کد خبر 1275414
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۰

چه زمانی به وکیل دیوان عدالت اداری نیاز است؟ برای پاسخ به این سوال می بایست با دیوان و مسائلی که پیگیری آن بر عهده دیوان است آشنا بشویم. در این پست خواهیم آموخت چه زمان به وکیل دیوان اداری نیاز خواهید داشت. 

هزینه دیوان عدالت اداری در تهران توسط وکلای مجرب

طبق کمیسیون ماده 100 و دیوان عدالت اداری: برابر ماده ۱۵۳ قانون اساسی وظیفه اصلی قوه قضاییه رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم است در جهت نیل به این هدف و به منظور رسیدگی تخصصی به شکایاتی که یکی از اصحاب دعوا نهادهای دولتی باشد دیوان عدالت اداری تشکیل شد برابر قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ وظایف دیوان عدالت اداری به شرح زیر می باشد:

۱ -رسیدگی به شکایات ،تظلمات و اعتراضات شروندان نسبت به به مامورین واحدهای دولتی یا آیین نامه های دولتی و باز پس گیری حقوق آنها

۲ -ابطال مصوبات دولتی خلاف قانون یا شرع که خارج از حدود اختیارات مقام تصویب کننده باشد.

۳ -رسیدگی به اعتراضات و شکایت از آرا و تصمیمات قطعی دادگاه‌های اداری و کمیسیون هایی مانند کمیسیون‌های مالیات ،هیئت حل اختلاف کارگر و کارفرما ، کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت آرا صادره با قوانین و مقررات

4- رسیدگی به شکایات قضات و مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر مستخدمان واحد ها و موسسات مذکور در بالا و مستخدمان موسساتی که شمول این قانون نسبت به آن‌ها محتاج ذکر نام است و لشکری و کشوری از حیث تضییع حقوق استخدامی آنان.

شما می توانید از وکیل اداره کار کمک بگیرید. گروه وکلای تهران دارای یک تیم خبره از متخصصین دیوان در تهران است و شما می توانید در هر جای ایران که هستید به صورت آنلاین جهت اخد مشاوره در خصوص دیوان اقدام نمایید.

هزینه دیوان عدالت اداری در تهران توسط وکلای مجرب

 یکی از عمده تکالیف و وظایف قانون دیوان عدالت اداری رسیدگی به اعتراضات به آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری می باشد.

وکیل تخصصی دیوان عدالت اداری جهت دعاوی شهرداری

کمیسیون ماده ۱۰۰ بیان می دارد : (( مالکین اراضی و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانی یا تفکیک اراضی و شروع ساختمان از شهرداری پروانه اخذ نمایند شهرداری می تواند از عملیات ساختمانی ساختمانهای بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه به وسیله مامورین خود اعم از آنکه ساختمان در زمین محصور یا غیر محصول باشد جلوگیری به نماید.))

با توجه به این ماده جهت هر یک از اقدامات مذکور در آن نیاز به اخذ پروانه از شهرداری می باشد لکن در بسیاری از موارد به علل مختلف اخذ مجوز قبل از این اقدامات صورت نمی‌گیرد.

 شهرداری در صورتی که بنا بر گزارشات موثق یا اطلاعات ماموران متوجه یکی از موارد مذکور شود از ادامه فعالیت جلوگیری نموده سپس پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده می‌شود . این کمیسیون که از سه عضو تشکیل شده است با بررسی پرونده غالباً نسبت به صدور رأی مبنی بر ادامه فعالیت  ، جریمه نقدی یا تخریب اقدام می نماید.

یکی از مواردی که در بسیاری از پرونده‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ مشاهده می گردد ساخت اضافه بنا از طرف مالک می‌باشد که قریب به اتفاق سازندگان اضافه بنا به هیچ وجه تمایلی به تخریب آن ندارند . گروه وکلای تهران با استفاده از وکلای مجرب و باسابقه در اکثر پرونده های این چنینی رای کمیسیون ماده ۱۰۰ را به حداقل مبلغ جریمه نقدی تخفیف داده است.

چنانچه به رای این کمیسیون اعتراض داشته باشید می بایست مراتب اعتراض خود را ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اعلام نموده تا در کمیسیون ماده ۱۰۰ دیگری به عنوان مرجع تجدیدنظر بررسی شود این رای قطعی می باشد.

چنانچه این به ضرر شما باشد نگران باشید قبل از هر اقدامی با وکلای دیوان عدالت اداری مجرب در گروه وکلای تهران تماس بگیرید و موضوع پرونده خود را مطرح کنید تا بهترین مشاوره در اختیار شما قرار بگیرد و در صورت نیاز وکالت پرونده شما را عهده دار شویم.

به آرای بدوی و قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ میتوان در دیوان عدالت اداری نیز اعتراض کرد .با توجه به اینکه این مرحله آخرین مقطع رسیدگی می باشد توجه داشته باشید که باید سنجیده ترین دفاع را به عمل آورید تا بهترین رای به نفع شما صادر شود.

کاربران محترم گروه وکلای تهران توجه بفرمایید که کمیسیون ماده ۱۰۰ فقط در برخی موارد می تواند نسبت به صدور رای تخریب اقدام نماید که مهمترین آنها عبارتند از:

 1- اقدامات عمرانی بر خلاف اصول سه گانه فنی شهرسازی و بهداشتی می‌باشد

 2- احداث ساختمان بدون پروانه ساخت

 3- عدم پرداخت جریمه تعیین شده توسط کمیسیون ماده ۱۰۰

 4- کاربری غیر قانونی و....

مهمترین ایرادات قابل طرح در دیوان عدالت اداری نیز به شرح زیر می باشد :

 1- تشکیل کمیسیون با کمتر از سه عضو یا حضور عضوی که در قانون ذکر نشده است

2- یکسان بودن اعضای بدوی و تجدیدنظر کمیسیون

 3- عدم رعایت مقررات شکلی در صدور رای از قبیل عدم در فرم چاپی عدم استناد به مواد قانونی و حقوقی عدم ذکر شمار شماره پلاک و...

4-اعتراض به جریمه بیشتر از سقف تعیین شده در قانون

هزینه دیوان عدالت اداری در تهران توسط وکلای مجرب

تذکر :

وکیل متخصص دیوان عدالت اداری جهت رسیدگی به پرونده کمیسیون ماده 100

 از آنجایی که آراء هئیت تجدید نظر کمیسیون ماده 100 قطعی و لازم الاجرا می باشد چنانچه قصد اعتراض به این رای در دیوان عدالت اداری را دارید بهتر است به منظور جلوگیری از اجرای این آراء از دیوان عدالت اداری تقاضای صدور دستور موقت مبنی بر جلوگیری از اجرای رای را داشته باشید.

-عوامل پلیس شهرداری برای جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در زمین محصور (ورود به زمین) نیاز به دستور رئیس دادگستری دارند و در صورت ورود بدون دستور برابر قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد..

-جمع آوری وسایل سازندگان توسط پلیس شهرداری  در صورتی مجاز است که از راه دیگری(بر فرض مثال با توافق طرفین) نتوان مانع ادامه فعالیت شد. در اینصورت چنانچه وسایل جمع آوری شود تا پایان رسیدگی به عنوان امانت نزد شهرداری خواهند بود. و... که وکیل دیوان عدالت اداری می تواند به شما کمک کند.

چنانچه در این زمینه سوال یا پرونده ای دارید و به کمک یک وکیل دیوان عدالت اداری نیاز دارید، میتوانید با وکلای مجرب و گروه وکلای تهران مشورت نمایید تا بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان آورند


این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس