ما را سنگین‌تر کرده است.

وی با اشاره به فضاسازی و عملیات روانی دشمن برای مخدوش کردن اعتماد عمومی مردم اضافه کرد: با توجه به اقدامات صورت‌گرفته در سطح ۳ قوه اعتماد عمومی تا حدودی ترمیم شده است.

محسنی‌ اژه‌ای ادامه داد: امروز وظیفه ما این است که با حفظ اعتماد مردم و ارتقای آن نه تنها برای دستگاه قضا بلکه برای کل نظام جمهوری اسلامی امیدآفرینی کرده و برای افزایش اعتماد به نظام و کارآمدی دولت تلاش کنیم. البته در این حوزه نباید به حرف و شعار بسنده کنیم؛ چرا که اگر امید مردم از بین برود، بیشتر از گذشته متضرر می‌شویم.

رئیس‌ دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اثر منفی صدور قرارهای بازداشت موقت گفت: قضات نباید در مواقع غیرضروری قرار بازداشت موقت صادر کنند و اگر هم این قرار صادر شد، باید ترتیباتی اتخاذ شود که فرد مورد بازداشت قرار بازداشت را هر چه زودتر تأمین کند و در نهایت اگر هم بازداشت شد، زمینه آزادی سریع فراهم شود.

محسنی‌اژه‌ای افزود: همچنین قضات باید در مواردی که ایجاد مفسده اجتماعی نمی‌کند، در چارچوب قانون از مجازات جایگزین حبس استفاده کنند و به این شکل جلوی افزایش معضلات اجتماعی در خانواده‌ها را بگیرند. ضمن اینکه باید کارگروه‌های مشورتی تشکیل شده و از ظرفیت مردم برای حل پرونده‌های قضایی استفاده شود.

وی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقشار مختلف مردم به ویژه اصناف، بازاریان و دانشگاهیان ادامه داد: از این اقشار برای پیشگیری از وقوع جرم و انجام سازش و صلح استفاده کنید؛ چون خیر و برکت در صلح و سازش است و در آرای قضایی نیست.

محسنی ‌اژه‌ای یادآور شد:‌ همچنین دادگستری‌های استانی باید طوری عمل کنند تا از تشکیل پرونده‌های کثیرالشاکی و مراجعات متعدد به دادگاه‌ها جلوگیری شود.

قاضی‌القضات ایران در ادامه با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون همه بحران‌ها را با یاری مردم پشت سر گذاشته‌ایم، گفت: جنگ تحمیلی ۸ ساله با کمک مردم به پایان رسید و تا امروز هم تحریم‌های ظالمانه با صبوری مردم برای ما قابل تحمل شده است و دشمنان ناکام شده‌اند.

محسنی‌اژه‌ای اضافه کرد:‌ بنابراین نباید اعتماد مردم را سلب کرده و جلوی حضور آنها در صحنه‌های مختلف گرفته شود که اگر چنین شود دیگر در عبور از بحران‌ها موفق نمی‌شویم و به همین خاطر باید از همه ظرفیت‌های برای تقویت اعتماد عمومی به نظام و انقلاب باید بهره بگیریم.

وی ادامه داد: امروز دین بزرگی را نسبت به شهدای انقلاب اسلامی بر دوش خود احساس می‌کنیم و باید به خاطر ایثارگران و جانبازان هم که شده، از همه اهرم‌ها برای حل مشکلات و کارآمدی نظام استفاده کنیم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    به داد زندانیان مهریه برسید ،جرم ازدواج
    • باغبان IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      0 0
      مگه مجبورید مهریه ی بالا قبول کنید؟؟؟ دختری که مهریه ی بالا بخواد ارزش نداره باهاش زندگی کنید!! ! ! !
  • مهدی IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    شخصی که ازدواج کند این دوره با دخترهای مغرور خر است. جلو روسای اداره صنعت و معدن و تچارتی بگیرید که بالای هفت خانه دارند و میلیاردر شده اند. ما شهید داده ایم که فساد اقتصادی نباشد نه اینکه بی سروپاها در شهرهای انقلابی خون مردم را در شیشه کنند و پشت سر مسوولین شهرها و ظاهرسازی فساد اقتصادی کنند. عدالت کجا است؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس