موافقت مجلس نمایندگان آمریکا با لایحه اصلاحات انتخاباتی

قانونگذاران آمریکایی چندین طرح ضد ایرانی برای تصویب در قالب لایحه بودجه دفاعی آمریکا تهیه و ارائه کردند.

به گزارش مشرق، قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا چندین طرح‌ ضد ایرانی را برای اضافه شدن به عنوان متمم به متن لایحه بودجه دفاعی آمریکا پیشنهاد کردند که این طرح‌ها بامداد جمعه (به وقت تهران) در این مجلس به تصویب درآمدند.

پایگاه خبری «واشنگتن‌فری‌بیکن» که از رسانه‌های نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکایی است نوشته نمایندگان جمهوری‌خواه در این مجلس، قصد دارند از «قانون اختیارات دفاع ملی» (لایحه بودجه دفاعی) برای مقابله با ایران استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا: به دنبال عدم بازگشت ایران به برجام هستیم

فری‌بیکن که مخالف هر گونه مذاکره با ایران و حامی براندازی نظام جمهوری اسلامی است مدعی شده این طرح‌ها همچنین قصد دارند به افشاگری درباره «امتیازهای اعطاشده به ایران» از سوی دولت «جو بایدن» در مذاکرات برجامی بپردازند.

ادعای این رسانه در حالی مطرح شده که دولت آمریکا به هیچ یک از تعهدات و وعده‌هایش برای بازگشت به برجام عمل نکرده و عملاً ادامه سیاست موسوم به فشار حداکثری علیه ایران را در دستور کار قرار داده است. 

گزارش فری‌بیکن حاکی است «کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان» به عنوان بزرگترین فراکسیون حزب جمهوری‌خواه درکنگره که از ماه‌ها پیش تحقیقات درباره دیپلماسی دولت بایدن با ایران را شروع کرده در تدوین این طرح‌های ضد ایرانی نقش داشته است.     

یکی از این طرح‌ها، وزارت خزانه‌داری آمریکا را ملزم می‌کند در صورت صدور معافیت تحریمی برای ایران، فوراً کنگره را از این موضوع مطلع کند. هدف از این طرح، جلوگیری از کنار گذاشتن کنگره از وضعیت مذاکرات دولت بایدن با ایران عنوان شده است.

در طرح دیگر، از دولت بایدن خواسته شده گزارشی با موضوع «عملیات‌های محرب ایران در خاک آمریکا» به کنگره ارائه دهد. فری‌بیکن مدعی  شده هدف از ارائه این طرح رسیدگی به افزایش فعالیت  ایران در خاک آمریکا است. 

طبق گزارش فری‌بیکن در سومین طرح از وزیر دفاع آمریکا خواسته شده کنگره را از «تهدیدهای کوتاه‌مدت و بلندمدت مربوط به شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در عراق» مطلع کند.

بیشتر بخوانید:

دانمارک: تحریم‌های علیه مردم ایران قابل قبول نیست

بخش دیگری از سند لایحه بودجه دفاعی به رابطه بین ایران و چین پرداخته است. دولت آمریکا ملزم شده به صورت منظم کنگره را از روند روابط نظامی مین ایران و چین مطلع کند.

با این حال، هنوز مشخص نیست کدام‌یک از این طرح‌ها تصویب شده و کدام‌یک رد شده‌اند. دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا بامداد جمعه بدون ارائه به جزئیات دقیق گفته‌اند که طرح‌هایشان علیه ایران به تصویب کنگره رسیده است.

«نیکول مالیوتکیس»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا بامداد جمعه در توییتر نوشت مجلس نمایندگان آمریکا الحاق متمم پیشنهادی او درباره ایران به لایحه بودجه دفاعی آمریکا را پذیرفته است. این قانونگذار آمریکایی مدعی شده طرح او خواستار «شفافیت کامل» دولت بایدن در هر گونه توافق با ایران ست.

کلاودیا تنی، دیگر عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا هم در توییترش نوشته سه طرح او که خواستار افزایش نظارت بر ایران هستند در قالب لایحه بودجه به تصویب رسیده است.

تصویب این طرح‌ها به معنی تبدیل شدن آنها به قانون نیست. این طرح‌ها تنها در صورتی به قانون تبدیل می‌شوند که در متن لایحه بودجه دیگر شاخه قانونگذاری کنگره آمریکا (یعنی مجلس سنا) نیز به تصویب رسیده و سپس به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسند. 

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 0
    بایستی بدون معطلی فاز دوم طرح راهبردی مجلس برای لغو تحریمها را افتتاح کنیم! این دولت ابله و پست فطرت آمریکا هیچ تحریمی را لغو نخواهد کرد
  • ناشناس IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
    0 0
    یک سوال : واقعا آمریکا پیش خودش چه تصوری کرده که تعیین تکلیف میکنه برای کشورها که با چه کشوری و در چه زمینه ای رابطه داشته باشند ؟ اون هم یک کشوری هستش مثل بقیه - خودش هر کاری خواست میکنه در هر زمینه ای - ولی اگر کشورهای دیگر بکنن تحریم میشن خودش بزرگترین مراکز تولید سلاح اتمی رو داره اونوقت به کشورهای دیگر دستور توقف تولید این سلاح رو میده برای اون خوبه برای دیگران بده واقعا میخوام بدونم آمریکا چه برداشتی و تصوری پیش خودش کرده تصورش از خودش چیه که وضع تعیین میکنه برای دیگران ؟ خیال کرده میتونه بر کل کره زمین حکمفرمایی کنه ؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس