جانسون خشم پاریس را بر سر فسخ قرارداد زیردریایی به سخره گرفت

نخست‌وزیر انگلیس پس از رایزنی با رئیس‌جمهور آمریکا، در اظهاراتی از فرانسه خواست خشم خود بر سر معاهده نظامی اخیر آمریکا و انگلیس با استرالیا را کنار بگذارد و به خود بیاید.

به گزارش مشرق، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس به فرانسه گفت زمان آن رسیده که بر خشم خود در خصوص توافق اخیر آمریکا، استرالیا و انگلیس که باعث از دست رفتن قرارداد پرسود زیردریایی پاریس با کانبرا شد، غلبه کند.

وی بعد از دیدار با «جو بایدن» گفت که موضوع فرانسه مطمئناً در گفت‌وگوی آن‌ها مطرح شد و افزود: من فقط فکر می‌کنم زمان آن رسیده که برخی از عزیزترین دوستان ما در سراسر جهان در این خصوص به خود مسلط شوند و از آن دست بکشند.

وی در ادامه مدعی شد: زیرا این اساساً یک گام بزرگ برای امنیت جهانی است. این سه متحد بسیار همفکر شانه به شانه یکدیگر ایستاده‌اند و شرکات جدیدی را را برای اشتراک فناوری ایجاد کرده‌اند.

جانسون افزود: این (توافق) انحصاری نیست. سعی نمی‌کند کسی را کنار بگذارد. به عنوان مثال، علیه چین نیست.

به گزارش شبکه آمریکایی «بلومبرگ»، این اظهارات که چندان آشتی‌جویانه نبود، بعید است به مذاق پاریس خوش بیاید.

طبق این گزارش، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه قرار است امروز (چهارشنبه) با همتای آمریکایی خود گفت‌وگو کند تا بلکه از تنش دیپلماتیک اخیر بین دو کشور که تا فراخواندن سفیر فرانسه از واشنگتن پیش رفت، کاسته شود.

به نوشته بلومبرگ، به نظر می‌رسد جانسون با این اظهارات در را برای فرانسه و سایر کشورها به منظور پیوستن به این توافق که هدف آن افزایش نفوذ غرب در منطقه هند و اقیانوسیه است، باز گذاشته است.

بعد از آن که سران کشورهای آمریکا، ‌ انگلیس و استرالیا بامداد روز پنجشنبه توافقنامه برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را امضا و اعلام کردند برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود، کانبرا اعلام کرد که قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری زیردریایی با پاریس را فسخ خواهد کرد.

این اقدام از آن روز به بعد باعث تنش در روابط فرانسه که می‌گوید از روند این توافق بی‌اطلاع بوده با این کشورها به خصوص استرالیا و آمریکا شده و پاریس آن را خنجر از پشت توصیف کرده است.

روزنامه «ساندی تلگراف» انگلیس اخیراً فاش کرد جزئیات معاهده نظامی جدید استرالیا، انگلیس و ایالات متحده در اجلاس گروه هفت که ماه ژوئن در «کورنوال» انگلیس برگزار شد، مورد بحث قرار گرفت اما امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه از آن بی‌اطلاع بود.

فرانسه همچنین در اعتراض به این اقدام استرالیا و توافقش با آمریکا و انگلیس، سفیرانش را از کانبرا و واشنگتن برای مشورت فراخواند. بعد از اعتراض‌های فرانسه درباره توافق اخیر استرالیا با آمریکا و فرانسه، منابع رسانه‌ای غربی خبر دادند ماکرون درصدد رایزنی با بایدن است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • نیما HK ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    3 1
    پاریس باید جواب اینکار امریکا با حمله اتمی بدهد
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    3 0
    بهترین جواب اینه که بره با چین رفیق فابریک بشه. دق میکنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس