کد خبر 1275265
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده «بروکینگز» در گزارشی به وعده بایدن درباره پایان جنگ در آنجا پرداخته و ضمن بیان این واقعیت که دولت بایدن نیز در مورد جنگ یمن همانند ترامپ عمل کرده، دو پیشنهاد برای خروج از بحران یمن ارائه داده و در پایان با همانندسازی شرایط یمن و افغانستان تأکید می‌کند که دولت آمریکا باید مانند افغانستان از جنگ یمن نیز خارج شود. 

 دلیل عدم پیشرفت تلاش‌های دیپلماتیک در یمن این است که اگرچه بایدن به رویکرد دیپلماتیک‌تری پایبند بود، اما در عمل آمریکا همچنان حامی عربستان است. وزیر خارجه آمریکا از پیشنهاد آتش‌بس ماه مارس سعودی‌ها استقبال کرد و حوثی‌ها را به دلیل رد آن محکوم کرد. 

 آمریکا حملات حوثی‌ها را محکوم می‌کند در حالی‌که حملات سعودی معمولاً کشنده‌تر است. به نظر می‌رسد این جانبداری بیشتر به سبب نگرانی آمریکا از رابطه حوثی‌ها با ایران است. حوثی‌ها دست‌نشانده ایران نیستند و در صورت توقف حمایت ایران به مسیر خود ادامه خواهند داد.

 با این اوصاف بایدن باید چکار کند؟ نخست، او باید اصرار داشته باشد که سعودی‌ها بلافاصله و بدون قید و شرط محاصره را بردارد. دوم، بایدن باید از انگلستان که تهیه‌کننده قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت درباره یمن است، درخواست کند تا قطعنامه جدیدی را در شورای امنیت ارائه دهد. قطعنامه جدید باید انگیزه‌ای برای آوردن حوثی‌ها به میز مذاکره ایجاد کند.

 یمن مشابه افغانستان است. حوثی‌ها مانند طالبان به‌رغم نقض حقوق‌ بشر، مشروعیت مبارزه با نیروهای متجاوز خارجی را دارند. اگرچه آمریکایی‌ها و سعودی‌ها دارای تجهیزات نظامی برتر و منابع بسیار بیشتری هستند، اما در نهایت آن‌ها این کشور را ترک خواهند کرد. در مقابل، طالبان و حوثی‌ها در کشور خود هستند و چاره‌ای جز ادامه جنگ ندارند. از سویی دولت‌های مورد حمایت خارجی در این کشورها به‌رغم حفظ ظاهر (ترک‌خورده) دموکراسی چون فاسدند، فاقد مشروعیت‌اند.

 بایدن در مورد افغانستان گفت: «من نمی‌توانم و نمی‌خواهم از نیروهای خود بخواهم تا در جنگ بی‌پایان داخلی کشور دیگری ادامه دهند» و در نهایت به دخالت آمریکا پایان داد. او باید همین منطق را در مورد یمن اعمال کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس