منشا بوی بد تهران آلودگی هوا تهران

هوای ‌پایتخت طی تابستان امسال ۲۲ روز در شرایط آلوده قرار داشت که ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون پنج روز هوای پایتخت را آلوده کردند و تهران در این فصل هیچ روزی در شرایط پاک قرار نگرفت.

به گزارش مشرق، کیفیت هوای تهران طی سه ماه تابستان امسال ۷۱ روز در شرایط قابل قبول و ۲۲ روز در شرایط آلوده قرار داشت که در این میان سهم هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ۲۱ روز و سهم هوای ناسالم برای همه افراد جامعه یک روز بود.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلاینده «ازن» ۱۷ روز و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون پنج روز آلاینده شاخص هوا و علت اصلی آلودگی هوای پایتخت طی تابستان امسال بودند. هرچند که غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون طی چهار روز دیگر از تابستان امسال نیز از حد مجاز فراتر رفت اما به دلیل آنکه طی آن چهار روز آلاینده ازن شاخص بالاتری نسبت به ذرات معلق داشت به عنوان آلاینده اصلی هوا اعلام شد.

تیرماه امسال با ثبت ۱۴ روز آلوده، آلوده‌ترین ماه طی تابستان امسال بود همچنین آلوده‌ترین روز طی تابستان سال جاری در ۱۸ تیرماه ثبت شد که آلاینده شاخص «ازن» با میانگین ۱۶۲ هوای پایتخت را برای همه افراد جامعه آلوده کرد. گفتنی است این تنها روز از تابستان امسال بود که کیفیت هوای پایتخت در محدوده ناسالم برای همه افراد جامعه ثبت شد.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طی تابستان تهرانی‌ها ۵۶ روز هوای قابل قبول، ۳۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه را تجربه کردند و در تمام این روزهای آلوده به استثنای دو روز، شاخص آلاینده هوا آلاینده ازن بود که ۳۵ روز از تابستان سال گذشته را برای گروه‌های حساس و همه افراد جامعه آلوده کرده بود.

تابستان سال ۹۸ نیز کیفیت هوای پایتخت ۷۵ روز در شرایط قابل قبول، ۱۷ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز در محدوده ناسالم برای همه افراد جامعه قرار داشت که علت اصلی آلودگی هوای تهران در تمام این ۱۸ روز افزایش غلظت «آلاینده ازن» بود.

ازن آلاینده ثانویه‌ای است که پیش‌سازهای آن VOC‌ها یا همان ترکیبات آلی فرار و ناکس هستند. این آلاینده‌ها با تابش شدید و مستقیم نور خورشید آلاینده ازن را تولید می‌کنند. خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش‌سازهای ازن هستند همچنین استفاده از سوخت‌های غیر استاندارد در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند در افزایش غلظت ازن نقش داشته باشد.

هرچند آلاینده ازن در فصل گرم سال و در پی تابش مستقیم نور خورشید تولید می‌شود اما در پی پیش‌بینی پاییز گرم و کم بارش در سال جاری، حسین شهیدزاده مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته است که این وضعیت آب و هوایی می‌تواند طی پاییز امسال تأثیر منفی بر کیفیت هوای پایتخت نسبت به سال‌های قبل بگذارد. به‌طوری که اگر دمای هوا طی پاییز مشابه دمای تیر و مرداد باشد، امکان دارد آلاینده ازن در مهرماه نیز تولید شود، اتفاقی که قبلاً نیفتاده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 0
    تقصیر خود مسئولین هست. انقدر مثل کیک صبحانه ماشین برای داخل تولید نکنید. در هییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییچ کشوری ایم میزان ماشین در خیابان در تردد نیست. اقا خودتون برین سرچ کنید. این کار شما عین خیانت هست. و بعد خودتون با مردم هی داد میزنید خر برفت و خر برفت. بله هوای پاک توسط ایران خوردو و سایپا و انبوه فروشی های این دو از بین رفته .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس