کد خبر 1278466
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
قطی شمال زیر ذره بین چینی ها

محققان چینی دوازدهمین سفر علمی خود به شمالگان را نیز به پایان رساندند.

به گزارش مشرق و به نقل از چاینادیلی، محققان چینی روز گذشته پس از اتمام دوازدهمین سفر علمی خود به شمالگان از کشتی تحقیقاتی یخ شکن "Xuelong ۲" پیاده و وارد بندری در شانگهای شدند.

در طول این سفر علمی که ۷۹ روز به طول انجامید آنها ۱۴ هزار مایل دریایی را طی کردند. محققان در این سفر اطلاعات جامعی از جو، اقیانوس و محیط زیست دریای "چوکچی" به دست آوردند و به بررسی موضوعاتی همچون گرمایش جهانی و حفاظت از محیط زیست بومی شمالگان پرداختند.

شمالگان به ناحیه پیرامون قطب شمال گفته می‌شود. شمالگان بخش‌هایی از روسیه، آلاسکا، کانادا، گرینلند، لاپلند و سوالبارد و نیز اقیانوس شمالگانی(اقیانوس منجمد شمالی) را در بر می‌گیرد. دریای چوکچی بخشی از آب‌های اقیانوس منجمد شمالی است که در بین دو قاره آسیا و آمریکای شمالی در میان شمال‌ شرقی سیبری و شمال‌ غربی آلاسکا واقع شده‌ است.

از نظر جغرافیایی، چین "ایالت نزدیک شمالگان"(Near-Arctic State) و یکی از نزدیکترین ایالت‌های قاره‌ای به مدار شمالگان، محسوب می‌شود. مدار شمالگان یکی از پنج مدار مهم زمین است که در نقشه‌ها غالبا نمایش داده می‌شود. شرایط طبیعی شمالگان و تغییرات آنها تاثیر مستقیمی بر سیستم آب و هوایی و محیط زیست بومی و همچنین اقتصاد چین در زمینه کشاورزی، جنگل‌داری، ماهی‌گیری، صنایع دریایی و سایر بخش‌ها دارد.

از سال ۱۹۹۹ تاکنون چین ۱۲ ماموریت علمی در شمالگان را توسط دو کشتی تحقیقاتی یخ شکن خود به نام‌های" Xuelong "و "Xuelong ۲ " انجام داده است.

قطب شمال زیر ذره‌بین چینی‌ها

تصویری از کشتی تحقیقاتی یخ شکن Xuelong ۲ 

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس