هشدار وزیر دفاع طالبان به نظامیان سابق افغانستان

وزیر دفاع جدید دولت طالبان در حکمی به برخی فرماندهان سابق ارتش این کشور و نیز شبه نظامیان هشدار داد که در صورت سوء استفاده از موقعیت های جدید مجازات می شوند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، ملا محمد یعقوب، وزیر دفاع دولت طالبان با سرزنش برخی از این دسته فرماندهان گفت: اگرچه پیشتر به برخی از اشرار و سربازان بدنام سابق ارتش اجازه داده شده بود تا به واحدهای طالبان بپیوندند و البته در مواقعی از موقعیت های خود سوء استفاده کرده به اقدامات خشونت آمیز دست زدند، اما امروز از فرماندهان ارتش می خواهیم این دسته از متخلفین را از واحدهای خود بیرون کنید در غیر اینصورت اقداماتی جدی علیه شما اعمال می‌شود. ما نمی‌خواهیم چنین افرادی در واحدهای ما باشند. "

وی همچنین در پیامی که به صورت صوتی در این خصوص منتشر شد و در صفحه توئیتر او نیز انعکاس داشت افزود: "گزارش‌هایی درباره اعدام‌های بدون مجوز وجود دارد و چنین اقداماتی قابل تحمل نیستند. همانطور که همه شما مطلع هستید، بر اساس عفو عمومی اعلام شده در افغانستان، هیچ نیروی طالبان حق انتقام از کسی را ندارد. "

براساس این گزارش اگرچه دقیقا مشخص نیست که ملا یعقوب به چه حوادثی اشاره کرده و چه چیزی باعث انتشار این پیام شده که در حساب‌های توییتری طالبان منتشر شده و به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، اما برخی از ساکنان کابل درباره رفتار سوءاستفاده‌گرایانه نیروهای طالبان در خیابان‌های پایتخت شکایت کرده‌اند.

همچنین گزارش‌هایی مبنی بر تلافی علیه اعضای دولت سابق و فعالان نظامی یا مدنی علیرغم وعده عفو از سوی طالبان منتشر شده است.

بنا به گزارش‌ها از هرات در غرب افغانستان امروز طالبان ۴ نفر را در چهار راهی‌های مرکز این شهر در ملاء عام به دار آویختند.

به گزارش دو خبرنگار محلی این چهار نفر به اتهام "آدم ربایی" از سوی طالبان بازداشت شده، ابتدا تیرباران شده و بعد در چهاراهی‌های مستوفیت، گلها، درب ملک و درب عراق به دار آویخته شدند.

البته اجرای مجازات صحرایی اعدام توسط طالبان با واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

این در حالی است که اخیرا، نورالدین ترابی، سرپرست اداره زندان‌ها در دولت جدید طالبان در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که قطع دست برای ایجاد امنیت حکم بازدارنده دارد و مورد نیاز است. او همچنین افزوده است که کابینه طالبان در مورد اجرای این مجازات در ملاء عام مشغول تصمیم‌گیری است و برنامه‌اش را اعلام خواهد کرد.

در دو دهه گذشته مجازات اعدام در ملاء عام اجرا نشده است. اگرچه مجازات اعدام در قوانین جزایی افغانستان همچنان وجود دارد و در موارد معدودی پس از طی دادگاه‌ها و تایید دادگاه عالی و رئیس جمهور افغانستان اجرا شده است.

در واقع این پیام از سوی وزیر دفاع دولت طالبان افغانستان که یکی از ارشدترین وزیران این گروه نیز به حساب می آید بیانگر مشکلات حاکمان جدید افغانستان در کنترل نیروهای خود همزمان با انتقال از شبه نظامی‌گری به یک دولت در دوران صلح هستند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • RO ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    در صورت تکرار جنایات توسط برخی عوضیهایِ آستین سرخود، بشه بهشون مراجعه کرد. خوبه. اولین قدم مثبت. پس لطفا تمام افرادی رو جنایت جنگی کردن به اسم طالبان خلع سلاح و اخراج کنید و قانونا از هر گونه دخالت اجتماعی در امور محروم کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس