کد خبر 1278153
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸
بورس نمایه

ابتدای هفته جاری بود که شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس از تغییر نام خود به شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس خبر داد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، این شرکت که در گذشته در بحث اطلاع‌رسانی گام‌هایی را در راستای تحقق اهداف بازار سرمایه در حوزه شفافیت برداشته بود اکنون استراتژی جدیدی را در جهت فرهنگ‌سازی و توسعه فضای آموزشی کشور مورد توجه قرار داده است. از سویی تغییر در سبک و سیاق و افزایش ظرفیت آزمون‌ها، کمک به رشد و توسعه نهادها متناسب با فضای جدید معاملاتی، بهبود زیرساخت‌ها، ‌افزایش فرهنگ عمومی و به طور کلی ایجاد تحول از درگاه بازار سرمایه برای ذی‌نفعان و فعالان ماموریت تازه‌ای است که این شرکت دنبال می‌کند. سامانه جدید برگزاری آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه نیز دیگر ماموریتی بوده که این نهاد در مراسم روز گذشته از آن رونمایی کرد.

   توسعه ساختار و افزایش ظرفیت‌

علیرضا قنادان، مدیرعامل شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس در این مراسم عنوان کرد: تغییر نام شرکت تغییر چشمگیری محسوب نمی‌شود اما نکته حائزاهمیت این است که این تغییرات چه خدمات و نتایجی را برای اهالی بازار سرمایه در پی خواهند داشت. تغییر نام و ماموریت، گام نخست از یک مسیر تحول است. در طول سال‌های گذشته روند توسعه و رشد تدریجی در بازار سرمایه دنبال شده است. با وجود چالش‌هایی که در سال گذشته تجربه شد، همچنان حوزه اثرگذاری بازار سرمایه در اقتصاد بسیار بزرگ و حائزاهمیت ارزیابی می‌شود. بنابراین متناسب با بدنه‌ای که هر روز درحال بزرگ‌تر شدن بوده و به نوعی در حال ایجاد فضای جدیدی است، قاعدتا مغز و راس بازار که از نقشی هدایتگر برخوردار بوده باید بتواند خود را با روند توسعه‌ای تطبیق دهد.

وی گفت: اغلب برنامه‌ها و فعالیت‌هایی اعم از توسعه ساختارها و ظرفیت‌ها که مورد توجه سازمان بورس و اوراق بهادار هستند در واقع در این نهاد در حال به‌روزرسانی، ‌تطبیق با تحولات جدید و توسعه بخشی قرار گرفته‌اند. در حوزه‌ نهادهای مالی هم با افزایش کمیت و کیفیت همراه هستیم، تنوع‌بخشی به ابزارها نیز دیگر موضوعی بوده که در دستور کار سازمان بورس قرار گرفته است. همچنین در حوزه زیرساخت‌های فناوری و اطلاعات فعالیت‌های جدی در راستای تطبیق با فضای جدید در حال انجام است. در بخش ساختارهای مدیریتی، افزایش فرهنگ عمومی و ظرفیت‌های منابع انسانی فعال در بازار نیز متناسب با فضای جدید ضروری است که توسعه و تطبیق توامان با یکدیگر تداوم پیدا کنند. موارد ذکر شده در واقع ماموریت‌های اصلی شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس بوده که در دستور کار نیز قرار گرفته‌اند.

   اصلاحات در ۳ سرفصل

قنادان تصریح کرد: رونمایی از سامانه جدید برگزاری آزمون‌های حرفه‌ای بازار سرمایه نخستین گام از برنامه‌های متنوعی است که مابقی آن طی هفته‌ها و ماه‌های اینده روی خواهد داد. یکی از چالش‌هایی که بسیاری از فعالان بازار با آن دست به گریبان بودند به جهت اهمیتی که گواهینامه‌ها در مسیر فعالیت نهادهای مالی دارد، موضوع شرکت در آزمون‌هاست. حدود ۳ ماه گذشته همزمان با تغییر مدیریتی که در شرکت اطلاع‌رسانی اتفاق افتاد، بحث رفع مشکلات ظرفیتی، سامانه‌ای و زیرساختی برگزاری آزمون‌ها به این شرکت منتقل شد. ابتدا ۳ سرفصل برای اصلاح وجود داشت. نخست مشکلات زیرساختی و نرم‌افزاری در سامانه قدیمی وجود داشت که باید برطرف می‌شد. دیگر چالشی که با آن مواجه شدیم، با توجه به حجم بزرگی از داده‌های مربوط به سوابق آزمون‌ها و افرادی که شرکت کرده بودند، ‌ کاربری‌ها و پروفایل‌ها باید به سامانه جدید منتقل می‌شد (انتقال داده بین دو سامانه موضوعی چالش‌برانگیز است). موضوع آخر در خصوص ظرفیت‌ها بود که با محدودیت در این حوزه همراه بودیم. طی ۳ ماه گذشته سامانه‌ای با فرآیند و ساختار جدید از برگزاری آزمون طراحی شد.

   ظرفیت ۲۵‌هزار نفری برگزاری آزمون‌

مدیرعامل شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس با ارائه آماری در خصوص ظرفیت‌ها از منظر اعداد و ارقام نیز بیان کرد: در مجموع سال گذشته ۱۱‌هزار و ۲۶۸ نفر ظرفیت ثبت‌نام در راستای برگزاری آزمون‌ها وجود داشت. در نیمه دوم سال با توجه به اقبال بیشتری که وجود داشت به واسطه رشدی که در نیمه نخست سال شاهد آن بودیم با افزایش ظرفیت همراه شدیم. در سال ۱۴۰۰ تاکنون ۳هزار و ۸۰۲نفر ظرفیت برگزاری آزمون ایجاد شده است. علت کاهش ظرفیت‌ها در سال‌جاری نیز مواجهه با شرایط قرمز کروناست. از سیزدهم تیر ماه به ناچار برگزاری آزمون‌ها متوقف شد. اکنون ۱۷‌هزار نفر ظرفیت برای شرکت متقاضیان بازگشایی شد، از اول آبان ماه نیز ۸‌هزار نفر به این رقم افزوده خواهد شد. بنابراین تا انتهای آذرماه (ظرفیت ۳ماهه) ۲۵‌هزار نفر ظرفیت برگزاری آزمون خواهیم داشت. در الگوی جدید برخلاف گذشته در روز ثبت دیگر مبنایی نداریم و تقریبا تمام افرادی که متقاضی شرکت در آزمون‌ها هستند ثبت‌نام خواهند شد.

موضوع دیگری که در کنار ایجاد افزایش ۷ تا ۸ برابری ظرفیت آزمون‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد این است که در گذشته فقط در یک مرکز (خیابان حافظ) آزمون‌ها برگزار می‌شد، اما اکنون در سامانه جدید شعب مختلف برای برگزاری‌ آزمون‌ها خواهیم داشت.  این مقام مسوول در ادامه اظهار کرد: با ظرفیتی که اکنون در سامانه قرار گرفته، در حال حاضر تست‌سنتر دانشگاه الزهرا به تست‌سنتر قبلی اضافه می‌شود. از اوایل آبان‌ماه نیز ظرفیت یک تست‌سنتر اختصاصی در خیابان ملاصدرا باز خواهد شد. اضافه شدن ظرفیت برگزاری آزمون در شهرستان‌ها دیگر موضوعی بوده که پیگیری شده است. دانشگاه صنعتی اصفهان اولین شعبه‌ای بود که آزمون الکترونیکی در آن در حال ثبت‌نام و برگزاری است. شهرهای یزد، مشهد، تبریز و شیراز هم در دستور کار قرار دارند تا ظرفیت‌ آنها نیز به ظرفیت آزمون اضافه شده و مورد استفاده قرار گیرند. افزوده شدن مرکز تماس برای آزمون‌ها دیگر رویدادی بوده که به وقوع پیوسته است.

   قابلیت ارائه خدمات به سایر ارکان

وی درباره برنامه‌های آتی شرکت نیز افزود: بزرگ‌ترین مشتری برگزاری آزمون (گواهینامه حرفه‌ای) سازمان بورس است اما این خدمت قابل ارائه تست‌سنترها به بقیه ارکان، نهادها و شرکت‌های قابل عرضه است به طوری که می‌توانند از این زیرساخت استفاده کنند. با کاهش محدودیت‌های بین‌المللی نیز علاقه‌مند هستیم که حتی ظرفیت برگزاری آزمون‌های بین‌المللی را هم در این تست‌سنترها فراهم کنیم.

   اشتغال‌زایی از طریق بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس در خصوص این‌که چه تحولی در نهادهای مالی بازار سرمایه از این پس روی خواهد داد به «دنیای‌اقتصاد» گفت: ‌ بازار سهام در حال توسعه است. یکی از موضوعاتی که از اواسط سال ۱۳۹۸ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۹ نیز ادامه پیدا کرد اقبال قابل ملاحظه عامه مردم نسبت به بازار سرمایه کشور بود. این هجمه‌ نشان داد که سازوکارهای بازار سرمایه تاب تحمل این میزان از استقبال را ندارند. تقریبا تمام اجزای سازمان بورس و اوراق بهادار، ‌ارکان و سایر شرکت‌های وابسته اکنون در تلاش هستند که خود را برای دور بعدی اقبال بازار سرمایه آماده کنند. تجربه نشان داده که دوره‌های رکود و رونق در بخش مولد اقتصاد کشور همیشه وجود داشته است.

در عین حال با توجه به اینکه چنین دوره‌هایی تکرارشونده هستند اما بازار به روند رو به رشد و توسعه خود نیز ادامه می‌دهد.  او خاطرنشان کرد: با توجه به دورنما و سطح اهمیتی که بازار سرمایه پیدا کرده، افزایش ظرفیت‌ها در این بخش دور از انتظار نیست. تعداد نهادها در حال گسترش بوده و صدور گواهینامه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته‌اند. افرادی که گواهینامه دریافت می‌کنند نیز در بانک اطلاعاتی شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس قرار خواهند گرفت. با توجه به این‌که بسیاری از نهادها برای تامین نیروهای موردنیاز خود دچار چالش هستند، بنابراین با ارائه خدمات جدید این مشکل نیز برطرف خواهد شد. با ورود ابزارهای جدید و ایجاد رقابت بین نهادها عامه مردم نیز ذره‌ذره با این بخش آشنا می‌شوند.

   انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه

مصطفی بهشتی‌سرشت، عضو هیات‌مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این مراسم عنوان کرد: ‌ سامانه جدید برگزاری آزمون حرفه‌ای بازار سرمایه به همت شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس راه‌اندازی شد، ‌ بنابراین همگام با راه‌اندازی این سامانه، ایرادها و اشکال‌های قدیمی این حوزه در بخش آموزش نیز برطرف خواهد شد. وی افزود: تمرکز فعالیت شرکت در گذشته بر اطلاع‌رسانی بود اما اکنون ماموریت‌های جدیدی به این شرکت محول شده است. بنابراین همان‌طور که سازمان بورس یک نهاد ناظر و تنظیم‌گر است، از شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس نیز انتظار می‌رود در حوزه آموزش بازار سرمایه به عنوان رگولاتور و تنظیم‌گر عمل کند. در موضوع آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای (MBA) بازار سرمایه و ارائه مجوزهای جدید نیز اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گرفت. به گفته بهشتی در سال ۱۴۰۰ صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد. سال آینده نیز صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه به صورت شفاف منتشر می‌شوند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    1 0
    «تحقق اهداف بازار سرمایه در حوزه شفافیت» آدم نمی‌دونه گریه کنه یا بخنده؛ الان منظور نویسنده شفافیت در دزدی کردن از سرمایه مردم منظورشه یا ؟؟؟ الان بیش از یکسال از عرضه پالایش یکم می‌گذره، هر واحد رو با 20 درصد تخفیف ده هزار تومان دادند، الان شده 7،8 هزار تومان، اسم این کار را جز دزدی کردن و کلاهبرداری چیز دیگه‌ای می‌توان گذاشت؟!
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    0 0
    شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس!!!!!!!!!! سئوال: بنده مثلاً چوپان و بی‌سواد هستم، 30 میلیون تومان دستمزد چوپانی خودم را که با کلی زحمت و مشقت از راه درست به دست آوردم رو بیش از یکسال و با چشم‌انداز بلندمدت وارد بورس کردم، و سهام‌های متنوع پالایشی و معدنی و... خریداری کردم، الان بعد از یکسال اندی 30 میلیون تومان بنده چقدر شده باشه خوبه؟ 50 میلیون؟ 60 میلیون؟ زهی خیال باطل؛ 30 میلیون تومان شده 20 میلیون تومان، اگه با این پول عنبرنساء خریده بودم، الان کلی سود کرده بودم، پس به این نتیجه می‌رسیم که بورس از پایه خرابه، بدجوری هم خرابه، کی درست بشه؟ خدا می‌دونه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس