کد خبر 1277813
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶
نفت فروشی برای پرداخت حقوق کارمندان هنر نیست/ امکان مقاوم شدن اقتصاد ایران با تعادل منابع و مصارف

وزیر اسبق اقتصاد گفت: در حال حاضر بخش قابل توجهی از مخارج دولت به شیرنفت وصل است. اینکه نفت بفروشیم و با آن حقوق دستگاه‌های دولتی را پرداخت کنیم که هنر نیست.

به گزارش مشرق، داوود دانش‌جعفری وزیر اسبق اقتصاد و عضو فعلی تشخیص مصلحت نظام با ذکر خاطره‌ای از آزادسازی و تثبیت قیمتها،‌ گفت: راهکارهای اقتصادی در کشور بیشتر از آنکه به حل مسائل اقتصادی بینجامد، بیشتر جنبه سیاسی دارد.

دانش‌جعفری در گفتگو با مجله عصر اندیشه به توضیح این خاطره پرداخت و خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ قبل از انتخابات مجلس، تعدادی از اقتصادانان که نامزد انتخابات شده بودند در جلسه‌ای مطرح کردند که می‌خواهند در صورت راه‌یابی به مجلس، طرح ثابت نگه‌داشتن قیمت خدمات عمومی مثل آب، برق، گاز و ... را در دستور کار مجلس قرار دهند.

به گفته وی این طرح، همان طرحی بود که سالهای گذشته با ابتکار آقای توکلی اجرا شد ولی بعد از چند سال که از اجرای آن برنامه گذشت، متاسفانه ناموفق بود لذا با زحمت فراوان، اجرای آن را متوقف کردیم.

دانش جعفری  تاکید کرد: این قانونی که این دوستان مد نظر داشتند، یک بار در سال ۸۳ توسط مجلس وقت تصویب شده بود.

طرح نمایندگان مجلس برای الزام دولت به تثبیت قیمتها و کنترل تورم

این عضو تشخیص مصلحت نظام به صحبت‌های خودش در آن جلسه اشاره و مطرح کرد: بنده به این آقایان گفتم ما با زحمت و تلاشی بسیار، اجرای آن را متوقف کردیم حالا شما دوباره میخواهید این طرح را به قانون تبدیل کنید؟! این جور برنامه‌ها صرفاً از نظر سیاسی توجیه دارد تا اشخاص و گروهها را با دادن شعارهای جذاب به قدرت برساند؛ شعاری که میگوید وقتی ما به قدرت برسیم، قیمتها را ثابت نگه میداریم.

دانش‌جعفری در ادامه توضیح داد که چرا ثابت نگه‌داشتن قیمت خدمات عمومی، به شوک اقتصادی منجر می‌شود.

به گفته وزیر اسبق اقتصاد در حال حاضر بیش از نیمی از برق تولیدی در کشور (۴۰ هزار مگاوات)، توسط بخش خصوصی تولید می‌شود که در صورت تثبیت قیمت و اجرای طرح مذکور، تولید برق توسط بخش خصوصی متوقف خواهد شد.

وی افزود، یکسری طرح در ظاهر مردم را خوشحال می‌کند اما در باطن به ضرر اقتصاد کشور تمام می‌شود

دانش‌جعفری در همین راستا به بند ۱۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد که مربوط به صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی و تحول اساسی در ساختارهای دولت از طریق حذف ساختارهای موازی و منطقی‌سازی اندازه دولت است.

این عضو تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد این کار منجر به کاهش مخارج و چابک‌سازی دولت می‌شود اما هیچ کس جرات ندارد این کار را بکند.

وزیر اسبق اقتصاد در ادامه به تعریف دولت در قانون اساسی پرداخت و گفت: طبق قانون اساسی «تامین مسکن»، «آموزش رایگان» و «بهداشت و درمان رایگان» از وظایف دولت است. بر همین اساس منظور ما از دولت، یک دولت تامین کننده است.

وی تاکید کرد چنین دولتی مخارج بالایی دارد لذا باید هزینه‌های دولت را کاهش داد یا اینکه باید منابع درآمد غیرنفتی مانند مالیات داشته باشد.

دانش‌جعفری با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهایی است که درآمد مالیاتی در آن بسیار پایین است، گفت: در دوران مسئولیت بنده در وزارت اقتصاد مسئله مالیات بر ارزش افزوده را به صورت جدی مطرح و دنبال کردم.

وی افزود: این طرح همین الان هم مخالفان زیادی دارد اما بنده نظر مقام معظم رهبری را می‌دانستم لذا برای قانونی شدن مالیات بر ارزش افزوده تلاش کردم.

به گفته وزیر اسبق اقتصاد در حال حاضر ۲۵ درصد از درآمد مالیاتی کشور از طریق مالیات بر ارزش افزوده تامین می‌شود.

دانش‌جعفری خاطرنشان کرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از مخارج دولت به شیرنفت وصل است. اینکه نفت بفروشیم و با آن حقوق دستگاه‌های دولتی را پرداخت کنیم هنر نیست و  مقاوم شدن اقتصاد ایران از طریق تعادل منابع و مصارف دولت (بدون درآمد نفت) امکان‌پذیر است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    3 0
    چنین چیزی نیست دولت الان داره از نفس کشیدن ما هم مالیات می گیره این ارزش افزوده ای که خائن ترین دولت پس از انقلاب تصویب کرد داره هزینه های دولت رو پوشش میده یه مقدار کمتر اختلاس کنید میشه مملکت رو اداره کرد
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    1 1
    آقای کارمندبه خدااداره دارایی حقوق کارمندها راغارت می کنه باباپدرمون دراومد اینقدردرآمدهای غیرنفتی نگیداگه عرضه داریدبریدازنجومی بگیران مالیات بگیریدنه ازکارمندان ضعیفی چون ما
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    2 0
    فقط باج به بخش خصوصی اروپا هم بخش خصوصیه تورم نداره مساله رانت و اختلاس کلان هست چطور ابرو اسلام رو میبرید با این مدیریت پیمانکاری فاسد
  • سوسان IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
    1 0
    فروش نفت =دادن حقوق 4 میلیون کارمند بی کار و یک عالمه رانت= تورم 45 درصدی سالانه = شکستن کمر مردم بیچاره =گرانی خانه و زندگی= طلاق و از هم پاشیدن زندگی =فساد =فاصله طبقاتی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس