چین: توافقنامه امنیتی «آکوس» صلح منطقه‌ای را تهدید می‎کند

وزیر امور خارجه چین گفت که توافق «آکوس» بین آمریکا، انگلیس و استرالیا خطری پنهان برای صلح، ثبات و نظم بین‌المللی است.

به گزارش مشرق به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، «وانگ یی» وزیر خارجه چین توافق آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به «آکوس» را خطری پنهان برای صلح، ثبات و نظم بین المللی دانست.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که وانگ‌یی این اظهارات را در حین مشارکتش در دور جدید گفت‌وگوهای راهبردی بین چین و اتحادیه اروپا که در آن جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور دارد، عنوان کرد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس و «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا در تاریخ ۱۵ سپتامبر با صدور بیانیه‌ای مشترک از ایجاد مشارکت جدید در امور دفاعی و امنیتی موسوم به «آکوس» AUKUS خبر دادند.

اولین ابتکارعمل تحت پیمان آکوس، ایجاد فناوری زیردریایی هسته‌ای برای نیروی دریایی سلطنتی استرالیا خواهد بود. موریسون در بیانیه‌ای گفت: طبق آکوس، این سه کشور فورا روی شناسایی مسیر بهینه برای تحویل دادن حداقل هشت زیردریایی هسته‌ای به استرالیا تمرکز خواهند کرد.

سفارت چین در واشنگتن، در واکنش به ایجاد مشارکت دفاعی بین ایالات متحده، انگلیس و استرالیا، از این کشورها خواسته است که از ذهنیت جنگ سرد خلاص شده و از ایجاد اتحاد علیه هر کسی خودداری کنند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس