کد خبر 1278654
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴
«سه نقطه» سراغ زیست طلبگی رفت/آخوند چیست و چرا؟

شماره بیست‌وششم ماهنامه سه‌نقطه (مکتوب طنز [+ جد] فارسی) با موضوع زیست طلبگی منتشر شد.

به گزارش مشرق، شماره بیست‌وششم ماهنامه سه‌نقطه (مکتوب طنز [+ جد] فارسی) این‌بار با موضوع زیست طلبگی و با پرونده‌ای ویژه تحت عنوان «آخوند چیست و چرا؟» منتشر شد. این شماره به یکایک آخوندهای اهل دل، بی‌ریا، خاکی، مردمی، و همه‌چیزتمام تقدیم شده است.

بیست و ششمین شماره ماهنامه سه‌نقطه با مطلبی تحت عنوان «تو به ما جرأت توفان دادی»، که نامه فدایت شَوَمی است خطاب به کووید ۱۹ شروع می‌شود و سیدشهاب جدّا آن را نوشته است. پس از این پیش‌درآمد، امید مهدی‌نژاد در اول دفتر و در مطلب «جمال آقاجمال را عشق است» با آوردن بخش‌هایی از کتاب «عقاید النساء» نوشته آقاجمال خوانساری، سر شوخی را با روحانیت باز می‌کند. «غریب و هزار داماد» نام مطلبی است که در آن علی آینه‌ور شطحی مفصل بر موضوع داغ حال‌وهوای این روزهای کشور دوست و اخوی نوشته است.

پرونده این شماره شامل ۱۵ مطلب است که نخستین مطلب آن با نام «آخوندی که خ ندارد» به‌دست سیداحمد بطحایی نوشته شده و شرحی است بر اصول و فروع آخوندی. در مطلب بعدی با عنوان «حجت‌الاسلام والمسلمین و برکاته» مهدی پرنیان مدارج و رتبه‌ها و القاب آخوندی را شرح داده است. آخوندها از کجا آمده‌اند؟ پاسخ این پرسش را در متن مهدی شریفی با عنوان «زُراره ماهی‌فروشی+ میگوی اضافه» بخوانید. سیداکبر موسوی در یادداشت «وین‌ررهای شیخ تفتازانی و آخوند خراسانی» مهم‌ترین متون حوزوی دوره مقدمات و سطح را به شما معرفی می‌کند. امید مهدی‌نژاد در مطلب «با عبا و عمامه در تعویض روغنی» لباس روحانیت را از سرپوش تا پاپوش مورد بررسی قرار داده است. سیداکبر موسوی در «زید و عمرو، ایکس و ایگرگ» به شرح برخی از اصطلاحات مهم آخوندی پرداخته است.

«درماندنِ تاجر از پاسخِ عالم» عنوان مطلبی است که سیدمحسن امامیان در آن کوشیده تا گزارشی درباره برخی از مشاغل دوم طلّاب تهیه کند. سید یاسر تقوی در مطلب «یک دوره تفسیر المیزان و یک شاخه نبات» راهنمای جامعی برای ازدواج با طلاب و طلبه بودن برایمان گفته است. سیدمحسن امامیان در «نعلین زرد و پرده نقره‌ای» موارد حضور روحانیت در قاب سینما و تلویزیون را مرور کرده است. «حاشیه کارتر بر عروه الوثقی» گزیده‌ای از لطایف و شوخ‌طبعی‌های علمای بزرگ است که مهدی مسائلی آن‌ها را گردآوری کرده است.

«ای خدا مرجع ضمیر کجاست» نام بخش منظوم این شماره است که در آن اشعاری مرتبط با موضوع پرونده از زکریا اخلاقی، سید عبدالله حسینی، محمد عابدینی، علیرضا محمدعلی بیگی، سید محمد حسینی، مهدی پرنیان، سمیه خردمند و امام خمینی (ره) می‌خوانیم.

در تهرانشهر این شماره ابتدا مطلبی با نام «تو دیده بودی آهو در انارستان بگرید؟» می‌خوانیم که ابراهیم افشار در آن دوازده پرده از مناسک سوگواری جمعی تهران قدیم و تعزیه‌خوانی میرزابابا را شرح داده است. سپس محمدحسین افخمی در «داستان یک پایان» قصه سرآغاز و سرگذشت تئاتر شهر تهران را تعریف می‌کند. و در پایان این فصل محسن فراهانی در مطلب «آنارشیسم در نظام‌آباد» داستان مهاجرتش از شهری کوچک و خلوت به پایتخت دود و گوگرد را برایمان بازگو کرده است.

ماهنامه سه‌نقطه با همکاری هنرمندان فاطمه فهیمی، شیما جوهرچی، طیبه دالایی، فاطمه چاوشی، نفیسه رحمانی، حامد رضوی، سید محمد صاحبی، محمد صمدی، محمد باقری، فاطمه فهیمی، سحر نحوی، و سایر دوستان و آشنایان، و به مدیرمسئولی امید مهدی‌نژاد تولید و منتشر می‌گردد. دبیر مهمان این شماره سه‌نقطه مهدی شریفی است. بیست‌وششمین شماره سه‌نقطه، در ۱۹۶ صفحه و با قیمت ۵۰هزار تومان در کتابفروشی‌ها و فروشگاه‌های آنلاین عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    10 6
    آخوند هرچه هست باید احترام خود را حفظ کرده و عقاید خود را به دیگران تحمیل نکند (یک جوان مسلمان معتقد)
    • دیدگا IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
      6 8
      آخوند مگه عقائد خودش رو تحمیل میکنه؟! اصلا تحمیل یعنی چعع؟! آخوند احکام و دستورات اسلام رو بیان میکنه اون هم از قول معصومین و اهل بیت علیهم السلام و قرآن.
  • ایرانی IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    4 2
    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است . موجودی است بفکر خود و اطرافیان .
  • فریدون IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    1 0
    اخوندهرچه باشدبایددورازریاوپلیدی باشدتابتواندنقش معرف دین خداپرستی و بندگی خداروداشته باشد نه بلعکس. و مردم راازراه دین گمراه نکند به نظر من آخوندیعنی معرف دین واحکام آن.ولی بدرستی که کمیاب
  • حمید IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    آخوند باید شغلی داشته باشد و با کار و زحمت کسب روزی کند . وگرنه روحانی بودن به تنهایی شغل محسوب نمیشود .
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    خوب وبد دارند مثل همه گروهها ولی بدانند بد هاشون چه ضربه ای به دیگران وعقاید مردم میزنند.چون کسی اسم خدا را برد باید همه زندگیش برا خدا باشه نذارید احترامتون کم شودمن بشخصه گله دارم وناراحتم از تعدادیشون.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس