کرمی

مهدی کرمی انتقادات تندی را علیه وضعیت تولید در سینما و شبکه نمایش خانگی مطرح کرده و معتقد است کاسب‌کارها و فرصت‌طلب‌ها شبکه نمایش خانگی را به زمین گرم زده‌اند!

به گزارش مشرق، مهدی کریمی، تهیه‌کننده، مدیر تولید و مجری طرح بسیاری از آثار مهم سینمای ایران از جمله «به رنگ خدا»، «چ»، «آژانس شیشه‌ای» و «مهر مادری» است. وی در یک مصاحبه رسانه‌ای انتقادات تندی را علیه وضعیت تولید در سینما و شبکه نمایش خانگی مطرح کرده و معتقد است کاسب‌کارها و فرصت‌طلب‌ها شبکه نمایش خانگی را به زمین گرم زده‌اند!

کریمی می‌گوید: «اگر تاریخچه دو دهه اخیر سینما را نگاه کنید، متوجه می‌شوید که یک زمانی تهیه‌کنندگی در سینما آداب و شرایطی داشت. از یک جایی به بعد قدرت سرمایه در تهیه‌کنندگی، عدم‌حمایت‌های واقعی در حوزه تولید و نفوذ صاحبان سرمایه، تولید فیلم را به سمتی دیگر کشاند، البته من بحث‌هایی مثل پولشویی را نادیده می‌گیرم.»

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: «الان دوره کاسبی به اسم سینماست نه دوره اندیشه‌ورزی و فرهنگ سازی در سینما، دلیلش هم این است که داعیه‌دار پروژه‌های سینمایی، ویترین و بازیگران در سینما شده‌اند و نه حتی کارگردان‌ها. بخش افسوس‌برانگیز آن هم این است که صاحبان فکر و اندیشه یعنی نویسنده‌های سینمایی مهجورند و کار به جایی رسیده که ایده ذهن یک بازیگر ممکن است خیلی سریع‌تر به فیلم تبدیل شود و فیلمنامه‌ای که فیلمنامه‌نویسان سینما برای آن زحمت کشیدند و برای برگ برگ قصه خود تحقیق و پژوهش کردند، به تولید نمی‌رسد. تصمیم‌گیری‌ها در پلت‌فرم‌ها و جریان‌های نمایشی آنقدر انحصاری شده که ناگهان می‌بینید یک کاری از ایده تا تولید شش ماه هم زمان نبرده ولی از آن طرف یک اثر شش سال معطل یک مجوز می‌ماند تا به اجرا برسد. این‌ها همه تناقض‌هایی است که پر از حرف و مسئله هستند. کپی بی‌خاصیت و ضعیف از فیلم‌های دسته دوم قبل از انقلاب جولان می‌دهد.»

مدیر تولید فیلم «آژانس شیشه‌ای» با اشاره به چگونگی گسترش شبکه نمایش خانگی گفت: «زمانی که شبکه نمایش خانگی دچار تغییر و تحول شد، دسترسی‌ها هم بیشتر شد، توزیع و تکثیر بالا رفت، برنامه‌ها و فیلم‌ها در تیراژهای میلیونی تکثیر می‌شدند تا جایی که رایت یک فیلم را بیش از یک‌میلیارد تومان می‌خریدند ولی ناگهان آدم‌های فرصت‌طلب و کاسب ظهور کردند و به سمت تِله‌فیلم‌های فله‌ای رفتند. آن‌ها فیلم‌هایی را ساختند که در مدت ۱۰ روز با یکسری بازیگر خاص ساخته می‌شد و همین‌ها شبکه نمایش خانگی را به زمین گرم زدند، یعنی کاری کردند که آن اعتماد و عادت شکل گرفته در جامعه، به خاطر تولید کارهای بی‌کیفیت و بی‌محتوا از بین رفت. از یک سو مردم بابت خرید این آثار متضرر و ناراضی بودند و پولشان را بر باد رفته می‌دیدند و از سوی دیگر این اتفاق چنان بر شرایط کار تأثیر گذاشت که رایت فیلم‌ها را حتی ۵۰میلیون تومان هم به سختی می‌شد، فروخت و آثار را با تیراژ بیش از ۶۰هزار عدد هم نمی‌توانستید در بازار توزیع کنید. حال نکته اصلی این است که مدیران و مسئولان این آفت را قبلاً یک بار تجربه کرده و دیده‌اند که دودش چطور به چشم جامعه رفت. الان چه کار می‌کنند؟»

کریمی با انتقاد از واگذاری اختیارات وزارت ارشاد به صداوسیما در حوزه شبکه نمایش خانگی بیان داشت: «از نظر من این کار غلطی است که سلیقه شبکه نمایش خانگی را زیر قضاوت و سلیقه تلویزیون ببریم. همین الان ببینید! تلویزیون چند کانال دارد؟ آیا نباید به حد و اندازه خودش برای جذب مخاطب فکر کند و قانع باشد؟ چرا دست و دلش می‌لرزد که سریال در شبکه نمایش خانگی مخاطب بالایی گرفته و حالا، چون باید پاسخگوی محصولات کم‌کیفیت خود باشد، نمی‌تواند با ظاهر دلسوزی و با کنترل سلیقه مردم آن را زیر پوشش خود بیاورد تا از فیلتر خودش رد شود.»

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 1
    ایشون تهیه کننده فیلمهای حکومتی بوده. یعنی کلا بودجه از بیت المال میگرفته تا فیلم بسازه. جالبه به فیلمسازهای مستقل که از جیب شخصیشون خرج میکنن میگه فرصت طلب!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس