جانسون به ماکرون قول احیای همکاری های دوجانبه را داد

نخست وزیر انگلیس در تماس تلفنی با رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد که همکاری دو کشور در مسائل مختلف از جمله در منطقه ایندوپاسیفیک ادامه خواهد یافت.

به گزارش مشرق، به نقل از آسوشیتدپرس، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در تلاش برای کاهش تنش ها با فرانسه بر سر اختلافات ژئوپلیتیک مرتبط با قرارداد ساخت زیر دریایی ها برای استرالیا، در تماس تلفنی روز جمعه با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه قول داد که دو کشور در سراسر جهان با یکدیگر همکاری نزدیک خواهند داشت.

دفتر ماکرون اعلام کرد که جانسون خواستار تماس تلفنی روز جمعه بوده و همچنین «قصد خود را برای احیای همکاری بین فرانسه و انگلیس» به ویژه در منطقه ایندوپاسیفیک، در مورد مسائل آب و هوایی و مبارزه با تروریسم اعلام کرده است.

مطابق بیانیه مختصر فرانسه، ماکرون نیز به جانسون گفته است که «منتظر پیشنهادات او است».

دفتر بوریس جانسون نیز در این رابطه گفت که دو رهبر «اهمیت روابط انگلیس و فرانسه را مجدداً تأیید و توافق کردند که همکاری نزدیک خود را در سراسر جهان بر اساس دستور کار مشترک ما، از طریق ناتو و همچنین به طور دوجانبه ادامه دهند».

لازم به توضیح است که استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندو-پاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به «آکوس» AUKUS شد.

مطابق این توافق نامه تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

اقدام کانبرا دولت فرانسه را بسیار خشمگین کرد به طوری که پاریس از این حرکت به عنوان خنجر خوردن از پشت یاد کرد و در همین راستا سفرایش را از استرالیا و آمریکا فراخواند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 0
    خدا وکیلی اگه ماکرون باور کنه یعنی دیگه خیلی شوته .... ده ها میلیارد دلار ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس