لبنان با کمک حزب الله در جنگ اقتصادی پیروز خواهد شد

وزیر سابق لبنانی با بیان اینکه کشورش با کمک حزب‌الله در جنگ اقتصادی پیروز خواهد شد، گفت: مواضع کشورهای عربی در قبال لبنان ظالمانه است و این کشورها تمام اصول و قواعد روابط را نقض کرده اند.

به گزارش مشرق، کاروان حامل تانکرهای سوخت ارسالی توسط جمهوری اسلامی ایران طی روزهای اخیر یکی پس از دیگری وارد خاک لبنان شدند. ورود تانکرهای سوخت به خاک لبنان با استقبال گسترده مردم این کشور مواجه شده است. لبنانی‌ها با حضور در مسیر عبور تانکرهای سوخت ضمن سر دادن شعارهایی علیه ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی، از جمهوری اسلامی ایران و سید حسن نصرالله قدردانی و تشکر کردند.

لبنان طی دو سال گذشته به دلیل محاصره اقتصادی از سوی آمریکا تحت فشارهای مالی شدید قرار داشت، هدف ایالات متحده آمریکا از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه لبنان، وادار کردن دولت این کشور به ایستادن در برابر حزب الله بود.

مواضع کشورهای عربی در قبال لبنان ظالمانه است و این کشورها حتی تمامی اصول و قواعد روابط را نقض کرده‌اند ارسال کاروان حامل تانکرهای سوخت به لبنان تمامی محاسبات و معادلات آمریکایی‌ها را برهم زد. علیرغم فشارهای اقتصادی علیه لبنانی‌ها به ویژه در طول دو سال گذشته آنها نه تنها در برابر حزب الله نایستادند، بلکه امروز به دلیل واردات سوخت از ایران، از این گروه مقاومتی تشکر و قدردانی می‌کنند. تحریم‌های اعمالی علیه لبنان نه تنها حزب الله را تضعیف نکرد بلکه به فرصتی برای افزایش محبوبیت بیش از پیش آن در سراسر لبنان تبدیل شد.

از سوی دیگر، ورود کاروان حامل سوخت ایران به لبنان یک بار دیگر موجب تثبیت معادله بازدارندگی مقاومت در برابر آمریکا و رژیم صهیونیستی شد. علت این مسأله هم آن است که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها علیرغم تهدیدات قبلی‌شان، جرأت و جسارت تعرض به کاروان سوخت در هیچیک از مراحل انتقال آن به لبنان را پیدا نکردند.

«طراد حماده» وزیر کار سابق لبنان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ارسال سوخت از ایران به لبنان اقدامی بود که باعث شکسته شدن محاصره لبنان و ناکام گذاشتن طرح ممانعت از تعامل تجاری لبنان با کشورهای دوست و برادر و توجه به بلوک شرق شد. این اقدام که توسط ایران و با ابتکار حزب الله لبنان صورت گرفت، انحصار روابط تجاری لبنان با غرب را از بین برد و همچنین جنگ اقتصادی تحمیلی غرب علیه بیروت را ناکام گذاشت.

وی با بیان این مطلب افزود: برای مقابله با جنگ اقتصادی تحمیلی به لبنان و ضرورت توجه به بلوک شرق، جمهوری اسلامی ایران نخست کشوری بود که دست یاری خود را به روی لبنان و حمایت از این کشور گشود. این اقدام به درخواست حزب الله صورت گرفت و محموله‌های سوخت یکی پس از دیگری راهی لبنان شد. با این اقدام، سوخت مورد نیاز بیمارستانها و مؤسسات و نهادهای مختلف از جمله مراکز آموزشی و کارخانجات تولید نیازهای اساسی و ضروری مردم تأمین شد.

طراد حماده در خصوص اهتمام حزب الله به مسائل داخلی و حل چالش‌های فرا روی لبنان در کنار دفاع از ملت در برابر دشمنان خارجی گفت: حزب الله طی دو سال اخیر توجه خود را به امور داخلی لبنان به ویژه در حوزه اقتصادی افزایش داده است و در کنار مقاومت مسلحانه به مبارزه در عرصه جنگ اقتصادی روی آورده است، همانطور که نیروهای حزب الله همواره در زمینه دفاعی و میدانی موفق بوده‌اند اکنون در جنگ اقتصادی نیز پیروز خواهند شد و دشمن را شکست خواهند داد.

وزیر سابق لبنانی در ادامه با اشاره به کمک‌های برادرانه ایران به لبنان گفت: جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد که دوست روزهای سخت است و این موضوع از زبان سفیر تهران در بیروت و دیگر مقامات بلندپایه ایران مطرح شده است که تهران آمادگی کامل دارد به لبنان در مقابله با محاصره و جنگ اقتصادی کمک کند.

جمهوری اسلامی ایران ثابت کرد که دوست روزهای سخت است و این موضوع از زبان سفیر تهران در بیروت و دیگر مقامات بلندپایه ایران مطرح شده است که تهران آمادگی کامل دارد به لبنان در مقابله با محاصره و جنگ اقتصادی کمک کند وی در خصوص تشکیل دولت لبنان که اخیراً انجام شد اظهار داشت: حزب الله به تشکیل دولت کمک کرد، موضوعی که به طور جدی و پس از تماس‌های تلفنی سید ابراهیم رئیسی و امانوئل ماکرون رؤسای جمهور ایران و فرانسه با مقامات لبنانی صورت گرفت. دولت جدید توانست از سوی پارلمان رأی اعتماد بگیرد. این دولت، سعی دارد یک دولت نجات واقعی باشد و ما نسبت به این مسئله امیدوار هستیم.

طراد حماده درباره بی توجهی کشورهای عربی به شرایط سخت لبنان طی دو سال گذشته نیز گفت: متأسفانه کشورهای عربی در ۲ سال گذشته با وجود آنکه شاهد تحریم اقتصادی لبنان، انفجار بندر بیروت و درگیری این کشور با شرایط کرونایی بودند، کاری انجام ندادند، نه تنها کمکی از سوی این کشورها صورت نگرفت بلکه کشورهایی همچون عربستان سعودی، گروه‌های سیاسی لبنان را تحت فشارهای بسیار قرار دادند و در این زمینه از ابزارهایی همچون رسانه‌های معروف استفاده کردند. همه اینها در شرایطی است که کمک‌های ایران و حمایت‌های آن از لبنان بدون هر گونه قید و شرطی صورت گرفت.

وزیر سابق لبنانی افزود: مواضع کشورهای عربی در قبال لبنان ظالمانه است و این کشورها حتی تمامی اصول و قواعد روابط را نقض کرده‌اند زیرا لبنان یکی از کشورهای عضو اتحادیه عرب است و روابط میان اعضای این اتحادیه دارای اصول و قواعدی است و طبیعتاً وقتی یکی از اعضای آن در معرض تجاوز، تحریم و محاصره است بقیه اعضا نباید نسبت به آن بی تفاوت باشند. با این حال پس از کمک ایران به لبنان، تأثیر منفی مواضع اخیر کشورهای عربی در قبال لبنان در حال کاهش است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 0
    عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس