کد خبر 1276427
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
پایان خشک‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر/ کاهش ۳۰ درصدی حجم مخازن آب کشور

خامسی گفت: سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با ۳۷ درصد کاهش بارندگی در مقایسه با متوسط ۵۲ سال گذشته به پایان رسید و می‌توان این سال را خشک‌ترین سال نیم قرن اخیر نامید.

به گزارش مشرق، قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «کمتر کسی را سراغ دارم که از اول مهرماه نوستالژی نداشته باشد، روز شادی و اضطراب مدرسه رفتن! اما برای مدیران عرصه آب در ایران چه در خشکسالی و چه در ترسالی اول مهرماه که آغاز سال آبی است، با دلهره همراه با امید به لطف پروردگار است و این نگرانی اکنون که کشور با تغییر اقلیم روبه رو شده، افزایش یافته است.»

او افزود: «زیرا تغییر اقلیم برابر گفته صاحبنظران، سرزمین را با سال‌های خشک طولانی و ترسالی‌های همراه با سیل‌های مخرب رو به رو خواهد کرد.»

به گفته معاون آب و آبفای وزیر نیرو، آب در مخازن ۱۹۹ سد ملی کشور به حداقل رسیده و نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است، که اگر سیل و بارندگی‌های سال‌های ۹۸ و ۹۹ نبود، موجودی مخازن سدها بسیار کمتر از این بود.

تقی زاده خامسی ادامه داد: «سازمان هواشناسی پاییز امسال را نیز خشک و زمستان را نرمال و زیر نرمال پیش‌بینی کرده، هرچند پیش‌بینی بیش از یک‌ماه حدود ۵۰ درصد قابل اطمینان است، اما سالی که نکوست از بهارش پیداست.»

او ادامه داد: «برای تامین آب شرب امسال نگرانی کمتری وجود دارد، اما شوری آب در برخی مناطق مثل خوزستان در صورتی که جلوی کشت محصولاتی، چون کلزا، چغندرقند و محصولات پر آب‌بر گرفته نشود قطعا در پایین‌دست کارون بزرگ و کرخه شوری آب آشامیدنی افزایش جدی خواهد یافت.»

به گفته معاون آب و آبفای وزیر نیرو، خوشبختانه کارگروه سازگاری با کم آبی استان به ریاست استاندار این نوع کشت‌ها را ممنوع اعلام کرده، ولی جلوگیری از آن مستلزم یک همت عمومی در سطح استان است.

تقی زاده خامسی اظهار کرد: «علت شوری، ورود زه‌آب‌های نیشکر، برنج و پساب‌های صنعتی در طول پیمودن بیش از ۳۵۰ کیلومتر آب خروجی از سدها در مسیر رودخانه و کانال‌های روباز است و علت نرسیدن آب به پایین دست، برداشت‌های غیرقانونی آب در این مسیر است.»

او تصریح کرد: «سال سختی در پیش است، اول به لطف پرودگار امیدوارم و سپس به همراهی و یکپارچگی بدون بخشی‌نگری همه ذینفعان در جهت اجرای دقیق برنامه منابع و مصارف آب در حوضه‌های آبریز ایران عزیز!»

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 119
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    19 0
    فرهنگ سازی مطلوب و اطلاع زسانی و سهیم کردن مردم در اینکه منافع ملی را ارجح بر منافع شخصی یا گروهی هست . خود مراقبتی همراه با اشتراک اطلاعات. . . انشاءالله سبب آسیب های کمتر و بهره وری موثر از داشته ها . و امید به رحمت پروردگار رحمان و رحیم
    • ..... IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      8 1
      دوست عزیز هر طرحی بدون حمایت مالی از مردم غیر ممکنه اون کشاورزی که منبع درامدش از کشاورزی نمی تواند کشاورزی نکنند
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      4 2
      فرهنگ سازی چی؟حالا دیگه؟ فرهنگ سازی از قبل باید میشد . حالا وایسین از این به بعد تا همیشه خشکسالی خواهیم داشت سال بعد بدتر از امسال خواهد بود و همینطور سالهای بعد چون محیط زیست ایران نابود شد
  • علی IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    14 0
    یعنی شما هنوز معاون وزیرنیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع ایران هستند. ماشالله به محرابیان که در خواب ناز بسر میبرند.آفرین به این وزیر تحول خواه!!!
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      1 0
      برای کی ببارد یارو شب ابو خواموش نمیکنه ولا به قران .....میگه چاه مال خودمه استفاده میکنم استخرو پر میکنه برای روز شب هم هوا خونکه موتورو روشن میکنه .....اب تموم کرده
  • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    15 5
    اون دو سال ترسالی حکمت خداوند بود تا در این خشکسالی استفاده بشه یاد سریال یوسف پیامبر افتادم که 7 سال باران بارید و 7 سال خشکسالی شد
  • محمود IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    19 3
    یه سوال .چرا کشوری مثل امارات باروری ابرها .انجام میده ولی ایران باید کشاورزو. محدود کنه که آب تامین بشه
    • محمد IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      11 0
      مگه میشه تو مملکت به این بزرگی با این جمعیت با تحریم های شدید ک بیشتر مایحتاج مملکت از طریق کشاورزی تامین میشه و بخاطر کمبود آب بیایم کشاورزی رو نابود کنیم کشاورزی ک رکن اصلیش آبه و بدون آب هیچ محصولی عمل نمیاد،بجای محدود کردن کشاورزی بیان مثل کشورهای پیشرفته کاری کنن ک میزان بارش مملکت زیاد شه خیلی جاها آب هست ولی شوره بیان اونارو استخراج کنن و شیرینش کنن ،ابرهارو بارور کنن آب دریا رو شیرین کنن بفرستن واسه کشاورزی ،مگه آب دریا تمومی داره
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      17 4
      به اندازه کافی چاه زدید و آبهای زیر زمینی را خشک کردید، بسه دیگه این نظرات غیر علمی را ندهید هر منطقه ای اقلیم خودش را دارد.آن خبرها در مورد امارات هم مشتی تبلیغات هست قبلا هم بیابون بود الان هم هست
    • ساسان IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      2 1
      چرت نگو لطفا امارات کِی و کجا ابر رو بارور کرده!!!!!
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      1 0
      همین میشه دیگه وقتی بیچاره مهندسین و فوق لیسانس و دکتری کشاورزی بیکار میمونن میگن فقط رشته های پزشکی و تربیت معلم استخدام داریم آخرش میشه همین حالا دولت چی میشد برای هر منطقه چند تا مهندس کشاورزی استخدام میکرد تا کشاورز رو راهنمایی کنن که چی بکاره چیکار کنه تا هم پول دست کشاورز بیاد هم منابع آبی کمبود نداشته باشه من خودم ارشد زراعت دارم از دانشگاه روزانه ولی نشستم تو بقالی از دو سال پیش این روز ها رو می‌دیدم
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 3
    امیدواریم مسئولان با برنامه ریزی درست جلوی بحران آینده بگیرند ، با مدیریت کشت میتوان بحران را اثراتش تلطیف و کاهش داد. ریش سفیدان ، کارشناسان ، روحانیان ، معممین ،قوه قضاییه ، نیروی انتظامی نقش بدیلی برای یک ایجاد همکاری جمعی در مناطق بحران زده برای کاهش اثرات دارند .
    • IQ ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      1 0
      مسئولان کدوم مشکلو با تدبیر حل کردن که این دوومیش باشه؟
    • خودمم IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      0 0
      اینایی که اسم بردی کدومشون کارشناس کشاورزی وامور آب بودن ؟ اینم از اون حرفاس .
  • Bi IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    9 1
    امارات بااین که بیابانی ولی با تدبیر مسئولانش با بارور کردن ابرها باران فراوانی می‌بارد
    • ناشناس IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      سلام کشورهای حوزه خلیج فارس بیشتر ازدست‌دادن آب شیرین کن برای آب مصرفشان استفاده میکنن نه باروری ابرها
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 0
    چقدر ما مردم ککمون گزید بیشتر هم مصرف کردیم واقعا انگار این کشور برا ما آینده بچه هامون نیست .یا بلا نسبت مردم عزیز یک تعداد بیشعور اصراف کار بی حد داریم.
    • محمد IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      11 0
      دریغ از یک تبلیغ تلویزیونی برای مدیریت مصرف آب، فقط آگهی پفک نمکی،
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    23 0
    از اخر ما نفهمیدیم سال سختیهه یا خشکسالی تموم شد
  • ناشناس IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    5 0
    شما که همه چی رومیدونی واز کار خدا خبر دارین چرا ابرارو بارور نمیکنین مثل کشورهای خشک بیابونی ولی به اندازه نه مثل سال 98 دنیاروسیل ببره
    • ناشناس IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      1 0
      بارور کردن ابرها هم خیلی هزینه بره ه انقدری که میگن بهره‌وری نداره تنها راه مدیریت در صرفه جویی آب و پیوستن به جامعه جهانی برای مبادلات کشاورزی چه صادرات وچه واردات
  • A IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 2
    مردم در وضع توقف پیشرفت فرهنگی بسر می برند حالا پیدا کنید مسببش را
  • FR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 3
    بااین همه بارندگی در سالهای وامکان ذهیره اب ،وهمچنین بارورکردن ابرها وان همه هجمه سیلابی که در شهرهای شمالی ایران به وقوع پیوست مدیریت استفاده صحیح از هرزه ابها در کشورمان علی الخصوص در این سالهای خشکسالی از سوی مسئولان ضروری است
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    11 2
    حالا پایان خشکسالی یا سال سختیه نفهمیدیم
    • 09188146844 IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      3 0
      دقیقا
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
      3 2
      خودش نفهمید چی میگه
  • داود IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    8 0
    تا حرف از اب وبرق میشه همیشه مسئولین گریه کردند و مشکل رو انداختن گردن مردم چرا بی لیاقتی شمار رو مردم جواب بدن فقط پول گرفتن بلدید بارون میاد گریه میکنید نمیاد گریه میکنید چرا برای جلو گیری از مصرف بی رویه اب برای اپارتمانها کنتور مجزا نمیگزارند تا کسانی که بفکر نیستند اب را هدر ندهند
  • R IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    8 0
    بابا اگر بلد نیستید از کشورهای پیشرفته دراین زمینه کمک بگیریم چقدر غروردارید از قدیم گفتن پرسیدن عیب نیست ندانستن عیب است غرور ومنم منم را بذارید کنار مملکت را در همه زمینه ها بردید به۵۰ سال قبل اون دنیا باید جواب بدید اگر اون دنیایی وجود داشته باشه که بعید می‌دونم اگر داشت اینقدر بیخیال نبودید من الله التوفیق
  • احمد توکلی IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 0
    چراکشورکاریزها باوجودتکنولوژی مدرن امروزی حرف ازکم آبی بزند، کشوری که بین دودریادرشمال وجنوب واقع شده نمی شودفکری به حالش کرد بهفکرویلا سازی درشمال کشورند همین هم بایدحال وروزماباشد
  • ناشناس IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 0
    سال ۹۸ و۹۷ می گفتن سپاه ابرها را بارور کرده پس چرا الان بارور نمیکنه؟
  • سایه IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 0
    وقتی با چشم خودم دیدم در کشور دوبی کوه یخی ساخته شده برای خنک کردن هوا و تغییرات جویی هیچ بهانه ای رو واسه مسوولین کشورم قبول ندارم
  • ناشناس IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    آخه این چه مسخره بازیه.ایران از شمال وجنوب دریا دارد .اما چه کسی پول های مملکت را بخورد؟؟!!اگر درآمد کشور خرج شیرین کردن آب شود یه موقع مسولین دیگه نمیتونن تو خارج ملک و املاک بخرن.پدر من کشاورزه به خدا قسم داره به گریه میوفته.سنار از کشاورزی در میاورد که حالا آب چاهمان خشک شده .بیچاره ای از اصفهان
  • علی IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 0
    خدا به فریادمان برسد اگر در چهل سال فقط کمی از بوجه مملکت صرف اب و ابشرین کن و سازکار ابی شده بو الان مملکت اینقدر بیچاره نشده بود الانم اگر شروع بشود هزینه های غیر ضرور کم شود وبه اب اختصاص داده شود درست میشودیکی از غیر ضرور ها
  • سعید IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 1
    همیشه از مردم مایه می گذارند ، سوء مدیریت را درست کنید هنوز هماهنگی بین نمایندگان مجلس نیست باهم اختلاف دارند نماینده این استان با آن استان سد سازی های بسیار که عامل اصلی خشکسالی هستند و ...
  • محمدرضا IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 0
    مشکل مسولین ما نداشتن سند تحول و برنامه ریزی دراز مدته وگرنه تا الان باید تمام ایران دارای آب شرب و تسویه از خلیج فارس باشه
  • علی RO ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 3
    با کاهش جمعیت آب و هوا هم نرمال میشه
    • زهرا IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      1 0
      آره با کاهش جمعیت خیلی از مشکلات دیگه هم رفع خواهد شد اصلا این دنیا دیگه جای زندگی نیست دیگه ارزش جنگیدن نداره باید تولید مثل انسان ها رو به کل قطع کنند و همگی بمیریم بریم بهشت یا جهنم
  • علی IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 0
    سلام.واقعا از کشور امارات متحده عربی یاد نمیگیرید.در یک بیابان خشک و خالی با باروری ابرها توانسته حتی جنگل ایجاد کنه . چرا همه مسولین کشور فقط حرف میزنند چرا کارشناسی نمی‌کنند به کشورهای جهان برن برای کسب تجربه در خصوص ذخیره سازی آب و خیلی موارد علمی دیگر .نجات بدید کشور رو قبل از اینکه دیر بشه.
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    3 0
    حکمت و لطف خداوند بر پایه قوانین، در طبیعت جاری و ساری است. لذا لازم است با مدیریت علمی، چاره ای بیندیشید و منتظر اعجاز نمانید.
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 0
    شماها را آوردن فقط نامگذاری کنید!!!ن چاره و ن علمی ن راهی سختیش برا مامردمو عادی و عیش و نوش برا شما....چ کردید چندساله ک با ی بارون تو خوزستان سیل و فاضلاب بالا میاد و با دوروز آفتاب خشکسالی،،شما چ کردید!!!! چرا از بارندگیها نمی‌دونید استفاده کنید ن فقط در جنوب بلکه همه جای ایران،،،
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    موافقم
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    2 0
    پیش بینی سازمان هواشناسی زیاد دقیق نیست توکل به خدا والله یعلم کسی چه میداند شاید بهترین بارندگی را داشته باشیم امید به خدا و رحمن الرحمیش
    • IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 1
      چرا کشور ازدامداران حمایت نمیکنه درصورتی که قطب دامداری داره فلج میشه ومسئولین دارن از خارج گوشت صادر میکنن یا از کارخونه مرغداران حمایت میکنن
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 0
    فقط منتظر باران اند نکند یه تکونی به مغزشان بدند و یک فکر اساسی و برنامه طولانی مدت برای کم آبی مطرح کنند که هر یال شاهد انتظار نزولات الهی نباشند
  • علی IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    طرف در جنوب شرق تهران به بهانه گاوداری و کشاورزی اما فروش ساعتی چهارصد هزار به چهاردیواریها می فروشد و با برق تقریبا رایگان .....حداقل یکبار بررسی نشد یا کشت لوبیا در استان مرکزی که اب بسیار زیاد مصرف و چون قیمت بالاست کشت می شود و عده ای ثروتمند و گازوئیل مجانی و برق مجانی
  • محمد IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    خداشا هده بست ساله در روستای ما مینا آباد از روستا هایه شهرستان نمین آب شرب نداریم با بیست متری از نمین میاری برای دیگر شستشو هم هر روز نیم ساعت منبه آب را باز میکنند به بیشتر اطراف آب نمی رسد به طوری که مردم به حمام عمومی میروند هرچقدر احتراز کردیم به جایی نرسیدیم
  • محمدجواد IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 1
    چرا در آوردن آب دریا باشیرین کردن آن .به فلات مرکزی ایران تسربع نمیکنن مساله خشکسالی و تبدیل شدن کشور به بیابانی مثل عربستان بشدت جدی است . هزینه داره ؟؟خب داشته باشه . مهمترازین موضوع هم مگه الان وجود داره آب نباشه هیچی نیست همه چی نابود میشه روستاها .کشاورزی . صنعت و.. همه ازبین میره همین الان مهاجرت از شهرهای حاشیه بیابان به شمال کشور و..زیاد شده متاسفانه مسئولین موضوع رو خیلی جدی نمیگیرن ...
  • احمد IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    4 0
    1ـ تیتر خبر با متن خبر متفاوت است. 2ـ تا کی باید منتظر باران بمانیم؟ 3ـ کشورهای گرم و خشک همانند کویت، عربستان، قطر، بحرین و ... چه می کنند؟ 4ـ وقتی هم باراش زیاد است باز سازمان آب برای کم مصرف کردن التماس می کند!! 5ـ یکی از مهم ترین مشکلات در سازمان آب وجود مدیران بی کفایت است!
  • مصیب IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 0
    کم ابی باعث نابودی کشور مخصوصا کشاورزان میشود و دولت باید تمام سعیشو برای بارور کردن ابرها انجام بده تا اب به کشور جان دوباره بده
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 4
    همه اینها زیر سر استکبار جهان خوار برا دور کردم مردم از ولایت و نظام مقدس است ولی مردم بدون قطره ای آب هم پیرو ولایت فقیه هستند
    • بردیا IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      1 0
      خداشفات بده!یعنی بدون قطره ای آب 80میلیون آدم زنده میمونن که بخوان حرف ازنظام وسیاست بزنن؟!!الهی اینقدبارون بفرس تاسیل اینوببره
    • بینام IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      این همش تقصیر انگلیس هاس )(دایی جان ناپلئون )(
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      چی زدی عزیز؟!!
  • حامد IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 1
    چرافقط به محصولات کشاورزی وکشاورزان ایرادگرفته میشه؟، چرابه بی تدبیری گروهی ازمسئولین اشاره نمیکنید،به طورمثال چمن که درفضای سبزاستفاده میشه وسرطان آب ایران محسوب میشه روبراش هیچ فکری نمیکند روزانه چندمیلیون مترمکب دراستانهای مختلف صرف آبیاری این غده سرطانی میشه وهیچ مسئولی به این مسئله توجه نداره.
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      0 0
      این همه از بی ابی حرف مزنید من درکرمانشاه هستم دوست دارم بیایید وببینید که چطور لوله ها شکسته وابها از زیر هدر میروند به خدا همین الان ادرس۳۰ نقطه رادارم وبارها هم اطلاع دادهایم تو را به خدا رسیدگی کنید
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    چطور معاوم سال ابی اینده خشکسالی بدتر نباشه؟
  • محمدرضا IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    پس بگو همه چی واردکنیم کشاورزاهم برن شهرکارگری راست میگین مدیریت کنین یکپارچه زمینهای کشاورزی بردارین آبیاری تحت فشارکنین مشکل امنیت غذایی وکشاورزحل بشه
  • US ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    صرفه جویی درهمه بخشها کاهش کشت محصولات اب بر یادلوری مکرربه همه که اب نییییییییست
  • ایرانی IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    1 0
    همیشه مسولین توپ رادرزمین مردم می اندازند.درحالی که نابخردی وبی سوادی ومهم نبودن طبیعت اکوسیستم واینده نگری ومجوزهای بیشمارحفرچاها همه دست به دست هم دادندتا کشوروبی ابی را به بحران تبدیل شود.
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 2
    امارات، یک جزیره رو ،باکشورایران با این وسعت مقایسه میکنید
    • محسن IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 1
      خوبه فهمیدیم که امارات جزیره هستش
  • کیوان IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    ما ملت فقط حرف زور خوب می فهمیم.تنها راه بهینه کردن مصرف آب افزایش قیمت تصاعدی برای پرمصرف هاست
  • محمد IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    اصلا این بنده خدا ازبرج سازی فارغ میشه که بدونه سال خشک بوده یاتر حتما کسی بهش رسانده باعملکرد ایشان ونفر بعدش سال آینده بدتری خواهیم داشت
  • اسفندیار IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    درود برادران اگر پول بیت المال را بجای اینکه برای تجهیز حزب الله و اعراب دیگر هزینه کنند برای درست کردن ابشیرین کن در کشور میساختند دیگر مشکل کم ابی نداشتیم.چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است
    • شاید دلسوزی IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 1
      برادر هم وطن اگر بخواهند میشود نمیخواهند اول بیسوادی دوم بهت و جنون به خاطر وجود بی سوادی یهویی دارای ملک مکنت و جاه مقامی شدند وسوم نمیخواهند چرا چون نمیفهمند که چه کنند و اینه که انگار نمکی ها حکومت به دست گرفتن و از سویی اکثرا زاده عرب نواده انند و قصد نابودی ایران را دارند مگر خلخالی نمیخواست تخت جمشید را با خاک یکسان کند و چهل و سه سال نکردن حالا که اصلا و حاشا و کلا... ؟!
  • علیرضا IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    دوستان عزیز برای کم ابی و خشک سالی ایران باید یک کار گروه تحصیل کرده تشکیل داد اگر نداریم کارشناس از خارج کشور بیاریم ما نباید مقطعی فکر کنیم امسالم رد شد سالهای بعد چی باید فکر اساسی برای همیشه کرد ابیاری قطره ای مهار سیلاب و کارهای دیگه که کارشناسان بهتر میدونن از این به بعد جنگ اب بین کشورها و شهرها خواهد بود نباید دقیقه نود به فکر بیفتیم میشه با کار کارشناسی ایران رو پراب کنیم میشه الگو برداری از کشورهای دیگه کرد
  • ضرغام ماندگار IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    بی برنامگی دولتها، وتوجه بیش ازپیش به اموری که اولویت کشور نیست مهمترین عامل درزمینه آب است وبط
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      کاملا موافقم
  • Unknown IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    درود به همه. به عنوان یک تحصیل کرده که به جای کار تخصصی در بخش کشاورزی فعالیت میکنم میگم، به جرات قسم میخورم در ایران امروز هیچ دلسوزی برای این آب و خاک وجود ندارد! دلخوش به این چرت بافی ها نیستم اقیلم ایران همیشه همینطور بوده، چطور در باستان پدران ما موفق شدند مدیریت آب ها رو به سرانجام برسانند اما الان نه؟! پاسخش یک کلمه است و اون هم دروغ و زیاده خواهی از طبیعت و اقیلم ایران و نبود متخصص درست و حسابی در این بخشه، کسانی که علمی و با دانش باشن نه تحصیلکرده ها با مدارک اهدایی ! اوضاع آبی ایران بدتر و بدتر خواهد شد مطمئنا این طور است... گفتار درمانی فایده‌ای ندارد. راه حل ها زیادند اما چون دلسوزی نیست پس سخن کوتاه باید والسلام.
  • شهروند TR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    مشکل اصلی خود وزارت نیرو و مسئولین اب هستند . با هزاران چاه غیر مجاز و مجاز که به نا ثواب زده میشه و تمام دشتهای حاصلخیز ما را خشک کرده . و وزارت نیرو خودش از همه بیشتر تقصیر دارد
  • M IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    اگر راست میگویید جلوی کارخانه هایی که در کویرتو همین بحران اب باز هم مثل درخت رسد میکنند را بگیرید و اب و برق رایگان در اختیارشان نگذارید واقعا فکر نمیکنم ادم بیکار تو یزد باشه چرا جایی در کویربا بی ابی باید سومین شهر صنعتی ایران باشد
  • IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    بارور کردن ابرها یک دروغ و رویایی بیش نبود و احمدی نژاد هم انرا دنبال کرد ولی نشد تغییر اقلیم داره بوجود میاد و جهان باید با کم ابی و کم بارانی و زندگی.در بیابان سازگار بشود اگر با تغییر اقلیم کنار بیاییم که زندگی ادامه دارد وگرنه منقرض میشویم یا باید بشر از کره ی زمین کوچ کند
  • Mohammed IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    علت شوری اب کوه نمک پست صد هست
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    کلزا و چغندرقندازمنابع اصلی تامین خوراک دام واحشام کشاورزانند، ولی برنج که بومی جنوب نیست نبایداجازه کشت داده شود، همینطور نیشکر، که شکرواررداتی تامین کمبودآن را مینماید.
  • عبدالله IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    من خوانندگان محترم به مطالعه سلسله مقالات چاپ شده در روزنامه اطلاعات درسال ۸۸یا۸۹ که در مورد صنعت سدسازی چاپ شده دعوت می کنم. سدها، دشمن محیط زیست و برهم زننده چرخش طبیعی اکوسیستم می شود،کشورهای غربی به این مسئله پی بردن وکشوری همانند آمریکا از سال ۱۹۸۲میلادی تاکنون بیش از۶۰۰ سد را خراب کرده ،اما متاسفانه در کشور ما برخلاف علم و دنیا و بلکه در جهت مخالف باطبیعت داریم حرکت می کنیم، و این خلاف جهت موجب واکنش وخشم طبیعت و ظهور پدیدههائی مثل خشکسالی ،گردوخاک ،سیل وغیره می شود. امیدواریم که مسئولان کشور به علم و طبیعت فطری وعقلانی خداوند برگردند
  • محمد رضا موسوی IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    وقتی با بی توجهی مسوولین در مورد گزارش‌های مردمی مواجه می‌شویم چکار باید کرد وقتی بغل خانه ما ساخت وساز می‌کنند وچاه عمیق درمنزل ایجاد می‌کنند ومن به اداره آب گزارش میکنم وتوجه نمی‌کنند وقتی حضورپیش رییس اداره رفتم وگزارش کردم توجه نکردم وقتی به 110زنگ زدم وکاری نکردند
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    همین باران کم هم میاد بیشتر مواقع سيل میشه و یا روستاها رو میبره یا خانه‌ های شهر ها رو .ای کاش مسؤلین ی فکری برای استفاده بهینه از این نعمت اللهی می‌کردن تا اینکه اینقدر دچار بحران کم آبی نشیم
  • رسول IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    پناه بر خدا هرچی خواسته خداونده همون میشه
  • اعظم اسماعیلی IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    پارک های دماوند راهرروز به حدی آبیاری میکنندکه ازبیادهرو پارک سرازیری میشود و هیچ ارگانی جوابگو نیست مخصوصا شهرداری دماوند . پارکهای گیلاوندکه بیش ازحد.حتما رسیدگی کنید
  • علی بخشی IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    شعار هر مسلمان مرگ بر امریکا شعار کشور ما مرگ بر اسراعیل اقا بیخودی بحث نکنید تقصیر این امریکا و اسراعیله اب و امریکا با زیر دریایی میاد میکشه خدا لعنتشون کنه نامردا بلند شعار کشور ما مرگ بر امریکا
  • جواهری IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    بهترین کار هزینه کردن مقداری ازفروش نفت برای تصفیه آب دریای عمان و انتقال آن به مراکز مصرف داخل ایران که مثل کشورهای عربی خلیج فارس به منبع آب خوبی دسترسی پیداکنید یعنی همان پولی که بعنوان مسائل دفاعی ایران خارج مرزها هزینه میکنیم را خرج کشاورزی ایران کنیم مملکت رادردفاع موفق گردانیدیم
  • ناشناس IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    جلوگیری ازساخت وسازهای بی رویه درشهرها جلوگیری از نابودی جنگلها جلوگیری ازسدسازی های بی رویه وکشاورزی به روشهای نوین واستفاده ازبنزین های استاندارد وتعطیل کردن استخراج بعضی از معادن وخیلی کارهای دیگه که اگر همین چندتا کاررو درنظر بگیرند شاهد سالهای پرباران خواهیم بود ولی افسوس که نمیخواهند که اینچنین شود دشمنان داخلی ایران
  • احسان US ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    ببینید من راهکاری که میگم اجرایی کحید اگه مشکل کم ابی ایران حل نشد.تنها کشوری که بیشترین زمین های کشاورزی وباغچه وبه تبع اون بیشترین استخرهای کشاورزی رو داره ایرانه .چون هرکی باغچه داره یه استخر توش میزنه و اون استخر رو حداقل چندروز یه دفعه پراب میکنه و خالی میکنه این وسعت توی کل کشور رو حساب کنید چقد میشه اگه این موضوع حل نشه مجبوریم دراینده ای نزدسک نفت رو با اب معاوضه کنیم !!
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    دستگاه های تولید پارازیت راجمع کنید ابرها خودشان بلدن چکار کنم به شرطی که آنقدر در کار خدا فوضولی نکنید چطور همه همسایه های ما باران دارن فقط ما خشکسالی داریم یه کم دست از کنترل مردم بد بخت بردارید
  • US ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    2 0
    ظلم نکنید تا اینطوری نشه! من حدس می زنم که آه چه مظلومی این بلا رو نازل کرده! اگر مسول فهمیده و عاقلی پیدا بشه و پیگیری کنه قطعا این شرایط عوض میشه
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    جانمایی کارخانه های فولاد که مصرف آب زیادی دارند باید درسواحل جنوب قرارگیرند تا مصرف آبشان از دریا صورت گیرد
  • سعید IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    3 1
    تموم دختهاراقطع کردید همه جارانابودکردیدمنتظربارون هم هستید خیلی پرروتشریف دارید
    • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      همه مردم رفتن دیگه چی میگین آخر خشک سالی تموم شد یا نه معلوم نیست چی میگه9698
  • فریدون امیری IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    سلام بنظر حقیر معاون محترم وزیر نباید از همین اول کار درمورد آینده که هنوز نیامده آماروارقام ناامیدانه بدهد !!!
  • نظرپور قندعلی IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    انشالله
  • k IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    با این وضع کشور نابود میشود
  • ساسان IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    به این خدا گفته بارون میاد خشکسالی تموم میشه
  • وطن IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    لطفاً اطلاعات غلط به مردم ندید،،،از سمت شرکت های تولید نیشکری هیچ زهایی به رودخانه ها وارد نمیشه،،با این حرف ها ی غیر مستند کم کاری خودتون رو توجیح نکنید
  • DE ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    الگوی مصرف را پایین بیارید یعنی چی هر شب هر شب حمام؟ حمام هفته ای یه بار والله همون قدیم بهتر بود حمام عمومی
    • DE ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      و البته حمام نمره ؛ حمام عمومی و نمره
  • فرهاد IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    سلام خب کشورهای زیادی با خشکسالی روبرو هستن. مث کشورهای حوزه خلیج فارس. اونا چیکار کردن که هیچ خبری از نگرانی نیست. با الگو برداری از کشورهای موفق تو این زمینه میشه برای همیشه از دغدغه خشکسالی رها شد و کشور رو نجات داد. صد البته این نیاز داره به هزینه کردن ، که غیر از این باز روز از نو و روزی از نو نشه.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    خبری از ازمون استخدامی نیست؟!
  • مینا IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    خوب ابرها رو بارور کنید. از طرفی مثل کشورهای دیگه آبها رو از سطح زمین جمع کنید و اینکه مثل اسرائیل آبیاری قطره ایی برای کشتزارها استفاده کنید فقط یاد گرفتید به مردم بگید همه چیز داره تموم میشه مراعات کنید. تو رو خدا شما هم یه کم نگاه کنید ببینید کشورهای دیگه برای آرامش و آسایش مردمشون دارن چکار میکنن
  • احمد IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    سلام میگم اگه توجه داشته باشید هر شهر کشور درمدت پر بارشی باران ک رگباری هست گاهی به اندازه‌ کند رودخانه با یک رگبار باران میباره اما بذلیل نبود هیچ سدی ابها در بیابان پخش میشوند و نابود میشوند ک با یک سرمایه گذاری بلند مدت میشه از این ابهای شیرین باران با چندین سد برای هر شهر بمدت یکسال اب شیرین تامین کرد بدون هیچ مشکلی و ترسی از خشکسالی از طرفی الان کشورهای حوزه خلیج فارس و حتی بیابان های عربستان سرشار از آب شیرینی هستند ک با دستگاهای اب شیرین کن تغذيه میشن و یک دستگاه روزانه به اندازه یک رودخانه اب شیرین از دریای شور تحویل میده این مملکت باید اب دریها رو شیرین کنه وگرنه بااینهمه برداشت از ابهای زیر زمینی و فرو چاله هایی ک در دشت های شهرهای مختلف دیده میشه مثل اردستان و اصفهان و کرمان اینا فوق‌العاده وحشتناک خواهد بود ده سال اینده تمام شهرها رو فرو چاله ها تهدید میکنند
  • علی عباسزاده IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    بایستی مثل کشورااز دیگر درزمان کم آبی وخشکساری،ابرهاروبارورکنیم یعنی ما ازکشورامارات عقبتریم
  • پ IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    کارواش ها تو کشورمون روزی چندتاماشین راباآب شیرین میشورنداونوقت شما دست روی کشاورزی گذاشته اید
  • حسین IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    مثل بخشش وام کشاورزان که برای خشکسالی در نظر گرفتند و فقط حرف کو عمل بانکهای عامل بقدری فشار میارند به کشاورزان که وام ها را باید پرداخت کنید ،امسال کشاورزان ندارند باید زمین ها را بفروشند و وامها شون را پرداخت کنند
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    جدیدا کشور امارات عامل خشکسالی در ایران شده این کشور در سالهای گذشته چند بار از طریق بارور کردن ابرها باران مصنوعی انجام داده و طبیعی هست که ابرهای تشکیل شده بالا سر دریا بیشتر به اون طرف هدایت میشن
  • لنگ سوز اعظم IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    از وقتی آب چهارمحال و بختیاری و کارون و اصفهان را با لوله کشی بردند یزد و کرمان ایران را نابود کردن فکر کردید آب اصفهان را ازش بدزدید فقط اصفهان را نابود میکنید نه شما ایران را نابود کردید اصفهان یک شهر مرکزی در ایرانه وقتی آبی در زاینده‌رود نباشه چه طور انتظار دارید ابرهای بارور تولید بشن و به طور طبیعی به دیگر شهرهای ایران بروند وبا بارش باران به طور طبیعی وخدادادی آب به شهرهای دیگه برود شما با خشک کردن ارومیه وزاینده رود فقط به این دو شهر لطمه نزدید بلکه ایران را نابود کردید خوزستانی ها که به اشتباه ازباز شدن آب زاینده رود ناراحت بودید چرا الان از اینکه آب کارون را دارن به کشورهای عربی میبرند صداتون در نمیاد فقط برا هموطنانتون زورتون میاد من یه شیرازی ام ولی مطمئن باشید بانابود کردن اصفهان وارومیه وحتی دریاچه هامون در سیستان فقط این سه شهر نابود نمیشن بلکه کل ایران نابود میشه از وقتی زاینده رود روخشک کردن استان فارس هم بی آب شد چون آبی نیست که بخواد ابربشه وبه شهرما بیاد وبباره الان اگه توجه کنید اطراف دریاچه خزر تمام شهرها بارش خوب هرساله را دارن حتی در کشورهای همسایه چون آب هست وبچبا تولید ابر به صورت طبیعی آب به شهرهای اطراف می‌ره اما در مرکز کشور آبی نیست که بخواد ابربشه و به استان های اطراف اصفهان منتقل بشه و باعث بارش بشه
  • ایران نابود IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    میخواستن اصفهان را نابود کنند اما ایران را نابود کردن تا وقتی زاینده‌رود آب داشت ابرهای باران زا تولید میشد به صورت طبیعی وبه بقیه شهرهای ایران این ابرها به طور طبیعی آب انتقال میدادند اومدن اصفهان رانابود کنند و درکار خدا دخالت کردند و ایران را نابود کردن باخشک شدن فلات مرکزی ایران کل ایران را نابود کردن به زودی متوجه خواهید شد که چه بلایی سر ایران آوردید با خشک کردن زاینده‌رود
  • محمد حسین حسنعلی زاده IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    متاسفانه مدیران در خصوص آب بیش از دو دهه فقط و فقط حرف میزنند از عمل خبری نیست، بیشترین هدر رفت آب در شهرها مربوط به عدم صرفه‌جویی است که نیاز به فرهنگ سازی می‌باشد، مخصوصا برخورد با افراد بی توجه و بی مسیولیت که ماشین شویی در خانه و کوچه با آب شرب براشون عادی و به تذکر کسی اهمیت نمی‌دهند و میگن: پولشو میدم ، لذا وزارت نیرو نیاز است در ایران نیروهایی را در خود با عنوان «پلیس آب »به کار بگمارد و با همکاری مردم افراد بی مسیولیت را که باعث هدر رفتن آب شرب در شهرها می شوند جریمه و محاکمه نمایند
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      اینهایی که شما میفرمایی هست ولی درصد کمی را شامل میشه عمده ترین دلیل تخریب محیط زیست ایران و به طبع آن خشکسالی ایران دستکاری نابلدان در طبیعت هست مثل سدها و برداشتهای آبهای زیرزمینی و اخداث راهها که از داخل مناطق بکر طبیعی میگذرد است همین آخری باعث چند تکه شدن طبیعت میشه و خود همینم غیر مستقیم رو محیط زیست اثر منفی میزاره
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      آب شرب بیست درصد مصرف هستش ، بیشتر در بخش کشاورزی مثلا پسته کاری که هیچ سودی هم برای مردم عادی نداره فقط جیب دلالان پرمیشه از پولش اما بی آبی هاش برا مردم هستش ، یا در بخش صنعت فولاد و غیره که متاسفانه مسئولین خودشان سهم دارند ...
  • شاهین RU ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    سال خشک سالی نیم قرن گذشت سال کم گاز نیمقرن اراه میرسد. این پیام متفکرین این دوره است
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    انشالله پایان خشکسالی ...
  • حسین IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    حق ما ملت اسراف کار هست وقتی که قدر آب رو نمی‌دونیم. البته بی عرضه کی مسئولین هست یکیش اینکه آب رو با این هزینه شرب می کنن و فقط شاید 1درصدش رو بخوریم بقیه میره‌برای شستن . توالت و ....
  • GB ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    از اینکه در مصرف آب شرب واقعا جفا میشه و فرهنگ مصرف نداریم صد در صد درسته ..آب شرب نباید باهاش حیاط شست ..الان ب گفته یکی از مسولین آبفا تهران ..۴۰۰ هزار مشترک پر مصرف در تهران هس ..ایران ما در مناطق خشک قراز گرفته ...ولی اون کشاورزی ک دار و ندارش یه قطعه زمین هس و در آمدش از همین کشاورزیه ..چطوری میتونه ک کشاورزی رو تعطیل بکنه ..بجاش یه وام کم بهره بهش بدین یا یه شغل مناسب تا کشاوزی نکنه ..دولت کویت ب صیادانش گفت باید تا ۵ سال صید نشه و ممنوع کرد در عوض پول بسیاری بهشون داد ...همه چیز باید منطقی باشه .و اصولی
  • مسعود IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    سلام،فکر کنم درمناطقی که امکان ساخت سد نیست،یک راه موثر باشه،که روی زمینهای مسطح در مسیر جریان روان آبها کانالهای بزرگ و عمیق همراه با عایق بندی لازم ساخته بشه تا برای کشاورزی و سایر مصارف دیگه استفاده بشه ،اگه این طرح شدنی باشه مشکلات کم آبی کشور بطور کامل برطرف میشه
  • حسین IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    مردم توانی ندارن که بتونن ولی بزرگانی که پشت میز نشستن و برای یک فلکه کوچک هفته یک تریلی آب برای چمن های تو فلکه فاکتور میکنن به اونها بگین چون در یک شهر خشک مثل زاهدان نیاز کشت گیاهان و چمن نیست که این همه آب مصرف بشه همون رو میتونن درخت های سایه دار مثل سرو یا توت بکارن که هم با سایه هوا خنک تر میشه هم شادابی میاره هم سال 4بار بیشتر نیاز آبیاری نداره
  • مرتضی IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    این حق ابه های کشاورزی رو دولت بگیره وبه همه کشاورزا بصورت مساوی وبا کنتور تحویل بده.یکی ۱هکتار زمین داره ۵ ساعت حق ابه .یکی کنارش همون یه هکتارو داره بدونه حق ابه.یارو ابو قرق ابی میریزه تو زمینش ۷۰ درصدشو هدر میده این یکی با ۱ ساعت اب اجاره ای و با ابیاری قطره ای بهترین محصول بدست میاره.این مسخره بازی چیه ابهای زیر زمینی واسه همیه مردمه .همه باید بطور مساوی ازش بهره ببرن نه اینکه یکسری چون از قدیم تو اون چاه سهم دارن ابو حق خودشون بدونن.اگر این برنامرو دولت درست کنه هم کشاورزی کم اب نمیشه هم مصرف اب بهینه میشه.باید بریم به سمت کشاورزی نوین.یکسری مناطق کشور کم ابه بره به سمت دامپروری اونجاهایی که پر ابه بره بسمت کشاورزی تا اب و زمین بصورت بهینه استفاده بشه
  • ناشناس IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    تورابخدا بیاین تااوضاع محیط زیست بدترنشده وابهای زیرزمینی کمترنشده اقلا ازیک متخصص مربوط به باروری وتولید ابر وباران مصنوعی کمک بگیرید چه ازداخل یاخارج ازایران نشستید ونابودی منابع ابی رو نگاه میکنید تاکی دوام بیاره دست بکار شیوه جدید کشورهای دوست وپیشرفته بشین کمک کنید به محیط زیست ایران
  • سرفراز IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    بنظر من مهمترین چالش بشر در این برهه تکنولوژی ارزان برای تامین آب هست . تکنولوژی ارزان و سریع برای شیرین کردن آب دریاها و بارور کردن ابرها در جهت شرب و کشاورزی...ولی این اتفاق مهم خواهد افتاد امیدوارم این اتفاق مهم در همین نسل حاضر اتفاق بیفتد ...
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    غیراز لطف خدا باید به عقلمان هم رجوع کنیم و راه های تولید آب را عمل کنیم
    • مصطفی زارعی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
      0 0
      ایران و مسئولانش فقط بفکر دزدی هستند،واالسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس