تنش‌ میان پاریس و لندن؛ دیدار وزرای دفاع فرانسه و انگلیس لغو شد

پاریس پس از فراخواندن سفرای خود از آمریکا و استرالیا، اجلاس دفاعی با انگلیس را نیز در اعتراض به پیمان امنیتی سه جانبه آکوس لغو کرد.

به گزارش مشرق، نشست وزرای دفاع دو کشور انگلیس و فرانسه در ادامه تنش‌ها بر سر پیمان امنیتی و نظامی «آکوس» میان انگلیس، آمریکا و استرالیا بر سر توسعه زیردریایی‌های هسته‌ای استرالیا، لغو شد.

به گزارش «گاردین و رویترز»، نشست «بن والاس» و «فلورانس پارلی»، وزرای دفاع انگلیس و فرانسه که براساس برنامه ریزی‌ها می‌بایست روز دوشنبه در «لندن» برگزار می‌شد، لغو و نیز حضور این دو نفر در شورای دو روزه فرانسه و انگلیس، متوقف شد.

لندن از موکول شدن این برنامه‌ها به زمان دیگری خبر داده است.

این اقدام در ادامه اعتراض «پاریس» به از دست رفتن قرارداد ۴۸ میلیارد پوندی زیردریایی با استرالیا و جایگزینی مخفیانه آن با «آکوس» رخ داد.

بیشتر بخوانید:

بازدید امیر سرتیپ صباحی‌فرد از گروه پدافند هوایی خنداب

پاریس از ۶ ماه مذاکره محرمانه انگلیس با آمریکا که منجر به پیمان «آکوس» و لغو قرارداد زیردریایی با استرالیا شد، ابراز نارضایتی کرده و سفرای خود را از آمریکا و استرالیا فراخواند.

لغو اجلاس دفاعی لندن نشان داد که پیامدهایی در انتظار لندن است که احتمالا تعمیق شود.

نگرانی واشنگتن از واکنش فرانسه سبب شد «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا خواستار گفت و گو با «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه شود.

سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد این گفت و گو طی روزهای آینده به صورت تلفنی انجام خواهد شد؛ زیرا «امانوئل مکرون» برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا نمی‌رود.

پیش بینی می‌شود که سفر «بوریس جانسون» و «لیز تراس»، نخست وزیر و وزیر خارجه انگلیس به آمریکا برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل نیز تحت الشعاع قرار بگیرد.

براساس برنامه ریزی‌ها، جانسون برای نخستین بار به عنوان نخست وزیر انگلیس از کاخ سفید دیدار می‌کند.

در همین حال جانسون اعلام کرد «دوستان فرانسوی ما نباید نگران پیمان بحث برانگیز دفاعی آکوس باشند و دوستی ما با فرانسه غیرقابل ریشه کن کردن است.»

وی افزود «ما به رابطه نزدیک خود با فرانسه بسیار بسیار افتخار می‌کنیم؛ این رابطه به یک قرن یا بیشتر بازمی گردد و برای ما حیاتی است.»

براساس برنامه ریزی‎ها، وزیر خارجه انگلیس روز سه شنبه با همتای فرانسوی خود در حاشیه نشست شورای امنیت سازمان ملل دیدار می‌کند.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    خروس ها سر بریده میشوند
  • میثم IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 3
    فرانسه به عنوان کشور اشغال شده در جنگ جهانی دوم زیاد از سوی آمریکا و انگلیس به بازی گرفته نمیشه ولذا ما باید تا آنجا که مقدور است با فرانسه نزدیکی داشته باشیم و در صورت امکان از صنایع و تکنولوژی فرانسه بهره ببریم گرنه از آتش امریکا و انگلیس آبی برای ما گرم نمیشود بلکه باید از آنها دوری کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس