کد خبر 1278580
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲
نقشه بن زاید برای تنگ کردن عرصه برای حماس

یک رسانه عرب زبان از طرح امارات برای تحت فشار قرار دادن جنبش مقاومت اسلامی حماس پس از پیروزی در جنگ اخیر غزه پرده برداشت.

به گزارش مشرق، روزنامه الاخبار لبنان با انتشار اسنادی فاش کرد که امارات در تلاش است تا با ایجاد ائتلاف با عربستان، مصر و اردن حماس را تحت فشار قرار دهد؛ چراکه فلسطین را "آخرین پناهگاه" اخوان المسلمین می‌داند.

این رسانه گزارش داد که تلاش‌های امارات با هماهنگی کامل با دشمن صهیونیستی انجام می‌شود که به نوبه خود محدودیت‌هایی را علیه نوار غزه ایجاد می‌کند.

الاخبار نوشت: پس از نبرد شمشیر قدس در ماه مه گذشته، این کشورها برای انجام این مأموریت خواستار برگزاری جلساتی شدند. با گذشت زمان، مشخص شد که فشارها برای جلوگیری از روند بازسازی در نوار غزه بخشی از طرحی است که نه تنها بر اساس خواسته‌های اسرائیل، بلکه طبق خواسته‌های این طرف‌ها به ویژه امارات صورت گرفت که به دنبال محاصره هرگونه نقش قطر در این زمینه و حمایت از حماس یا گروه‌های اخوان المسلمین است.

این رسانه همچنین گزارش داد که طی ماه‌های گذشته، تحولاتی در این زمینه رخ داد؛ ازجمله تنگ‌تر کردن حلقه محاصره غزه، اعمال فشار برای جلوگیری از کمک‌های مالی قطر به این باریکه، تلاش قاهره برای نظارت مستقیم بر روند بازسازی و اقداماتی سیاسی برای بی‌اثر کردن دستاوردها که گروه‌های مقاومت فلسطین در جنگ اخیر با رژیم صهیونیستی.

طبق این گزارش؛ مراحل این فشار توسعه یافت و شامل همه کشورهای عضو ائتلاف مذکور شده است، این مساله مشخص می‌کند که چرا مقامات حاکم در سودان در زمان ریاست جمهوری عمر البشیر لیستی از موسسات، شرکت‌ها و انجمن‌های متعلق به شخصیت‌های فلسطینی، به ویژه آنهایی که نزدیک حماس هستند، تهیه کرده‌اند.

الاخبار در ادامه آورده است: طبق این اطلاعات، ایالات متحده و اسرائیل از مقامات قطری خواستند تا چارچوبی ایجاد کند که فعالیت حماس را در دوحه محدود می‌کند و همچنین هرگونه حمایت را یک چارچوبی محدود کند تا اطمینان حاصل شود که این جنبش از این منابع در زمینه‌های نظامی یا حتی در فعالیت‌های سیاسی خود در داخل و خارج از نوار غزه استفاده نمی‌کند.

این رسانه لبنانی در بخش دیگری سندی را منتشر کرده است که به وضوح اقدامات امارات برای تحت فشار قرار دادن حماس را نشان می‌دهد.

این سند گزارشی است که توسط فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان تهیه شده و برای محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور ارسال شده است. بن فرحان در این گزارش به بیان جزئیات سفر محمد بن زاید، ولیعهد امارات به اردن و دیدار او با عبد الله دوم پادشاه این کشور پرداخته است.

الاخبار همچنین نوشت: بن سلمان بسیار نسبت به پادشاه اردن محتاط است و عصبانیت وی پس از آن افزایش یافت که مقامات اردن باسم عوض الله، مشاور بن سلمان و رئیس سابق دربار اردن را به توطئه علیه حکومت و پادشاه اردن متهم کردند؛ چراکه وی تعدادی از فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی ولیعهد سعودی را مدیریت می‌کند؛ این خشم منجر به امتناع عربستان از ارائه هرگونه کمک مالی به اردن شده است، که با مشکلات اقتصادی بزرگی روبروست. ابوظبی در تلاش است که به این موضوع بپردازد اما مشروط بر موافقت پادشاه اردن با انجام اقدامات سیاسی در راستای طرح امارات علیه حماس.

این رسانه فاش کرد که ولیعهد سعودی از اقدامات همتای اماراتی خود راضی نیست. منابع آگاه تأیید می‌کنند که آخرین ملاقات میان آنها طوفانی بوده است، و آنها را بر آن داشت تا طحنون بن زاید، مقام اطلاعات اماراتی را به عنوان واسطه میان بن زاید با بن سلمان و همچنین با ترکیه و قطر تعیین کنند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس