امیرعبداللهیان: چارچوب‌های آماده اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از راه‌های گسترش روابط تجاری ایران و قرقیزستان است

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با روسلان قزاق‌بایف گفت: چارچوب‌های آماده اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از راه‌های گسترش روابط تجاری ایران و قرقیزستان است.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان و روسلان قزاق‌بایف وزیر خارجه قرقیزستان امروز در نشستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص روابط دوجانبه به ویژه همکاری‌های تجاری و اقتصادی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بیشتر بخوانید:

رایزنی امیرعبداللهیان و وزیر خارجه صربستان در نیویورک

در این دیدار، وزیر خارجه قرقیزستان با تبریک انتصاب امیرعبداللهیان، پیشنهاد برقراری پرواز مستقیم میان بیشکک و تهران را ارائه و برای استفاده از ظرفیت بندرعباس جهت همکاری‌های ترانزیتی ابراز تمایل کرد.

قزاق‌بایف روابط تجاری و حضور بخش خصوصی را بنیان همیشگی همکاری اقتصادی دوجانبه توصیف کرده و با ابراز تأسف از کاهش این روابط، خواهان افزایش این مراودات شد و برای تسهیل حضور بخش خصوصی ایران در قرقیزستان اعلام آمادگی کرد.

وزیر خارجه قرقیزستان با بیان اینکه شرایط داخلی این کشور بیش از هر زمان دیگری برای حضور فعالان بخش اقتصادی ایران مهیاست، خواهان آن شد که دو کشور مشترکا بر روی همکاری در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا کار کنند. وی همچنین گفت قرقیزستان آمادگی دارد تا در زمینه ساخت کریدور خط آهن میان دو کشور همکاری کند.

در ادامه این نشست، امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه سیاست خارجی دولت جدید جمهوری اسلامی ایران اولویت‌بخشی به همسایگان و مناطق مجاور است، از حمایت قرقیزستان از عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های تشکر و ابراز امیدواری کرد که این عضویت به رشد حجم تجارت میان دو کشور منجر شود.

وزیر خارجه کشورمان ضمن اعلام آمادگی جهت بهره‌گیری از ساز و کارهای جدید برای رشد روابط تجاری دو کشور، یادآور شد که گفتگوهایی جهت همکاری‌های ریلی میان دو کشور انجام و به یک یادداشت تفاهم منتهی شده است، که اکنون نزد مقامات قرقیزستان است و ایران آماده امضای این تفاهم است.

امیرعبداللهیان چارچوب‌های آماده اتحادیه اقتصادی اوراسیا را یکی از راه‌های گسترش روابط تجاری دو کشور توصیف کرد و گفت بخش خصوصی دو کشور به همکاری جدی علاقمند هستند، اما این موضوع نیاز به تقویت دارد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بخش خصوصی ایران آمادگی دارد تا در بیشکک مرکز تجاری راه‌اندازی کند، گفت علاوه بر بخش‌های تجاری، شرکت‌های پیشرو دانش‌بنیان ایران هم می‌توانند در این مرکز مستقر شوند.

امیرعبداللهیان همچنین برای ارائه دسترسی‌های ترانزیتی و تسهیل دسترسی به بنادر جهت صادرات و واردات اعلام آمادگی کرد و بر لزوم فعال شدن کمیسیون مشترک و کمیته‌های دوجانبه میان دو کشور تأکید کرد.

در این نشست طرفین در خصوص وضعیت افغانستان نیز تبادل نظر کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس