کد خبر 1519402
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
اختلافات ریاض و ابوظبی؛ علنی‌تر از گذشته

انتقادات تند و بی پروای متقابل فعالان و شخصیت‌های سعودی و اماراتی در فضای مجازی نشان از علنی‌تر شدن اختلافات عربستان سعودی و امارات در صحنه یمن و سودان دارد.

به گزارش مشرق، طی ماههای گذشته گزارش‌های متعددی از اختلاف شدید میان «محمد بن سلمان» و «محمد بن زاید» رهبران عربستان سعودی و امارات، منتشر شده است و اکنون اختلافات دو طرف برای اولین بار بی پرده خود را نشان داده است.

در حالیکه امارات از گروه «شورای انتقالی جنوب» در یمن با داعیه جدایی‌طلبی و نیروهای «واکنش سریع» به فرماندهی «حمدان حمیدتی» در سودان حمایت می‌کند، عربستان سعودی تلاش دارد ابتکار دیپلماتیک را در خارطوم به دست گرفته و در یمن تلاش‌های جدایی‌طلبانه را ناکام بگذارد.

اختلافات میان ریاض و ابوظبی در یمن طی سال‌های گذشته در درگیری‌های خونین و شدید شبه‌نظامیان وابسته به دو طرف در مناطق جنوبی خود را نشان داده است؛ درگیری‌هایی که از عوامل اصلی عدم توفیق ائتلاف سعودی در غلبه بر ارتش و انصارالله یمن محسوب می‌شود.

در این بین شخصیت‌های رسانه‌ای و مطرح سعودی و اماراتی نیز در شبکه‌های اجتماعی به تبادل اتهامات متقابل به خصوص در حوزه جنگ یمن مشغول هستند.

شاید بتوان موضع «محمد آل زلفه» عضو سابق شورای مشورتی عربستان سعودی را بارزترین این حملات دانست؛ او در یک برنامه تلویزیونی گفت: «امارات تلاش دارد نقشی فراتر از حجم خود در یمن بازی کند و طرح‌ها و پروژه‌هایی در دست گرفته که فراتر از توان و قابلیت‌هایش است».

او همچنین گفت که امارات به دنبال رقابت با قطر در زمینه «مداخله در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای» است.

اختلافات ریاض و ابوظبی؛ علنی‌تر از گذشته
شبه‌نظامیان «شورای انتقالی جنوب» همراه با پرچم امارات

«خالد آل همیل» تحلیلگر سیاسی سعودی نیز در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) بدون ذکر نام امارات، به شدت علیه فعالیت‌های این کشور در یمن تاخت و نوشت: «مسأله‌ای که نمی‌توان از آن چشم پوشید، این است که کشوری به دنبال دستیابی به منافع خود به بهای منافع حاکمیت دولت یمن است».

او پا را فراتر گذاشت و گفت که کشور مورد اشاره خود با آموزش شبه‌نظامیان در سواحل یمن، در عدن و جاهای دیگر، تلاش دارد از آن‌ها علیه منافع عربستان سعودی بهره ببرد. خالد آل همیل، سپس گفت که آن کشور در توهم به سر می‌برد. البته او یک روز بعد مجبور شد توئیت خود را پاک کند.

«احمد الفیفی» تحلیلگر نظامی عربستانی نیز در صفحه توئیتر خود با اشاره به فعالیت‌های امارات در یمن نوشت: «از کارهای این کشور به خدا پناه می‌بریم».

اختلافات ریاض و ابوظبی؛ علنی‌تر از گذشته

در مقابل نیز اماراتی‌ها بیکار ننشستند و در شبکه‌های اجتماعی پاسخ همتایان سعودی خود را دادند. «حمد الاحبابی» روزنامه‌نگار اماراتی با قدرت حمله خود را آغاز کرد و نوشت که «فهد بن ترکی» فرمانده ستاد مشترک ارتش سعودی کسی بود که به «عوامل ایران» در یمن سلاح می‌فروخت.

«فهد بن ترکی» در ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ با حکم سلمان بن عبدالعزیز برکنار شد و دیگر خبری از او نشده است.

«حمد الاحبابی» با فاسد خواندن بخش عمده‌ای از فرماندهان نظامی سعودی نوشت که ریاض هرگز درخصوص سرنوشت «فهد بن ترکی» و محاکمه او اطلاع‌رسانی نکرد.

«عبدالخالق عبدالله» از شخصیت‌های معروف دانشگاهی در امارات نیز به شکل صریح، مواضع ریاض در خصوص لزوم یکپارچگی یمن را زیر سؤال برد و نوشت: «تمامیت ارضی و وحدت یمن هیچ زمانی از اولویت‌های ائتلاف عربی در یمن نبود».

اختلافات ریاض و ابوظبی؛ علنی‌تر از گذشته

پس از آن «انور قرقاش» مشاور «محمد بن زاید» نیز وارد گود شد و در صفحه توئیتر خود نوشت که موضع امارات همواره در راستای «توسعه» و «ثبات» منطقه بوده و این موضع فراتر از منطقه «قیل و قال» است.

«جمعه المهیری» از فعالان رسانه‌ای امارات نیز با اشاره به توئیت پاک شده «خالد ال همیل» نوشت که حملات رسانه‌ای علیه امارات با چراغ سبز عربستان سعودی در جریان است.

اختلاف در سودان

درگیری‌ها در سودان میان ارتش و و نیروهای واکنش سریع از ۱۵ آوریل آغاز شده و همچنان ادامه دارد؛ در این میان عربستان سعودی به عنوان میانجی میان دو طرف درگیری عمل می‌کند با این حال ریاض نتوانسته توفیقی در راستای توقف درگیری‌ها حاصل کند.

در این میان فعالان رسانه‌ای و شخصیت‌های اماراتی به کنایه از عدم موفقیت عربستان سعودی سخن می‌گویند و امارات را میانجی بهتری معرفی می‌کنند.

«عبدالخالق عبدالله» بدون نام بردن از عربستان سعودی در صفحه توئیتر خود نوشت که تلاش‌ها برای آرام کردن اوضاع در سودان به جایی نرسیده و اکنون زمان ان است که دیپلماسی امارات برای خاموش کردن آتش سودان وارد عمل شود. او مدعی شد که امارات میان همه طرف‌های سودانی مقبولیت دارد. این توئیت عبدالخالق عبدالله نیز جنجال‌برانگیز و موجب خشم و تمسخر کاربران سعودی شده است.

اختلافات ریاض و ابوظبی؛ علنی‌تر از گذشته
مذاکرات طرف‌های سودان در جده

«محمد الطیب» از فعالان رسانه‌ای سعودی در پاسخ به عبدالخالق عبدالله نوشت: «امارات باید دست از حمایت از شورشیان [در سودان] بردارد تا جنگ پایان یابد».

وبگاه اماراتی «العین الاخباری» نیز در گزارشی نوشت: «دیپلماسی امارات موفق‌تر عمل می‌کند. این وبسایت روابط گرم ابوظبی با سوریه و اسرائیل را دلیل ادعای خود ذکر کرد و نوشت که امارات حتی قبل از عربستان سعودی برای بهبود روابط با ایران اقدام کرده بود.

در سطح رسمی نیز امارات تلاش دارد، میانجی‌گری عربستان سعودی و مذاکرات جده را نادیده بگیرد، تا جایی که «امیرة الحفیتی» معاون نماینده امارات در سازمان ملل چندی پیش در سخنانی بدون هیچ اشاره‌ای به مذاکرات «جده» گفت که جنگ در سودان تنها راه‌حل دیپلماتیک دارد.

رسانه‌های غربی نیز به اختلاف میان محمد بن سلمان و محمد بن زاید اشاره می‌کنند. در آخرین مورد روزنامه وال استریت ژورنال در تاریخ ۱۸ جولای نوشت که رقابت میان امارات و عربستان سعودی به حد اعلای خود در منطقه رسیده است.

وال استریت نوشت که به خصوص پس از کاهش نفوذ آمریکا در منطقه، دو کشور تلاش دارند جایگاه خود را توسعه دهند و «محمد بن سلمان» نیز چنین احساس می‌کند که دیگر به راهنمای سابق خود یعنی «محمد بن زاید» نیازی ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    6 0
    اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    0 0
    عربستان و ایران باید امارات را بین خود تقسیم کنند تا این کله پاچه ملخ، گنده تر از دهانش نبلعد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس