کد خبر 1274666
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۳
لودریان فرانسه آمریکا

آمریکا و انگلیس برای ایجاد ناوگان زیردریایی‌های با سوخت هسته‌ای در استرالیا، با این کشور به توافق رسیده‌اند. بنابراین انتشار این خبر واکنش تند فرانسه را به دنبال داشت.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

آمریکا و انگلیس با قاپیدن معامله نظامی ۵۶ میلیاردی فرانسه با استرالیا، از پشت به این متحد خود خنجر زده‌اند. اما این خبر و بازتاب‌های فراوان آن، توسط نشریات غربگرای مدعی اصلاح‌طلب سانسور شد و جایی در صفحات اول این رسانه‌ها نداشت!

ماجرا از این قرار است که چند روز قبل اعلام شد آمریکا و انگلیس برای ایجاد ناوگان زیردریایی‌های با سوخت هسته‌ای در استرالیا، با این کشور به توافق رسیده‌اند. این توافق که به عنوان آکوس معروف شده، در حالی اعلام شد که فرانسه برای فروش زیردریایی‌های دیزلی با استرالیا مذاکره کرده بود. بنابراین انتشار این خبر واکنش تند فرانسه را به دنبال داشت.

ژان ایو لودریان عملکرد این سه کشور را «دروغگویی، دورویی، تخطی بزرگ از اعتماد، و تحقیر» خواند و امانوئل ماکرون در اقدامی بی‌سابقه، سفیران کشورش را از واشنگتن و کانبرا فراخواند. خیانت آمریکا و انگلیس، به جز فرانسه، خشم برخی دیگر از اعضای ناتو را هم برانگیخته است.

فرانسه فسخ یکجانبه این قرارداد را که «قرارداد قرن» برای صنعت این کشور نامیده می‌شد و ارزش آن بالغ بر ۵۶ میلیارد یورو بود، به منزله «خنجر از پشت» به دست یکی از کشورهای متحد خود قلمداد کرده است.

پاریس دیدار وزرای دفاع فرانسه و انگلیس که قرار بود هفته آینده برگزار شود را به صورت یک طرفه لغو کرد. فرانسه غیر از احساس خیانت سیاسی، از اینکه از یک قرارداد اقتصادی پر سود آن هم در شرایط رکود سخت اقتصادی محروم شده، عصبانی است.

روزنامه‌های سوئیسی نوشتند مکرون ممکن است همه رویدادهای مهم دیپلماتیک با سوئیس را تا فصل تابستان سال آینده لغو کند. دلیل این تصمیم خشم مکرون از مخالفت سوئیس با خرید جنگنده‌های رافائل ساخت فرانسه اعلام شده است.

شبکه فرانس ۲۴ درباره این رویداد گفت: عاقبت اعتماد به آمریکا همین است. آمریکا از پشت به فرانسه خنجر زد. توافقنامه جدید آمریکا با انگلیس و استرالیا نشان می‌دهد که بایدن با ترامپ هیچ فرقی نمی‌کند و باید برای فرانسه درس عبرتی شود که دیگر به آمریکا اعتماد نکند. این ضربه‌ای بزرگ به اقتصاد فرانسه است.

حالا محافل فرانسوی می‌گویند آمریکا دروغگو و غیر قابل اعتماد نیست و بایدن، همان ترامپ است و تنها تفاوتش، داشتن توییتر است.

آنچه در این میان قابل تامل است، اهتمام نشریات غربگرای مدعی اصلاح‌طلبی برای سانسور و کتمان این خیانت بزرگ آمریکا و انگلیس به یک متحد نزدیکشان است. این نشریات البته در ماجرای خیانت آمریکا و انگلیس به دولت غربگرای‌اشرف غنی هم سیاست بی‌اعتنایی و کتمان و سانسور را در پیش گرفتند و حال آنکه اگر بی‌غرض و مرض بودند و صداقت داشتند، باید عبرت‌ها را بازخوانی می‌کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    14 0
    من از زمان امضای برجام در همین جا نوشتم که یانکی گاوچرون و دزده، اصلأ و ابدأ بهشون نمیشه اعتماد کرد ، اونجا زندگی کردم میدونم که یه دلاری رو رو هوا میزنن و برای یکم سود بیشتر به برادرشون نارو میزنن!! تنها چیزی که در آمریکا مهمه پوله و بس!!!
    • سعید راستگو IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      4 0
      مشرق توقع بیجا داری……!!؟؟ از این جماعت افساد طلب که افتخارش نوکری و ذلت و حقارت در پیش کدخدا و غرب است و سرشان در آخور آنها ………!؟ توقع غیرت و شجاعت داشتن خطاست…
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    14 0
    از لشکر جیره خواران آمریکا و اسراییل و بن سلمان توقعی دیگری دارید
  • NL ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    9 0
    اصلاح طلب فرقی نمی کنه مال کجا باشه ایرانی باشه، افغانی باشه، سعودی باشه، آلمانی باشه، اروپایی باشه، فرانسوی باشه فقط و فقط باید نوکری کنه. نوکریه کدخدا. کدخدا دائم تو سرشون می زنه و اصلاح طلب کیف میکنه. این بیچاره ها انگار فقط برا ذلت خلق شدن. انگلستان خبیث و مناطق زیر سلطه اش مثل استرالیا، کانادا و جزایر بزرگ و کوچک دستیار این کدخدا هستند
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    0 3
    قراردادی امضا نشده بود اقتصاد همینه هر چی صرفه اقتصادی داشته باشه بهتره قطعا زیر دریایی اتمی خیلی بهتر از زیر دریایی دیزلیه قطعا F35 از رافائل بهتره چرا یه کشور دوبار باید هزینه کنه؟ اگر فرانسه پیشنهاد بهتری داشت قطعا استرالیا نمی رفت با انگلیس و آمریکا قرارداد ببنده در مورد اشرف غنی هم باید بگم افغانستان داشت موجودی بانک جهانی رو خالی می کرد بدون بازپرداخت نیروهای آمریکایی هزینه داشتن تو افغانستان ، اشرف غنی هزینش رو می داد می موندن ۲۰ سال فرصت داشتن خودشون رو آماده خروج آمریکا کنن ولی همش دست و رو درست گذاشتن و با پول بانک جهانی داشتن عشق و حال می کردن نتیجش شد این قانون دنیا براساس منافع هست براساس قانون جنگله اخلاق کلا توش یه جک بی معنیه
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      خوب پس چرا اربابتون وقتی ترکیه میره از روسیه سامانهٔ اس 400 میخره میخواد خودشو زجر بده و هی ترکیه رو تهدید میکنه؟؟! خوب اس-400 از سیستم‌های آمریکایی خیلی بهتر و ارزونتره و مشتری حق داره اونو انتخاب کنه، چرا این لالایی‌ها رو برای ارباب جان نمیخونی، هان؟؟!!
  • مهدی IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
    1 0
    اطلاح طلبان هم مانند اربابانشان آمریکا و انگلیس رفتار می کنند ، بارها از پشت به ایران و ایرانی خنجر زده اند ، وضع بحرانی امروز کشور فقط یک نمونه است ، کتمان حقیقت های زشت اربابشان که چیزی نیست.
  • نمک نشناس IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 0
    به این اسلاح طلبان خآئن ومزدور میان از ارباب خودشون انتقاد می کنند؟!
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 0
    - خخخخ ظریف ظریف ظریف چه سخت گذشت دوره حقارت ایران در وزارت آن برند مورد نظر روحانی در سیاست
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۱
    0 0
    اینها کاری به جزخیانت بلد نیستن، الان این همه سال خیانتی که به مردم خاورمیانه در همدستی با آمریکا کردن داره دامن خودشون رو می گیره، آه مظلوم دامن گیره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس