کد خبر 1275626
تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
سید ابراهیم رئیسی

آقای رئیسی طی کمتر از یک ماه توانسته، یک بحران خطرناک را حل و به یک آرزو جامه‌عمل بپوشاند.

به گزارش مشرق،   جعفر باوری در «روزنامه کیهان» نوشت:

آقای رئیسی طی کمتر از یک ماه توانسته، یک بحران خطرناک را حل و به یک آرزو جامه‌عمل بپوشاند: بحران واکسن و عضویت ایران در سازمان شانگهای. علاوه بر این دو، اقدامات خوب دیگری نیز در این مدت کوتاه انجام شده مثل مهار قیمت سیمان و آهن که در ساخت‌وساز مسکن از اهمیت بالایی برخوردارند و از آنجایی‌که حل بحران مسکن نیز بنا به دلایل متعددی که پیش از این در همین ستون درباره آن نوشته‌ایم، جزو اولویت‌هاست، می‌توان انتخاب آن را نیز هوشمندانه و کاملاًً درست نامید. با توجه به شرایطی که ایشان کشور را تحویل گرفته و رقبای بی‌اخلاقی که دست به هر اقدامی می‌زنند تا ایشان به نتیجه نرسند، می‌توان گفت طی همین مدت کوتاه آقای رئیسی عملکرد خوبی داشته و می‌شود امیدوار بود اگر تلاش‌هایشان را همین‌طور ادامه دهند، اوضاع بهتر از اینها هم خواهد شد. اما سؤالی که در این یادداشت به دنبال یافتن پاسخ آنیم این است که چرا آقای رئیسی می‌تواند اما آقای روحانی نتوانست؟
می‌توان پاسخ‌های گوناگونی به این سؤال داد. می‌توان مثل عوامل وضع موجود، پاسخ‌های کاملاًً سیاسی به این پرسش داد و مثلا گفت اصلا اتفاق خاصی نیفتاده یا اگر افتاده، نتیجه تلاش دولت‌های قبل بوده است. یا می‌توان پاسخی منطقی و عملی به این سؤال داد. ما تلاش می‌کنیم پاسخ‌هایمان منطقی و علمی ‌باشد. بخوانید:
۱- یکی از ویژگی‌های برجسته دولت آقای رئیسی که حتم داریم در موفقیت ایشان تأثیر زیادی داشته، بی‌توجهی به حاشیه‌سازها و شیطنت‌های عوامل وضع موجود است. اگر بنا باشد به همه حاشیه‌هایی که برای ایشان ساخته می‌شود واکنش نشان داد، زمانی برای کار کردن باقی نخواهد ماند. بهترین پاسخ به حاشیه‌سازها، کار کردن است. ‌تردید نداشته باشید از همان روز اول تشکیل دولت سیزدهم منتظرند دولت ۱۰۰ روزه شود تا، از ایشان کارنامه‌ای بخواهند که خود طی ۲۹۲۰ روز (۸ سال) نتوانستند حتی به آن نزدیک شوند. یکی از مشکلات بزرگ سیاسی در ایران این است که، انرژی زیادی از مدیران بابت پاسخ دادن به حاشیه‌های بی‌اساس خرج می‌شود. در این کشور جریان‌های سیاسی‌ای داریم که از فرصت هم، بحران می‌سازند! باور نمی‌کنید؟ حل بحران واکسن یا عضویت در سازمان شانگهای مگر فرصت نیستند؟ چند روز است در تلاشند، این فرصت‌ها را ناچیز جلوه داده یا به شکلی درباره آن موضع بگیرند که، نتیجه بشود، چیزی جز آنچه هست!؟ همه جای دنیا معمولا دعوایی اگر بین جریان‌های سیاسی به وقوع می‌پیوندد، بر سر شکست یا ناکامی‌ است. اینجا برخی از دل پیروزی و موفقیت، دعوا و حاشیه می‌سازند. بی‌اعتنایی به این حاشیه‌سازان و ادامه کار با همین روحیه و سرعت، قطعا یکی از دلایل موفقیت آقای رئیسی است. «موفقیت» نتیجه طبیعی «تلاش و زحمت» است. دولت سیزدهم لااقل تا امروز نشان داده، مرد کار و تلاش و عمل شبانه‌روزی است حتی روزهای جمعه. چنین روحیه‌ای، گم شده بزرگ دولت قبل
بود.
۲- باور قلبی به اینکه دنیا، فقط آن سه چهار کشور بدعهد کذاب نیستند، یکی دیگر از دلایل مهم موفقیت دولت سیزدهم است. به تحولاتی که این روزها بین آمریکا و متحدان نزدیکش رخ می‌دهد نگاه کنید! اینکه امروز افغانستان در چنگال طالبان است، بزرگ‌ترین دلیل بر این است که، آمریکا کشوری نیست که بتوان به آن نزدیک شد، چه رسد به اینکه بتوان به آن اعتماد کرد. یا توافقنامه امنیتی «آکواس» که به قول فرانسوی‌ها، خنجری بود که آمریکا از پشت به کمر متحدان خود زد، یکی دیگر از دلایلی است که نشان می‌دهد آقای رئیسی راه را درست و دولت قبل راه را اشتباه رفته است! وزیر خارجه فرانسه همین چند روز پیش گفت آمریکا کشوری دروغگو، دورو و فرصت‌طلب است که نمی‌توان به آن اعتماد کرد و آن یکی رسانه فرانسوی نیز در واکنش به این خیانت نوشت «بایدن همان ‌ترامپ است، بدون توییتر.» چرا راه دور برویم. وضعیتی که امروز در آنیم و آقای رئیسی چند هفته‌ای است تلاش‌ها برای برون‌رفت از آن را آغاز کرده، مگر نتیجه تلاش‌ها برای نزدیکی به غرب و حل مشکلات توسط غربی‌ها نیست؟ نتیجه اینکه کشوری مثل فرانسه بیاید و برای جوانان ایران شغل ایجاد کند!؟ باور اینکه در دنیا ۱۹۵ کشور وجود دارد و آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان فقط ۴ کشور هستند، از جمله دلایل موفقیت دولت آقای رئیسی است!
۳- کتاب «سقلمه» (که برخی آن را تلنگر هم ‌ترجمه کرده‌اند)، کتابی است راجع به اقتصاد رفتاری. «ریچارد تیلر» برنده نوبل اقتصادی و همکارش «کاس آرسانستین» در این کتاب می‌گویند، گاهی برخی معضلات و بحران‌های بعضا حتی بزرگ، راه‌حل‌های کوچکی دارند و برای حل آنها نیازی به «اجبار» یا «کارهای سنگین عمیق و پیچیده» نیست و با یک تلنگر کوچک اما حساب شده، می‌توان حلشان کرد. حساب شده به این معنا که این تلنگر چه زمانی، با چه زاویه و چه شدتی باید زده شود تا معضل حل شود. گاهی این تلنگر، که به کوچکی یک تماس تلفنی است می‌تواند معضلی به بزرگی کمبود شدید واکسن را در میانه تحریم‌های شدید علمی ‌و دارویی حل کند! نویسندگان این کتاب، کسی که این تلنگر را می‌زند «معمار انتخاب» Choice Architect نامیده‌اند.
آقای رئیسی تا اینجای کار نشان داده‌اند، معماران انتخاب خوبی بوده‌اند و قطعا این مسئله در موفقیت ایشان موثر بوده است.
۴- پاسخ‌های دیگری نیز می‌توان برای این پرسش یافت مثل، استفاده از ظرفیت‌های عظیم داخلی و منطقه‌ای بر زمین مانده، رفتن عوامل بحران‌ساز، ته کشیدن تحریم‌های غرب و کم‌اثر شدن آنها، خروج اقتصاد کشور از شرایط شرطی شده با برجام (که تمام تلاش غرب و غرب‌زده‌ها، شرطی کردن مجدداًً آن به برجام و مذاکره است). ما فکر می‌کنیم طی این چند هفته، آنچه باعث کسب آن چند موفقیت بزرگ شد، دلایلی است که برشمردیم و یکی از مسائلی که می‌تواند این روندِ مثبت را کُند یا حتی متوقف کند، اعتنا کردن به سرو صداهای عوامل این بحران‌هاست. آنها نمی‌خواهند رئیسی موفق شود و برای این نخواستن دو دلیل مهم دارند. یک: موفقیت آقای رئیسی یعنی شکست راه و روش آنها. دو: آقای رئیسی نماد انقلاب و روش مدیریت ایشان انقلابی است. پیروزی ایشان در انتخابات هم به معنای بازگشت کشور به ریل انقلاب است. مسئله‌ای که، فلسفه وجودی برخی از این جریان‌های سیاسی، جلوگیری از وقوع آن است! بنابر این آنها تمام تلاششان را خواهند کرد تا آب خنک از گلوی دولت سیزدهم پایین نیاید. قبلاًً گفته‌ایم و اینجا به‌دلیل اهمیت آن دوباره تکرار می‌کنیم: «عوامل وضع موجود»، بزرگ‌ترین چالش آقای رئیسی هستند، حتی بزرگ‌تر از «وضع موجود» و بهترین استراتژی حال حاضر برای مهار آنها، بی‌اعتنایی به آنها در کنار کار و تلاش شبانه‌روزی و صدالبته «معماری انتخاب» است، یعنی همان که تا امروز بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    12 1
    رو.... فقط مثل شاهان مشروطه دیکته های غلط می گوید و فاقد اخلاص و صداقت در گفتار و رفتار بود و ناتوان است از فهم اداره کشور
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      11 1
      روحانی این همه ادمو بخاطر بی واکسنی نابود کرد فقط بخاطر سیاسی بازی
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      4 0
      او یک رئیس جمهور دیکتاتور بود که متاسفانه مشاورینی مجیز گوی خود داشت این فرد به حدی تکبر و غرور داشت و دلبند مطلق به برجام و دلداده انگلیس و امریکا بود که حتی فاقد یه تیم دیپلماسی کار کشته وخبره بود متعاسفانه معاون اولی هم داشت که شدیدا دچار توهم ما راه انداختیم بود از ان بر جریانات اصلاح طلبی هم حقیقتا در هشت سال دولت روحانی که به شدت از ایشان و کبر و غرور بیجای ایشان دفاع تمام قد میکردند فقط در فکر گرفتن رانت پست های کلیدی بر ای ثروت اندوزی و مبارزه و تضعیف جریان رقیب بودند وحاضر نبودند حداقل مشاوره های کارشناسانه دلسوزان مردم را گوش بدهند اصلا جریان اصلاح طلبی بدنبال حل مشکلات مردمی نبودند و تمامیت سهم خواه بودند شما ببینید وزیری که دوسال باید در انتظار باشد تا بتواند یک و قت ملاقات از رئیس جمهور بگیرد چه گونه میتواند کار کند البته بجز وزاریی محدودی که با جناب رئیس جمهور دیکتاتور چای خور بودند انهم برای خدایگان برجام . در این بین حق و حقوق مردم پایمال است یعنی منافع خدایگان برجام ارجحیت بر منافع ملی و مردمی دارد
  • سیامک IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    11 2
    خداراشکر میکنیم که اقای رییسی الان با قالیباف و رئیس قوه قضائیه خوبی هم جوار شده
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    7 21
    ممکنه بفرمایید پیمان شانگهای چه تاثیری بر معیشت مردم داره
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      15 5
      اندکی صبر متوجه می شوید
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      11 3
      تو بازهم قرصاتو اشتباه خوردی - پیمانهای آسیایی بدون ایران هیچ معنی ندارد ایران یک کشور آسیائی است - یک مشت گدای و اباهه گر برای لمبوندن حقوق مردم با تکیه به تروریستهای غربی از مال ملت ایران می لمبونید سیرمونی هم ندارید - کشوررا در منطقه منفعل کرده اید در آن سوی دریاها دنبال فرصت برای خودتان و خیانت به ملت ایران هستید
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      5 2
      خیلی تاثیر داره خیلی!!!! بعدا میگن!!!!
    • علی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      7 0
      عزیز برادر! همینکه مخالفان دولت فعلی در بوق و کرنا می‌کنند که این پذیرش ایران در پیمان شانگهای حاصل زحمات آنان است!! بدانید که منافع زیادی برای کشور و ملت خواهد داشت
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      4 0
      صبور باش تا ببینی که دیگه آمریکا قدرت قبل رو نخواهد داشت و وضعمون اینطور نمی مونه
    • DE ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      3 0
      بهبود معیشت با مبادله پولی و مبادلات تجاری کالا با کالا کشورها باهم سروکار مستقیم داره وپیمان شانگهای این راه رو باز کرده تا مبادلات ایران با کشورهای همسایه فعال بشه.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    8 0
    خدا از آنها نگذره
  • سعید IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    9 1
    آقای رئیسی توانست در تمامی موضوعات اختیاراتی که در این اندک زمان از تحویل ریاست جمهوری داشت بسیار موفق عمل نماید از جمله اینکه دل مقام معظم رهبری را با سخنرانی در مجمع سازمان ملل شاد و خوشحال کند. ایشان بسیار شفاف درس عبرتی به تمامی زالو صفتان داخلی و خارجی داد و ا مید انقلاب دوباره در مسیر خط امام راحل قرار داد. تبریک به تمامی عزیزان زحمتکش ایران به تمامی خانواده های شهدا و جانبازان و ایثارگران 8 سال دفاع مقدس به خاطر همچنین رئیس جمهور شجاع و انقلابی و مردمی.
  • غ IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    10 1
    چون رییسی خواست ولی روحانی نخواست
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    7 0
    روحانی نمیخواست چون اصلا به کشورهای مستقل از آمریکا اعتقادی نداشت. تمام اداره کشور را در دو چیز خلاصه کرده بود. تعامل با آمریکا و اداره کشور با نظر کارشناسان غربگرا
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 1
    یعنی تو همین یکماه ما عضو شانگهای شدیم؟؟خودتون میدونین که چین داره واکسنهایی که دولتدروحانی سفارش داده به ایران صادر میکنه و اونم بخاطر اینه که مردمش واکسن زدن و‌اینا هم مازادشونه که دارن به جهانیان میدن..در درستی اقای رییسی شکی نیست اما شما که تو یکماه تونستین این کارهارو بکنین، چرا نمیتونین قیمت مواد غذایی رو بیارین پایین؟؟چرا نمی‌تونین سهامدارارو نجات بدین؟؟چرا قیمت خودرو داره روز بروز میره بالاتر؟؟چرا نتونستین مسکن رو نجات بدین؟؟ و هزاران چرای دیگر..احتمالا اونا دیگه تقصیر دولت قبل..
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 1
    ایران میلیاردها دلار از چین جان طلب داره. راست میگین طلبتونو از چین‌جانتون بگیرین، اونم نقد نه با واردات جنس دسته چندم چینی.
  • سیف IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    6 1
    احسنت، دمت گرم آقای ایمانی! جان کلام همین مختصر است که اشاره فرمودید ولاغیر...
  • حمید IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    9 1
    جسارتا یک مورد را از قلم انداخته‌اید جناب باوری! و آن "صداقت" در "گفتار و عمل" که حسن روحانی نداشت! البته نه اینکه اصلا نداشت! داشت ولی برای اجنبی‌ها نه برای خودی‌ها!!!
  • ... IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    8 1
    چون رئیسی می خواست که انجام شود و شد! اما روحانی نمیخواست که انجام شود و نشد!!؟ و خواست دشمنان اسلام هم نشدن بود...!!!!!!؟؟؟
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
      1 0
      این واکسنها کاراش قبلاً انجام گرفته بود و تا الان هم بیشتر می‌آید چون در زمان روحانی کاراش انجام شد رییسی اگر نتوانست کاری بکند این تورم وحشتناک را پایین می‌آورد که از کرونا هم مهمتره
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 0
    عراق بیش گوش ماس،سوریه بیخ گوش ماس ترکیه کل بازارشون قبضه کرده چون قیمت نهایی پایین تره و مراوده اقتصادی راحت تر ربطی هم به پیمان نداره
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 1
    يك نگاه به بازار خونين بورس بندازيد بعد بفرماييد رييسي تونست!
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    1 0
    روحانی نخواست
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    1 0
    در تمام افعال و حرفها و کارهاتون انصاف رو رعایت کنید و فقط به خدا و رضایتش فکر کنید،عمل رو خالص کنید همانا قاضی(خداوند در قیامت)باطن بین و بصیر است
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 1
    امان از تو مشرق
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    1 0
    روحانی نمی خواست یا دنبال ۱۰۰ بود ولی رئیسی میخواهد و منطق مذاکره رو میداند. روحانی و دولتش حال و حوصله بازی در زمین منطقه رو نداشت و دولت روحانی دنبال تابوت برجام نوحه خانی میکرد.و ...
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 1
    خدایی فکر میکنید عضویت تو پبمان شانگهای یک ماه درست شد؟
  • صبا IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    1 0
    سلام. روحیه انقلابی سنگ را هم خرد خواهد کرد.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 1
    اگر رئیسی اولسال۹۹ رئیس جمهور نشد باز می‌گفتید که رئیسی تونست ظرف یک ماه بحران کرونا را جمع کنه؟؟ اون موقع کدام کشور واکسن داشت که به ما بدهد، یه مقداری انصاف داشته باشیم، همین واکسنها هم زمان روحانی وارد شد
  • ملی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 0
    سلام. فکر‌می‌کنم نام‌نویسنده مقاله جعفر بلوری است.اما به اشتباه نوشته شده جعفر باوری.
  • SE ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    1 0
    روحانی و اصلاح طلبان همه امور کشور و سفره مردم را گروگان گرفتند تا زمین تسلط غرب را بر ایران فراهم کنند
  • ش. AE ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    1 0
    جواب سوال اینکه جناب ریسی حلال و حرام سرش میشه اما بقیه آقایون فکر جیب خودشون و آقا زاد ه ها هستن و بودن
  • ایران IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 0
    فعلا که آقای رئیسی اومده همه چی بازم گرون شده ولی بازم باید بهش وقت داد به نظر 1-2 سال آخری ریاست جمهوری آقای رئیسی اوضاع خیلی بهتر بشه به امید خدا
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۳
    0 0
    اقای روحانی ادم زیرکی است اهل عمل نبود زخم بستر هم گرفته بود کارها را سپرده بود به جاسوسهای انگلیسی .سودش توجیب دشمن رفت ننگش دامن روحانی وزیانش سهم مملکت شدلعنت خدا بر رفیق جرج سوروس ومرید شهید ابراهام لینکلن که بنای سیاست رقصیدن به ساز دشمن را جهت تنش زدایی وناراحت نکردن دشمن بنا نهاد ورحم اجارهای هم تا تهش رفت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس