موموندی

نماینده معاون توسعه‌ و مدیریت منابع در امور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزئیات تسهیلات جدید برای اهالی فرهنگ و اعضای صندوق اعتباری هنر را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای گذشته از اعطای تسهیلات کم بهره و بلاعوض از طریق صندوق اعتباری هنر به هنرمندان خبر داد.

پیش از این و در دولت گذشته نیز تسهیلاتی مانند «کارا» و «تحفه» برای اهالی فرهنگ و هنر در نظر گرفته شد،‌ اما مشکلات بسیار در مسیر دریافت تسهیلات که عموماً به سخت‌گیری‌ها در ضمانت‌ها منتهی می‌شد،‌ موجب نارضایتی اهالی فرهنگ از این تسهیلات شده بود.

افسر موموندی نماینده معاون توسعه‌ و مدیریت منابع در امور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خبر وزیر فرهنگ و ارشاد مبنی بر تسهیلات کم‌بهره و بلاعوض برای هنرمندان گفت:‌ این بسته با پیگیری‌های انجام شده و دستور رئیس جمهور به اصحاب فرهنگ و هنر پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد:‌ ما در بسته پیشنهادی برنامه‌های مختلفی را برای حمایت از هنرمندان و فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای به ویژه آنهایی که آسیب بیشتری از کرونا دیدند،‌ تدارک دیدیم‌ که از جمله این موارد می‌توان به تسهیلات کم‌بهره با کارمزد پایین اشاره کرد که با حمایت رئیس جمهور در دستور کار قرار گرفته  است.

 ارائه تسهیلات وزارت ارشاد از ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد

موموندی با اشاره به این تسهیلات گفت: ما اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه صندوق کارآفرینی امید را با کارمزد 4 درصد از اواسط مهر  آغاز خواهیم کرد. سقف و کف  این تسهیلات با توجه به گونه فعالیت و کسب و کارها متفاوت است،  سقف تسهیلات را معاونت‌های تخصصی به هنگام بررسی تقاضای افراد مشخص می‌کنند، اما به طور عمومی سقف 100 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد:‌ برای کسب و کارهایی که عموماً در عرصه فرهنگ، هنر و رسانه هستند، سقف 100 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و برای کسب و کارهایی که به دلیل گردش مالی بزرگ و تعطیلی‌های پی در پی خسارت هنگفتی دیدند مانند سینماداران، ناشران و کتابفروشان این سقف می‌تواند تا یک میلیارد هم افزایش پیدا کند؛ البته به صورت ویژه باید این درخواست در کارگروه ملی اقتصاد فرهنگ، هنر و رسانه مورد تأیید قرار گیرد. 

موموندی در پاسخ به انتقاد بسیاری از دریافت‌کنندگان تسهیلات کارا از سیستم بانکی و بروکراسی‌های پیچیده اداری برای دریافت وام بانکی کارا تصریح کرد:‌ ما در صندوق کارآفرینی امید توافقات گسترده‌ای داشتیم برای اینکه با حداقل مشکلات بتوانند این وام را اعطا کنند. صندوق کارآفرینی امید هم در چارچوب نظام بانکی فعالیت می‌کند و باید اصولی را رعایت کند. طبیعتاً برای تسهیلات بالا باید ضمانت معتبر نیز فراهم شود.

این مقام مسئول تصریح کرد:‌ در تسهیلات کارا متقاضیات بسیار آزرده شدند؛ در حالی که ما تعامل بسیار مستمری با شبکه بانکی کشور داشتیم تا بتوانیم موانع و مشکلات را کاهش دهیم، ولی هنوز دشواری‌هایی وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه دریافت‌کنندگان تسهیلات کارا نیز می‌توانند از تسهیلات جدید صندوق کارآفرینی امید بهره ببرند،‌ گفت:‌ وام کارا تأثیری در دریافت وام تحفه ندارد، اما هر متقاضی فقط یکبار می‌تواند از صندوق کارآفریی امید وام دریافت کند.

موموندی در پاسخ به اینکه آیا همه اعضای صندوق هنر می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند،‌ گفت: تنها اعضایی که در سامانه تحفه پیش از این ثبت‌نام کرده بودند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. ما در سامانه تحفه تا آذرماه سال گذشته ثبت‌نام داشتیم و حجم درخواستی بالغ بر 800 میلیارد تومان شده بود. اکنون امکان ثبت‌نام مجدد وجود ندارد، با دستور رئیس جمهور اگر بتوانیم تخصیص بیشتری داشته باشیم، می‌توانیم مجدد ثبت‌نام را فعال کنیم اما در حاضر ثبت‌نام فعال نداریم.

وی با اشاره به تسهیلات بلاعوض به اعضای صندوق اعتباری هنر نیز گفت:‌ ارائه تسهیلات به طور مجدد در دستور کار قرار دارد و امور مقدماتی آن درحال پیگیری است.

موموندی ادامه داد: در دوره‌های پیشین برای اعضای عادی مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان و برای اعضای پیشکسوت رقم بالاتری اعطا شده بود،‌ برای دوره فعلی نیز چنین مبلغی درنظر گرفته شده است؛ مگر اینکه افزایش اعتبار داشته باشیم.

وی در پایان گفت: من از نظام بانکی کشور تقاضا می‌کنم که گشایش‌های مناسب‌تر و همکاری‌های بیشتری داشته باشند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس