کد خبر 1277420
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
طوفان شن

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: صبح امروز طوفان گرد و خاک و شن با سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت زابل در شمال استان را درنوردید و دید افقی را کاهش داد.

به گزارش مشرق، محسن حیدری اظهار کرد: طوفان گرد و خاک و شن با سرعت 112 کیلومتر بر ساعت صبح امروز زابل در شمال استان را درنوردید و دید افقی را انقدر کاهش داد که تنها اجسام با فاصله 300 متر در فرودگاه شهر قابل رویت بود.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان افزود: این دومین طوفان شن شدید امسال است که بیشترین کاهش دید افقی را از ابتدای سال تا کنون ایجاد کرده است. البته حدود دو طوفان شن با همین سرعت نیز روی داده است که نسبت به امروز کاهش دید کمتری داشته است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: از ابتدای سال تا امروز هشت توفان گردوخاک و شن در زابل روی داده که طوفان شن روز ۱۸ شهریور با سرعت ۱۲۲ کیلومتر بر ساعت بوده است.

حیدری ادامه داد: بر اساس گزارش‌های محلی طوفان امروز موجب اختلال در ترددهای جاده‌ای محورهای مواصلاتی شمال استان به ویژه بخشی از محور زاهدان- زابل شده است.

وی گفت: با توجه به میدان باد حاکم بر منطقه پیش‌بینی می‌شود غبار ناشی از طوفان مناطق شمالی استان به تدریج به برخی نواحی شرقی و مرکزی استان نیز نفوذ کند و موجب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا شود.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان اضافه کرد: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدل های جوی انتظار می‌رود از اواخر وقت امروز از شدت و سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در شمال استان کاسته شود.

حیدری توضیح داد: وزش بادهای منطقه‌ای ۱۲۰ روزه همه ساله از اردیبهشت تا مهرماه در نوار شرقی ایران و غرب افغانستان و پاکستان جریان دارد که بیابان زایی و افزایش چشمه‌های تولید گرد و غبار در منطقه، سبب افزایش وقوع و شدت وقوع پدیده‌های خاکدار شده است.

وی ادامه داد: بررسی تصاویر ماهواره نشان داده است که گرد و غبار ناشی از بادهای ۱۲۰ روزه تا ارتفاع ۲۰۰ هکتوپاسکالی از سطح زمین بالا می رود و به صورت افقی نیز تا دریای عرب پیش روی می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ق نکهدار IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    2 0
    این هم نتیجه مماشات با برادران افغان که چه به سر سیستان و بلوچستان آورده ۵۴۸۲
  • پادشاه IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    1 0
    آیا امکان مالچ پاشی نیست؟
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    1 0
    بسمت هرمزگان میآد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس